مسئول بانک اطلاعات اهدا کننده ایران گفت:در درمان بسیاری از سرطانهای کشنده مانند سرطانهای خونی حاد، نقص ایمنی مادرزادی، نارسایی های مغز و استخوان سلولهای بنیادی می توانند بسیار نقش اساسی را ایفا کنند.

امیر علی حمیدیه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود:‌ نخستين و مهمترین مسئله درپیوند سلولهای بنیادی وجود یک اهدا کننده سالم است که بتواند سلول سالم را برای بیمار اهدا کند که بهترین گزینه در این زمینه افراد خویشاوند مانند خواهر و برادر است.

مسئول بانک اطلاعات اهدا کننده ایران ادامه داد: البته در تمامی موارد آزمایشHLA برای خویشاوندان ممکن نیست که در این زمینه اهدا کننده غیر خویشاوند نیز می تواند سلول سالم را به فرد بیمار اهدا کند.

وی اظهارداشت: بیماران بسیاری به مرکز مراجعه می کنندكه نیازمند درمان هستند در صورتی که امکان پیوند برای آنان مهیا بود است اما اهدا کننده ای وجود ندارد.

*نخستين بانک اهدا کننده در خاورمیانه

اين فوق تخصص خون خاطر نشان کرد:‌اولین بانک اهدا کننده سلولهای بنیادی در ایران و خاورمیانه عضو مجمع جهانی بود که توانسته در زمینه جذب داوطلب برای اهدای سلولهای بنیادی موفق عمل کند و همچنین راه اندازی مرکز نه تنها از لحاظ معنوي ،بلکه به لحاظ استراتژیک نیز برای کشور ایران حائز اهمیت است زیرا در آینده ای نه چندان دور درمان با سلول درمانی صورت خواهد گرفت و موفقیت کشور در احداث مراکزی بعنوان بانک اهدای خون خواهد بود.

*50 نوع بیماری با سلولهای بنیادی درمان می شود

امری علی حمیدیه افزود: در حال حاضر در یکی از مراکز درمانی بیش از 50 نوع بيماری با پیوند سلولهای بنیادی خون ساز در حال درمان مي باشد که مورد تایید بین المللی قرار گرفته است.

وی به چگونگی اهدای سلولهای بنیادی اشاره کرد و گفت: اهدای سلولهای بنیادی برخلاف اهدای عضو برای فرد اهدا کننده خطري را بوجود نمی آورد و فرد عضوی را از دست نمی دهد بلکه با اهدای چند قطره خون می تواند عضو بانک اهداکنندگان قرار گیرد تا در مواقع ضروری بتواند یک زندگی را نجات بدهد.

*بیش از 3200 نفر در کشور داوطلب اهدای سلولهای بنیادی هستند

مسول بانک اهداکنندگان سلولهای بنیادی ادامه داد:‌در حال حاضر 19 میلیون نفر اهدا کننده در سایت جهانی قرار گرفته اند و بیش از 3200 نفر در کشور ایران ثبت نام کرده اند.

وی تصریح کرد: سرطانهای خونی حاد، نارسایی های مغز و استخوان،‌ نقص ایمنی مادرزادی،‌بیماریهای نقص ارثی متابولیسم بدن، بیماریهای کشنده ای هستند که مرگ بیمار را در پی دارند و در صورت اهدا کننده می توان جان بیمار را نجات داد.

*عضو هیئت رئیسه شبکه جهانی پیوند بند ناف ایتالیا:

ایران در سال، 400 پیوند سلول بنیادی دارد

پائولو ربولا عضو هیئت رئیسه شبکه جهانی پیوند بند ناف ایتالیا در ادامه گفت: مرکز بانک اطلاعات پیوند سلولهای بنیادی در سال ،400 پیوند را انجام می دهد که در مقایسه با کشور ایتالیا بسیار قابل چشمگیر است و نتایج حاصل از این پیوندها در سطح نتایج بین المللی قرار دارد.

وی افزود:‌سطح کار پیوند سلولهای بنیادی خون ساز در ایران بسیار بالا و هم سطح با کشورهای آمریکا،‌استرالیا و فرانسه می توان محسوب کرد.

وی توصیه کرد:‌کشور ایران برای پیشرفت بیشتر در این زمینه باید ارتباطات بین المللی خود را گسترش دهد و از بانک ناف عمومی در کشور استفاده کند تا بتواند به موفقیتهای بسیاری دست یابد./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار