معاون نظارت و عملیات فرابورس ایران گفت: سازمان خصوصی سازی100 درصد از سهام شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب را متعلق به شرکت ملی نفت ایران را 16 بهمن از طریق بازار سوم فرابورس عرضه می کند.

حسن محمدتبار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: تعداد سهام مورد عرضه شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب 24 میلیون و 900 هزار و100 سهم که تعداد 23 میلیون و 655 هزار و 95 سهم آن بلوکی و یک میلیون و245 هزار و 5 سهم آن ترجیحی معادل 100 درصد از سهام این شرکت است و ارزش پایه هر سهم آن 6 هزار و 356 ریال و ارزش کل آن 158 میلیارد و 265 میلیون و 35 هزار و 600 ریال تعیین شده است.
محمدتبار تصریح کرد: عرضه به صورت یکجا و در بازار سوم و با شرایط نقد و یا نقد و اقساط است حداقل پیش پرداخت نقدی برای خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب 30 درصد و مابقی به صورت اقساط است که دوره بازپرداخت اقساط آن نیز 4 ساله و نرخ سود فروش اقساطی 12 درصد و فواصل زمانی آن شش ماهه است به گفته وی مهلت پرداخت نقدی و ارائه فرم خارج از پایاپای حداکثر 20 روز کاری سازمان خصوصی سازی از تاریخ انجام معامله است. همچنین در صورت اقساطی بودن معامله، معادل مانده اقساطی سهام مورد معامله تا پرداخت کامل بهای آن نزد فروشنده به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند و حداقل معادل 50 درصد از مانده بدهی ناشی از اقساط، اسناد تضمینی دریافت می شود.
معاون نظارت و عملیات فرابورس در خصوص فعالیت شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب گفت: سرمایه این شرکت 249 میلیارد و یک میلیون ریال و زمینه فعالیت ارائه خدمات فنی، مهندسی، برق، مکانیک، ابزار دقیق، تعمیرات اساسی، نصب وراه اندازی انواع ماشین آلات دوار و موتورهای دیزلی، تعمیرات اساسی کلیه کارخانجات نفت، گاز، پتروشیمی و تجهیزات مربوط است.
محمدتبار در ادامه تاکید کردد خریدار متعهد به ارائه تضامین لازم جهت دوام و ارائه خدمات در قالب قراردادهای بلند مدت 5 ساله است. همچنین تعداد 570 قلم از اموال شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب جهت انجام موضوع اساسنامه بطور امانی در اختیار شرکت است که به صورت امانی تحت استفاده قرار گرفته است. لذا ارزش اموال امانی در اختیار شرکت یا اجازه آنان در ارزیابی قیمت پایه سهام منظور نشده است. توضیح اینکه بدون استفاده از اموال امانی مذکور، امکان تداوم شرکت مقدور نیست.
همچنین ایشان یادآور شد: تعداد 26 قلم از اموال شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نیز از شرکتهای تابعه شرکت ملی مناطق نفت خیز بطور امانی در اختیار اداره تعمیرات اساسی گچساران است.
محمدتبار در مورد شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب اضافه کرد: خریدار یا خریداران سهام شرکت متعهد میشوند به نسبت سهام خریداری، جانشین صادرکنندگان دولتی ضمانتنامه ها شوند و آزاد سازی سهام واگذار شده منوط به انجام تسویه حساب بدهیهای شرکت به نسبت سهام واگذار شده به شرکت مادر تخصصی و سیستم بانکی اعم از دولتی و غیر دولتی، صندوق ذخیره ارزی و خزانه حسب مورد، منعکس در صورت های مالی مبنای ارزیابی سهام شرکت خواهد بود.
محمد تبار در مورد مشوق های مالی، غیر مالی و تخفیفات گفت: خریداران سهام کنترلی (حداقل میزان سهام برای تعیین اکثریت اعضای هیات مدیره) که در دوره تقسیط، نسبت به افزایش کارکنان شرکت، به میزانی بیش از آنچه در سند واگذاری ثبت شده، اقدام و یا مبادرت به آموزش و به کارگیری نیروهای مازاد سایر شرکت های واگذار شده، در واحد خود کنند، در صورت احراز شرایط، از مشوق های مالی و یا غیر مالی به ترتیب مقرر در دستورالعمل نحوه اعمال مشوق های مالی و یا غیر مالی و دستورالعمل نحوه نظارت پس از واگذاری و هیات واگذاری برخوردار خواهند شد.
مشوقهای مالی، به خریداران واجد شرایط به تفکیک سه نوع مشوق شامل تخفیف در اصل ثمن معامله، کاهش سود فروش اقساطی و یا تخفیف زمانی به مفهوم بازنگری در مدت قرارداد ناشی از تطویل دوره بازپرداخت اقساط اعطا می شود.
وی افزود: چنانچه خریداران سهام کنترلی در زمان امضای قرارداد واگذاری شرایطی از جمله انجام اقداماتی نظیر سرمایه گذاری جدید، ارتقای کارایی و بهره وری، تداوم تولید و ارتقای سطح آن، ارتقای فن آوری و تثبیت سطح اشتغال در بنگاه مورد واگذاری بپذیرد، در صورت احراز شرایط از تخفیفات موضوع دستورالعمل نحوه اخذ تعهدات، درج شروط و اعطای تخفیفات هیات واگذاری برخوردار خواهند شد.
محمد تبارخاطر نشان کرد: کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که 3 درصد از ارزش سهام موضوع معامله که معادل 4 میلیارد و 747 میلیون و 951 هزار و 68 ریال است از مشتری دریافت و به عنوان سپرده حضور در رقابت به حساب شرکت سپرده گذاری واریز و یا به این شرکت تحویل داده و تاییدیه شرکت مربوطه را به مدیریت بازار فرابورس ایران ارائه کنند./ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار