يك جراح و دندانپزشک گفت:در سنین مدرسه پوسیدگی دندانها بسیار شایع بوده و استفاده از غذاهای دریایی در کنترل پیشگیری پوسیدگی دندان کودکان تاثیر دارد.

دکتر رامین فرزاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: تاثیر و نقش اولیا و مربیان در سلامتی دندان کودک بسیار ضروری است و باید در کنترل و پیشگیری از پوسیدگی دندانهای فرزندشان فعال باشند.

وی ادامه داد: حفظ و مراقبت از دندانها ضامن تغذیه مناسب و رشد طبیعی کودک است.

فرزاد با اشاره به اینکه پوسیدگی دندانها فرایندی است که با سه عامل اصلی در ارتباط است اظهارداشت:‌ضخامت مواد در تماس با دندانها، مواد قندی دریافتی در رژیم غذایی و باکتری های اختصاصی دهان موجب پوسیدگی دندانها می شوند.

این دندانپزشک گفت: با از بین رفتن مینای دندان که در نتیجه فعالیت باکتریها در اثر تخمیر مواد قندی رخ می دهد به تدریج لکه های سفید رنگی به وجود آمده که در نهایت به فقدان پیش رونده بافت دندان و ایجاد پوسیدگی در آن می انجامد.

فرزاد توصیه کرد:‌به منظور پیشگیری از پوسیدگی و فساد دندان شستشوی مرتب دهان پس از هر وعده غذاخوردن، استفاده از خمیر دندان مناسب، مسواک زدن به روش صحیح پس از هر وعده غذا، استفاده از غذاهای دریایی، استفاده از آب لوله کشی بهداشتی، استفاده متناوب از آبهای معدنی سالم، خودداری از مصرف غذاهای گرم و سرد به طور همزمان، اجتناب از نوشیدن مایعات سرد به دنبال مواد غذایی گرم لازم است.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از بروز پوسیدگی و خرابی دندانها مراجعه به دندانپزشک هر 6 ماه یکبار ضروری است.

این دندانزشک در مورد استفاده از مواد غذایی مناسب به اولیا سفارش کرد: به کودک خود در هنگام رفتن به مدرسه یک عدد میوه پوست نکنده بدهند و همچنین یک لیوان شیر در غذای کودک گنجانده شود.

وی افزود:‌قبل از رفتن به مدرسه به کودک صبحانه کامل داده شود و همچنین مواد غذایی از نظر بهداشتی با نظارت مسئولان استفاده شود.

فرزادادامه داد : اولیا باید به کودکان بیاموزند قبل از مصرف غذا دستهای خود را با آب و صابون بشویند و در مدرسه هر کودکی لیوان و قاشق مخصوص خود را همراه داشته باشد.

این دندانپزشک خاطر نشان کرد: به اين توصیه های در رابطه با کنترل و پیشگیری از پوسیدگی دندانها باید توجه کرد و اولیا نقش بسیار مهمی در سلامتی دندان کودکان خود دارند و نیز باید به سلامتی دندانهای شیری کودکان هم اهمیت بسزایی قائل باشند زیرا سلامتی دندانهای شیری تاثیر برسلامتی دندانهای دائمی می گذارد./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار