ويتالي چوركين نماینده دائم روسیه و رییس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل تصريح كرد موضوع تجاوز هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریكا به حریم هوایی ايران و نامه اعتراض آمیز تهران علیه واشنگتن در دستور كار اين شورا قرار مي گيرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، رئیس دوره ای شورای امنیت افزود: درصورت درخواست ایران، برگزاری جلسه شورای امنیت برای رسیدگی به این موضوع در دستور كار قرار خواهد گرفت.

چوركين تاكید كرد: نامه اعتراض آمیز تهران علیه واشنگتن به دلیل نقض حریم هوایی ایران به عنوان سند سازمان ملل ثبت شده و مراتب اعتراض ایران به كشورهاي عضو شورای امنیت نیز اطلاع داده شده است.

براساس اين گزارش، در پی تجاوز یك فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریكا به حریم هوایی ایران كه با پدافند الكترونیكی سالم شكار شد، ايران با ارسال نامه ای به دبیركل سازمان ملل، مجمع عمومی و شورای امنیت، خواستار محكومیت این گونه اقدامات و اتخاذ تدابیر لازم به منظور پایان دادن به رفتارهای خطرناك و غیر قانونی واشنگتن شد.

در این نامه كه توسط محمد خزاعی نماینده دائم ایران در اختیار سازمان ملل قرار گرفت، با اشاره به افزایش عملیات مخفی و تحریك آمیز دولت آمریكا علیه جمهوری اسلامی در ماه های اخیر، آمده است: در تداوم این روند، یك هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریكا از نوع RQ170 و دارای شماره سریال مشخص، به حریم هوایی جمهوری اسلامی تجاوز كه پس از ورود به عمق 250 كیلومتری در منطقه شمالی طبس با اقدام به موقع و مقتدرانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روبرو شد.

در ادامه این نامه، ضمن اشاره به یادداشت های قبلی جمهوری اسلامی به دولت آمریكا نسبت به این اعمال تجاوزكارانه و عملیات مخفی علیه ایران تاكید شده است: دولت متبوع اینجانب تاكید می‌نماید كه این نقض فاحش و تحریك آمیز دولت آمریكا، یك اقدام خصمانه تلقی شده كه در مغایرت آشكار با حقوق بین الملل، بویژه اصول اساسی منشور سازمان ملل متحد است.

در این نامه تصریح شده است: دولت جمهوری اسلامی ایران قویا به این گونه اقدامات خصمانه و تجاوزكارانه اعتراض می‌كند و نسبت به عواقب مخرب تكرار این اعمال هشدار می‌دهد و حق مشروع خود را برای اتخاذ كلیه اقدامات لازم برای حفاظت از حاكمیت ملی خود را محفوظ می‌داند.

در این نامه تاكید شده است: بدین وسیله ايران خواستار محكومیت چنین اقدامات تجاوزكارانه و اتخاذ تدابیر موثر و روشن برای پایان این اعمال خطرناك و غیرقانونی در راستای مسئولیت های سازمان ملل در حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی است./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار