دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در خصوص گزارشگر ويژه حقوق بشر و پيش‌نويس گزارش وي درباره ايران گفت: ما در مواضع مختلف خود مكانيزم گزارش را پذيرفته و با آن مخالفتي نداريم اما اين نبايد وسيله سوء استفاده غربي‌ها باشد؛ لذا اين گزارش‌ها را ناحق مي‌دانيم و براي روشن شدن آن تلاش مي‌كنيم.

به گزارش خبرنگار حقوقي باشگاه خبرنگاران ، محمدجواد لاريجاني طي سخناني در حاشيه سومين نشست تخصصي حقوق بشر با عنوان «حقوق بشر، اسلام و غرب» در جمع خبرنگاران گفت: امروز حقوق بشر پوششي وسيع براي تهاجمات غربي‌ها شده است و متاسفانه امروز اين عنوان به يك حركتي استراتژيك تبديل شده تا عليه كشور ما از آن استفاده كنند.

وي افزود: حقوق بشر عنواني است كه براي دولت‌مردان جمهوري اسلامي از دو جهت داراي اهميت است. نخست اينكه محتواي حقوق بشر اسلام بر اساس فقه اسلامي به رشته تحرير درآمده است و نظام سياسي ـ مدني جمهوري اسلامي بر مبناي تفكر اسلامي شكل گرفته و حقوق بشر بر اساس همين تفكر كه شاخص تمدن اسلامي است، نگارش شده است. ديگر اينكه غرب امروز عليه اسلام تهاجمي گسترده را تدارك ديده و آن را در طول 33 سال گذشته تدوين و اجرا كرده است.

لاريجاني ادامه داد: امروز حقوق بشر به عنواني تبديل شده براي حمايت غرب از تحركات تروريستي و حمايت از گروه‌هايي مانند ريگي و منافقين. اين در حالي است كه به هيچ عنوان اين كشورها با تروريسم مبارزه نمي‌كنند و نشانه آن ترور دانشمندان ايراني است كه نمونه‌اي عالي از تجاوز به حقوق انسان‌ها به شمار مي‌رود.

مشاور رييس قوه قضاييه در امور بين‌الملل افزود: دانشمندان ما تنها جرمشان اين است كه شغلي را انتخاب كرده‌اند و مشغول فعاليت علمي هستند.

لاريجاني در ادامه با اشاردبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه يادآور شد: امروز شاهد سرنگوني ديكتاتورهاي منطقه هستيم و مي‌بينيم كه غربي‌ها با اسم دفاع از حقوق بشر به اين كشورها وارد شده‌اند؛ در حالي كه بايد از آنها پرسيد 32 سال قبل كجا بوديد كه اين ديكتاتورها بر سر كار بودند؟ امروز جمهوري اسلامي مدل اصلي دموكراسي در منطقه است اما مي‌بينيم كه عليه ما هجمه وارد مي‌كنند و معتقدند كه ما دموكراسي را زير پا گذاشته‌ايم.

وي به به فتنه سال 88 اظهار كرد:‌ افرادي كه در خيابان‌ها بودند اقدام به آتش‌سوزي عمدي و تجاوز به اموال عمومي كردند ولي غرب از آنان به نام دفاع از حقوق بشر، دفاع كرد و خواستار آزادي‌شان شد.

لاريجاني در مورد گزارشگر ويژه حقوق بشر و پيش‌نويس گزارش وي درباره ايران گفت: ما در مواضع مختلف خود مكانيزم گزارش را پذيرفته و با آن مخالفتي نداريم اما اين نبايد وسيله سوء استفاده غربي‌ها باشد. مكانيزم مورد قبول ما UPR است كه خود ما پيشنهاد آن را داده بوديم و تاكيد كرديم كه تمام كشورها بايد در چارچوب اين مكانيزم مورد بررسي قرار بگيرند. در سال گذشته نيز آمريكا را كه ناقض بزرگ حقوق بشر است، در مقابل ديدگان همه به محاكمه كشيديم.

وي تصريح كرد: امروز مكانيزم گزارشگري مورد سوء استفاده قرار گرفته و تحليل گزارشگران معيوب است. در كشور ما اين ميزان انتخابات برگزار شده، در حالي كه در كشورهاي همسايه يك انتخابات نيز برگزار نشده است ولي براي آنها گزارشگري انتخاب نكرده‌اند. ما روي شخص احمد شهيد حرفي نداريم اما عملكرد اين فرد غير حرفه‌اي و غير قانوني است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه ادامه داد: اگر گزارش‌هاي احمد شهيد را مطالعه كنيد مي‌بينيد كه فرق چنداني با صحبت‌هاي وزير خارجه آمريكا ندارد. اگر قرار بود اين فرد حرف‌هاي دشمنان را به عنوان گزارش مطرح كند نيازي به اين همه زحمت نداشت و فقط كافي بود كه پنج دقيقه وقت بگذارد و سخنان دشمنان ما را كپي كند. ديگر نيازي نبود كه سازمان ملل اين همه هزينه براي اين گونه گزارش‌هاي دم دستي كند. اين فرد از اين كشور به آن كشور مي‌رود و صرفا همان حرف‌هاي مخالفان ما را به زبان مي‌آورد. گويا آنها به دنبال تريبون جديد مي‌گشتند.

لاريجاني تاكيد كرد: ما اين گزارش‌ها را ناحق مي‌دانيم و براي روشن شدن آن تلاش مي‌كنيم./س2



 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار