رییس مركز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: از سال 79 تاكنون نزدیك به سه هزارو 387 مورد ابتلا به بیماری سرطان در استان ثبت شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،دكتر سیدمهدی طباطبایی در همایش مبارزه با سرطان در زاهدان افزود: 13 مركز پاتولوژی بخش خصوصی و دولتی در استان كار جمع آوری این آمار را برعهده دارند.
وی اظهار داشت: اجرای عملیات ثبت سرطان با نرم افزار مخصوص از سال 79 در دانشگاه علوم پزشكی زاهدان شروع شده است.
وی گفت: نظام ثبت سرطان ابزار اصلی مدیریت و كنترل سرطان ها است و این منبع اطلاعاتی مهم نه تنها برای مطالعات اپیدمیولوژیك این بیماری بلكه برای برنامه ریزی و پیش بینی وقایع، سنجش درستی تحقیقات و تاثیر مداخلات نیز مورد نیاز است.
طباطبایی با بیان اینکه شایع ترین موارد سرطانی در استان بین آقایان پوست و خانم ها پستان است اظهار داشت: 50 درصد افراد مبتلا به سرطان در سیستان و بلوچستان را آقایان و 50 درصد را خانم ها در سال گذشته شامل شدند.
وی اظهار امیداری كرد: با اجرای برنامه های ویژه توسط مسوولان و دست اندركاران بهداشتی و درمانی استان در زمینه پیشگیری و مقابله با سرطان شاهد كاهش ابتلا به این بیماری در منطقه باشیم.
وی با اشاره به اینكه سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است گفت: سالانه بیش از 40 هزار نفر از مردم كشور بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.
رییس مركز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: تخمین زده شده است سالانه بیش از 70 هزار مورد جدید سرطان در كشور اتفاق می افتد.
وی با اشاره به اینكه میانگین سن ابتلا به این بیماری 45 سال است گفت: سرطان پستان در اكثر قریب به اتفاق استانهای كشور رتبه نخست را دارد و همچنان رو به افزایش است.
وی اضافه كرد: در بین مردان سرطان معده بعد از پوست شایع ترین نوع است و مرگ مردان ایرانی به خاطر سرطان معده در رتبه نخست مرگ و میرهای ناشی از انواع سرطان ها قرار دارد.
گفتنی است: همایش یك روزه مبارزه با سرطان به مناسبت هفته سرطان (هشتم تا پانزدهم بهمن ماه) در دانشكده دندانپزشكی زاهدان برگزار شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.