با انتشار خبر مبنی بر فوت چند نفر در اثر تزریق سفتریاکسون معاونت غذا و دارو اعلام کرد که در صورت اثبات این خبر این دارو از لیست دارویی کشور حدف می شود.

دکتر محمدرضا شانه ساز، مدیر کل نظارت بر امور دارویی و مواد مخدر وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: تا به حال چند گزارش در خصوص عوامل شدید و کشنده داروی سفتریاکسون به معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 10 مورد و امسال 2 مورد مرگ ناشی از تزریق این دارو گزارش شده است گفت: در همین راستا بخشنامه ای به مراکز درمانی، مطب ها، مراکز بهداشت و درمان در خصوص هشدار مبنی بر عوارض این دارو ارسال شده است.

در بخشی از این بخشنامه آمده است که تجویز و مصرف سفتریاکسون در مواردی همچون سرماخوردگی و مواردی که مورد مصرف تأیید شده این فرآورده نیست باید خودداری شود باید توجه داشت که افرادی که می خواهند این دارو را تزریق کنند باید در محلول مناسبس حل و تزریق وریدی آن 15 الی 30 دقیقه طول بکشد.

همچنین باید پزشک تجویز کننده قبل از تجویز در مورد سابقه حساسیت فرد به داروهای خانواده سفالوسپورین ها سوال کند.

در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است تزریق سفتریاکسون باید صرفاً‌ توسط افراد مجرب و در مراكز مجهز به سیستم احیا انجام شود و از تزریق افراد غیر حرفه ای یا در مکان های غیر از مراکز درمانی مجهز به احیا خودداری شود باید توجه داشت که مصرف همزمان سفتریاکسون با محلول های حاوی کلسیم در نوزدان حتی به صورت انفوزیون از رگ های متفاوت ممنوع است.

حتی الامکان از مصرف محلول ها یا فرآورده های حاوی کلسیم تا 48 ساعت پس از آخرین دوز سفتریاکسون در تمام گروه های سنی اجتناب شود.

مدیر کل نظارت بر امور دارویی وزارت بهداشت در ادامه به بخش دیگری از بخشنامه اشاره و خاطرنشان کرد: مصرف سفتریاکسون در نوزادان مبتلا به هایپربیلی روبینمیا بویژه نوزادان نارس ممنوع است.

مطالعات نشان داده است که سفتریاکسون قادر به جابجایی ببلی روبین از محل اتصال به آلبومین سرم است و لذا امکان ایجاد آنسفولوپاتی ناشی از افزایش بیلی روبین در این بیماران مطرح است.

همچنین به مسئولین فنی داوخانه ها اعلام شده که از تحویل این دارو بدون نسخه جداً خودداری کنند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار