مصرف فيبرهاي خوراکي محلول در آب با تشکيل يک ماده ژل مانند به کاهش کلسترول خون کمک مي کنند.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ سعيده معاني، كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: جودوسر، نخودفرنگي، حبوبات، سيب، مرکبات و هويج حاوي فيبر محلول است که مصرف آن به کاهش کلسترول بد خون کمک مي کند.

وي افزود: بهتر است افراد روزانه از هر دو دسته فيبرهاي محلول و غيرمحلول در آب استفاده كنند كه استفاده از انواع نان هاي سبوس دار، انواع ميوه ها، انواع سبزي ها، حبوبات، انواع مغزها توصيه مي شود.

معاني تصريح كرد: مصرف موادغذايي فيبردار بايد در 3 وعده اصلي غذايي و دو ميان  وعده تقسيم شود و براي پيشگيري از نفخ از مصرف زياد مواد غذايي فيبردار در يک وعده خودداري شود.

اين كارشناس تغذيه ادامه داد: به جاي مصرف نان هاي سفيد كه فاقد فيبر مي باشد از انواع نان هاي سبوس دار و نان سنگک استفاده شود همچنين به جاي استفاده از انواع کمپوت بهتر است از انواع ميوه هاي تازه که داراي فيبر بيشتر و قند کمتري هستند استفاده شود.

معاني خاطرنشان كرد: به جاي استفاده از پلوهاي ساده توصيه مي شود پلوهاي مخلوط مانند عدس پلو، لوبيا پلو، ماش پلو بيشتر مصرف كنند به اين ترتيب فيبر بيشتري دريافت مي كنند و سالاد و سبزي خوردن را در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانند.

وي افزود: به جاي استفاده از موادغذايي تهيه شده از آرد سفيد و يا آرد سبوس گرفته (انواع کيک و شيريني، ماکاروني) توصيه مي شود از موادغذايي حاوي فيبر مانند ماکاروني فيبردار و کيک هاي تهيه شده با آرد کامل استفاده كنند.

به گفته كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ يک رژيم غذايي متعادل که ميوه، سبزي، حبوبات و غلات کامل مثل نان سبوس دار در آن وجود داشته باشد نياز ما را به فيبر و ساير مواد غذايي تامين مي كند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار