گلوبال ریسرچ گزارش داد با وجود ادعاهای دولت آمریکا مبنی بر بهبودی اوضاع اقتصادی این کشور، اقتصاد آمریکا رشدی نداشته و آنرا مرده توصیف کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ،  جمعه هفته گذشته (27 ژانویه) دفتر تحلیل های اقتصادی آمریکا اعلام کرد در سه ماهه آخر سال 2011 میلادی این کشور 2.8 درصد رشد داشته که نسبت به رشد سالانه سه ماهه سوم افزایش داشته است. اما این خبر، درست نیست، آنچه که رسانه های دولتی آمریکا نمی گویند این است که تقریبا تمام رشد تولید ناخالص داخلی به دلیل انباشت ناخواسته کالاها در انبار است. به این معنی که کالاها بیشتر از آن که فروخته شوند، ‌تولید می شوند.

با در نظر گرفتن میزان خالص کالاهای فروخته نشده، رشد سالانه اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم 8 صدم درصد بوده و حتی این مقدار جزئی رشد اقتصادی هم غلو است، ‌زیرا برای دستیابی به این رقم، از معیاری  برای سنجش میزان تورم استفاده شده که تورم را اندک نشان می دهد.

دولت آمریکا برای سنجش میزان تورم، دیگر استاندارد های دائمی زندگی را نمی سنجد بلکه در عوض، دولت در سنجش تورم، کالاهای ارزانتر را جایگزین کالاهایی می کند که قیمتشان افزایش یافته است. این مسئله به حاکمان ما اجازه می دهد هزینه های زندگی را که باید به دریافت کنندگان تامین اجتماعی پرداخت شود صرف تجاوز، پلیس و کمک مالی به بانک ها بکنند.

وقتی برای سنجش میزان اسمی تولید ناخالص داخلی از شیوه سنجش استاندارهای دائم زندگی، استفاده شود، ‌نتیجه آن کاهش رشد اقتصادی آمریکا است. در این صورت مشخص می شود که اقتصاد آمریکا هیچ بهبودی نداشته و با وجود ادعاهای دفتر ملی تحقیقات اقتصادی که بر پایه اعداد و ارقام رسمی دروغین از بهبودی اقتصادی خبر می دهد، چهار سال است که اقتصاد آمریکا در رکود عمیق به سر می برد.

دولت همیشه می تواند با اندک در نظر گرفتن نرخ تورم، رشد اقتصادی خیالی را ارائه کند. تردیدی نیست که با بهره گیری از شیوه جایگزین ( اجناس ارزان به جای اجناس گران) میزان تورم کمتر از چیزی است که مردم واقعا تجربه میکنند. با ملاحظه آمار و داده هایی که تحت تاثیر تورم نبوده اند، شواهدی بیشتری که نشان دهنده عدم وجود بهبودی اقتصادی است به دست می آید. اگر اقتصاد واقعا در حال بهبود باشد این داده ها و آمار باید روند صعودی میداشتند، اما در عوض آمارها با تغییری نداشته اند و یا اینکه در حال کاهش بوده اند.

به عنوان نمونه، بر اساس اطلاعات و آمار خود دولت آمریکا میزان اشتغال در دسامبر سال 2011، کمتر از سال 2001 بود. در حالی که یک دهه افزایش جمعیت وجود داشته است. رسانه های دولتی بهبودی اقتصادی را یک بهبودی بیکاری توصیف می کنند ، که حتی در واژگان آن هم تناقض وجود دارد، زیرا بدون رشد اشتغال و افزایش درآمد مصرف کنندگان،‌بهبودی اقتصادی نمی تواند وجود داشته باشد.
میانگین واقعی در آمد هفتگی هرگز به دوران اوج آن در سال 1973 بازنگشته است. در آمد واقعی خانوارهای متوسط نه تنها به دوران اوج سال 2001 برنگشته بلکه از رقم سال 1969 نیز کمتر است. اگر میزان درآمدها با شیوه های واقعی سنجیده شود، نه با شیوه جایگزین، اوضاع حتی نا امیدکننده تر هم خواهد شد.

اطمینان مصرف کنندگان هیچ بهبودی نشان نمی دهد و به مراتب کمتر از ارقام یک دهه قبل است. بدون بهبودی اطمینان مصرف کنندگان، اقتصاد چطور بهبود می یابد؟

احداث خانه از سال 2009 به بعد تغییری نداشته و کمتر از دوران اوج قبل است. میزان خرده فروشی پایین تر از شاخص ژانویه سال 2000 است. ‌تولیدات صنعتی نیز کمتر از شاخص ژانویه سال 2000 است. تنها نماد بهبودی اقتصادی همان رشد تولید ناخالص داخلی است که آن هم با اندک در نظر گرفتن نرخ تورم به دست آمده است.

اقتصاد آمریکا نمی تواند بهبود یابد، ‌زیرا 70 درصد فعالیتهای اقتصادی آن وابسته به هزینه کردهای منصرف کنندگان است. کاهش مشاغل طبقه متوسط مانع افزایش درآمد این طبقه شده و باعث کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان گشته است. به عبارت دیگر، افزایش بدهی مصرف کنندگان و عدم پس انداز اقتصاد آمریکا را به سوی کاهش رشد در آمد مصرف کنندگان پیش برد.

امروزه ، مصرف کنندگان چنان بدهکار هستند که دیگر نمی توانند وام بگیرند و بانک ها نیز چنان ورشکسته شده اند که نمی توانند وام بپردازند. بنابراین، احتمال افزایش بیشتر بدهی به عنوان جایگزینی برای رشد واقعی درآمد وجود ندارد.

یک اقتصاد را که اقتصادی مرده و فرسوده است وقتی دولت تریلیون ها دلار را در جنگ و تجاوز آشکار و در راه کمک به موسسات مالی کلاهبرداری هدر می دهد،‌ عواقب اقتصاد مرده آن می شود که دولت بودجه خود فقط باید از طریق چاپ پول تامین کند و عواقب چاپ پول وقتی که شغل ها از بین رفته اند، رکود تورمی است. این فاجعه امسال یا سال 2013 نمایان خواهد شد. اگر مشکلات اروپا بدتر شود، اقبال به دلار ممکن است افزایش شدید در تورم آمریکا را تا سال 2014 به تاخیر اندازد.

دیر یا زود مشخص خواهد شد که امپراطور، عریان است و لباس بر تن ندارد، به معنی که اقتصادش دچار رکود است نه بهبودی!/ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار