نتایج یک تحقیق در کشورمان نشان داد که حدود 55 درصد موارد آلودگی به شپش سر، مربوط به زمستان بوده و بقیه موارد با 30 ،‌10 و 5 درصد به ترتیب مربوط به پاییز، بهار و تابستان بوده است.

منوچهر مددیان، متخصص حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: شپش یک انگل خارجی است و قدمت آلودگی به آن به هزاران سال قبل از تاریخ بر می گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شپش گستردگی جهانی داشته و تقریبا همه کشورها به نوعی درگیر با آن هستند تصریح کرد: به دلیل انتقال آسان شپش در مکانهای عمومی و به ویژه از طریق روکشهای صندلی و همچنین از طریق تماسهای به ظاهر ساده تقریبا این نوع حشره در تمامی نقاط دنیا پخش و گسترش یافته است.

مددیان تاکید کرد: در واقع از جمله موارد مهمی که سلامت بهداشت جوامع انسانی را مورد تهدید قرار داده وجود شپشهاست که متاسفانه توجه زیادی به آن نشده است.

وی با اشاره به اپیدمیولوژی شپش و بروز آن در تمام ماه های سال به ویژه در روزهای سرد سال افزود: نتایج یک تحقیق در کشورمان نشان داد که حدود 55 درصد موارد آلودگی به شپش به ویژه شپش سر مربوط به زمستان بوده و بقیه موارد با 30، 10 و 5 درصد به ترتیب مربوط به پاییز بهار و تابستان بوده است.

مددیان گفت: موارد آلودگی به شپش سر در فصول سرد سال به ویژه در مدارس به وجود می آید به طوریکه یک دانش آموز مبتلا به شپش می تواند آلودگی را در مدت کوتاهی به بسیاری از دانش آموزان منتقل کند.

وی یادآور شد، البته موارد آلودگی به شپش به ویژه شپش سر در بین افراد جامعه به خصوص دانش آموزان در طی سالهای اخیر کاهش یافته است.

مددیان خاطر نشان کرد: با برنامه ریزیهای مناسب و توجه بیشتر به امر مبارزه با شپش می توان از موارد موجود آلودگی به ویژه در سنین پایین تا حد زیادی پیشگیری کرد و سطح بهداشت عمومی را ارتقا داد.

*90 تا 95 درصد موارد آلودگی به شپش مربوط به زنان است

این متخصص حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: افراد آلوده به شپش که به طور عمده در سنین کودکی و نوجوانی هستند علاوه بر آزار و اذیتی که در اثر خارش و پیدایش برخی از عفونتهای ثانویه تحمل می کنند ممکن است در روابط خود با دیگران نیز دچار مشکل شده و در نتیجه از حضور در جامعه اجتناب کنند.

مددیان افزود: بر طبق نتایج تحقیقات اخیر اغلب افراد آلوده به شپش به ویژه شپش سر در سنین 6 تا 17 هستند که در این فاصله سنی افراد به طورعمده در مدرسه و به دلیل تماس با دانش آموز یا دانش آموزان آلوده دچار آلودگی به شپش شده اند.

وی تاکید کرد: همچنین بر طبق بررسی های اخیر حدود 90 تا 95 درصد موارد آلودگی به شپش مربوط به زنان و کمتر از 10 درصد مربوط به مردان است.

 وی با اشاره به اینکه انتشار شپش به مسائلی چون ازدحام جمعیت بستگی دارد گفت: این انگل به راحتی از طریق مکانهای تجمعی از قبیل مدارس ، دانشگاه ها،‌پادگانها و سرویس ایاب و ذهاب ،‌سبب انتقال از فرد آلوده به سایر افراد می شود.

مددیان خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی و آموزش گروه های در معرض خطر و افزایش اطلاعات آنها می توان به کاهش ابتلا و آلودگی به شپش به ویژه در کودکان و نوجوانان به خصوص در دختران کمک کرد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.