یک کارشناس علوم اجتماعی گفت: تجمل گرایی از معضلات جوامع امروزی است و ریشه ی‌ آن را می توان در سنین کودکی فرد جستجو کرد.

بهناز مقدسی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: وقتی خانواده ی از دوران کودکی بی مهابا و بدون برنامه ریزی برای کودک لباس و اسباب بازی خریداری می کند و به هرچیزی که او طلب می کند چه منطقی و یا غیر منطقی جامعه ی عمل می پوشاند، نتیجه آن می شود که به تدریج فرزند عادت می کند که به هر چیزی که می خواهد جامعه عمل پوشانده شود.
وی درادامه افزود: گاهی فرزند کوچک، لباسی را دارد ولی باز هم خانواده برای او به صورت افراطی لباس تهیه می کند این موضوع موجب می شود تا فرزند قدر داشته های خود را ندانسته و تمایل او افزایش یابد وقتی تمایلات و خواسته های ما جلوه ی افراطی پیدا می کنند، تبدیل به زیاده خواهی و تجمل گرایی می شود.
مقدسی در ادامه تصریح کرد: خانواده ها بیشترین نقش را در زیاه خواه شدن فرزندان دارند، و جالب تر آنکه، بیشترین آسیب راهم از زیاده روی فرزندان خود خانواده ها می بینند.
وی درادامه بیان داشت: وقتی که کودک به سن بلوغ و نوجوانی می رسد، و در طی این مدت، مجددا رفتار های تجمل گرایشی را ادامه می دهد، به همین موضوع موجب می شود که این رفتارها جزئی از شخصیت وی شود و این نقطه ی آغاز مشکلات اوست، زیرا رفتاری که جزئی از ذات و شخصیت فرد می باشد را نمی توان به راحتی تغییر د اد.
این کارشناس علوم اجتماعی گفت: خانواده ها باید به کودکان خردسال خود آموزش دهند که از وسایل خود مراقبت کنند حتی اگر خانواده بضاعت مالی بالایی داشته باشد، و این نکته را در نظر داشته باشند که فرزند شان را به زیاده خواهی عادت ندهند و گاهی برای آموزش مهارت نه گفتن و نه شنیدن به او نه بگویند.
مقدسی در ادامه افزود: خانواده باید به فرزندان خود بیاموزند که با برنامه ریزی دقیق،‌در زندگی پیش بروند( حتی به فرزندان خردسال خود) زیرا تجمل گرایی به معنای بدون برنامه خرج کردن نیز می باشد این آموزش را می توان با یک مثال شرح کرد: فرزند خردسال ما باید بداند که همه ی خوراکی های خود را یک روزه نباید استفاده کند و اگر این کار را انجام داد طبعا باید عواقب آن را  ببیند این باعث می شود که کودک ما ، از همان سنین کودکی، مدیریت را بیاموزد.
وی در ادامه تصریح کرد: حساسیت این موضوع در نوجوانان و جوانان افزایش می یابد، فرزند نوجوان یک خانواده باید، مدیریت پول، زمان، وسایل مورد نیاز خود را به عهده بگیرد در غیر این صورت در سنین جوانی و در زندگی آینده خود، دچار مشکل می شود و البته این مشکلات مدیریتی در بسیاری از موارد حل نشدنی است.
وی در پایان اظهار داشت: خانواده ها گاهی مصامحه کاری را با دلسوزی برابر می دانند در حالیکه چنین نیست، خانواده ها باید با جدیت تمام، مدیریت و برنامه ریزی کردن را به فرزندان خردسال خود آموزش بدهند./ل
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار