منطقه تاریخی "حوض دار" به لحاظ دارا بودن آثار باستانی متعدد و متنوع، به عنوان نمایشگاهی از معماری تاریخ شرق ایران و یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری دشت سیستان بشمار می‌آید که حضور گردشگران را انتظار می کشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،منطقه تاریخی حوض‌دار شامل مجموعه‌ای از بناهای با ارزش  مسکونی، تجاری، عام المنفعه، قلعه چه و آس بادها است و در کل بسیاری از آثار بسیار فشرده و در هم تنیده ای را در خود جای داده است.
علت نامگذاری این منطقه تاریخی به "حوض‌دار" به دلیل وجود آب فراوان این منطقه بوده است.
این واژه در کل "حوض‌دارا" بوده که به مرو زمان  تحت تاثیر گویش قرار گرفته و به "حوض‌در" تبدیل شده است.
عظمت بناها و پراکندگی موجود نشان می‌دهد که این منطقه در دوران صفویه از رونق بسیار زیادی برخوردار بوده‌است.
یکی از شاخص‌‌هایی  که  به ما  در معرفی شخصیت اجتماعی فرهنگی و سیاسی منطقه کمک می‌کند، نوع معماری است که نشان می‌دهد انسان‌های آن روزگار چطور زندگی می‌کردند‌.
معماری موجود در "حوض‌در" بسیار زیاد و با عظمت و متنوع بوده و می‌توان آن را نمایشگاه دوران تاریخ ایران نامگذاری کرد.
قرار گرفتن  شش آس آباد در این منطقه و نزدیکی آنها با یکدیگر نشان از تولید زیاد گندم و غلات فراوان در این منطقه است که یکی از دلایل که  دلیل سیستان را انبار غله ایران معرفی می‌کنند.
از این نمونه آس بادها در سایر مناطق سیستان به فور یافت می‌شود که جالب اینجاست که آس باد دوقلو هم داریم که این نشان از قدرت معماری مردم سیستان در گذشته‌های نه چندان دور بوده است.
این منطقه برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است زیرا عظمت آن زیاد بوده به طوریکه از برخی از تپه‌های شهر سوخته، در این محوطه یافت می‌شود.
پایه و اساس حوض‌دار از زمان ساسانی شکل گرفته و در زمان صفوی به اوج خود می‌رسد و در زمان قاجار به دلیل بی‌آبی کاملا متروکه شده و زندگی در آن جریان ندارد.
کانال‌های آب موجود در این منطقه نشان می‌دهد مردم در گذشته برای مدیریت آب و کشاورزی برنامه‌ریزی داشته‌اند./س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.