به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ایکو پرس؛ جواد نجم الدین ضمن بیان این مطلب افزود: فعالیت های اصلی پروژه موتور دیزل در مورد سری دوم نمونه ها در مرکز تحقیقات موتور ایران خود رو در دست انجام است و سازندگان قطعات موتوری و خودرویی نیز انتخاب شده اند.
وی ادامه داد: طراحی جزییات موتور توسط سازندگان انجام می شود، مشاور اصلی هم انتخاب و قرارداد لازم بسته شده و فعالیت های خودرویی نیز به موازات کارهای موتوری، در دست انجام است.
نجم الدین، شرکت ماهیندرای هند را که از شرکت های معتبر جهانی در زمینه دیزل شناخته شده، مشاور مرکز تحقیقات موتور در این پروژه عنوان کرد که در زمینههای جانمایی و طراحی مفهومی همکاری می کند.
وی اگزوز، اینترکولینگ، ای. بی. اس و سی. بی. اس، اکسل، رام و تجهیزات برقی را از جمله موارد تغییر در خودرو برای انطباق با موتور دیزل ذکر کرد و گفت: این قطعات و سیستم ها باید به گونه ای در کنار یکدیگر قرار گیرند که الزامات طراحی را تامین کنند.
مدیر عامل ایران خودرو از تولید انبوه محصولات سواری ایران خودرو با موتور دیزل در کمتر از دو سال دیگر خبر داد و اظهار داشت: این موتور برای خودروهایی در کلاس سمند، سورن و دنا مناسب است، ولی برای رانا که در کلاس دیگری است، موتور دیزل پژو استفاده خواهد شد.
وی از انجام تغییرات گسترده در سمند برای انطباق با موتور دیزل خبر داد و گفت: در بخش موتور و قوای محرکه، قطعات کاملا تغییر می کند و گیربکس جدیدی نیز بر اساس گیربکس بهبودیافته ای برای این موتور توسط شرکت نیرو محرکه ایران خودرو تولید می شود.
نجم الدین، تعداد خودروهای مجهز شده به موتور دیزل ملی را تا کنون سه دستگاه ذکر کرد و افزود: این موتور استاندارد یورو 5 را تامین می کند و خودروهای مجهز به موتور دیزل از امکانات گوناگون برخوردار خواهد بود.
وی پیش بینی کرد: در صورت تامین سوخت دیزل با کیفیت لازم، بسیاری از مشتریان، به دلایل مصرف سوخت، سواری مجهز به موتور دیزل را ترجیح خواهند داد و بسیاری تاکسی ها نیز می توانند به دلایل مصرف سوخت، دیزلی باشند.
مدیر عامل ایران خودرو از ایجاد دانش فنی قطعات این موتور در شبکه تامین ایران خودرو خبر داد و گفت: با توجه به جدید بودن بسیاری از قطعات، ایران خودرو قطعه سازان را در زمینه تولید آزاد گذاشته که بتوانند از سازندگان خارجی هم در ساخت داخل استفاده کنند./ق2