مبارک باشه قصد داريد وب سايت درست کنيد؟ به سلامتي خوب طرحي هم براي وب سايتتان داريد؟ نداريد؟ خوب اين مطلب به شما کمک مي کنه تا يک طرح وب خوب را براي وب سايتتان انتخاب کنيد.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران جوان، در اين مطلب قصد داريم با تشريح سه سوال، به شما در انتخاب يک طرح مناسب کمک کنيم.
خوب پيش از انتخاب طرح براي وب سايت خود، ابتدا بايد سوالات زير را در نظر گرفته و سپس با توجه به پاسخ هاي داده شده تصميم گيري کنيد.

- هدف شما از ايجاد سايت چيست؟

- چه مقدار هزينه براي آن در نظر گرفته ايد؟

- چقدر مي توانيد وقت صرف اين کار کنيد؟

1- هدف شما از ايجاد سايت چيست؟
براي سهولت کار، وب سايت ها را در سه دسته کلي طبقه بندي کرده ايم. شما مي توانيد با بررسي آنها، آنچه را مطابق نيازتان بوده و مناسب تر است، انتخاب کنيد.
الف) تبليغاتي:
اين نوع سايت صرفا شامل معرفي شرکت و جزئيات مربوط به نحوه برقراري تماس مي باشد. راه اندازي چنين سايتي بسيار کم هزينه بوده و به حداقل نگهداري و به روزرساني نياز دارد. هر طراحي مي تواند با استفاده از قالب هاي صفحات وب، خيلي سريع يک سايت تبليغاتي طراحي کند.
در اين زمينه، توجه شما بيشتر از طرح هاي گرافيک بايد معطوف به محتوا و دسترسي باشد; بازديد کننده سايت بايد بتواند به راحتي کار و فعاليت شما را بفهمد (محتوا) و به سرعت اطلاعات مربوط به برقراري تماس را بيابد (دسترسي).
بايد تا آنجا که ممکن است سايت خود را در موتورهاي جست و جو و دايرکتوري هاي مرتبط ثبت کنيد. با استفاده از تگ هاي META و عبارات توصيفي مي توانيد مطمئن شويد که جزئيات سايت شما در نتايج حاصل از جست و جوي کلمات کليدي مربوطه، نشان داده مي شود. مي توانيد از روش هاي مورد استفاده رقباي خود نيز الگوبرداري کنيد.
ب) ارائه خدمات فروش:
اين نوع سايت شامل معرفي شرکت، اطلاعات مربوط به برقراري تماس، فرم نظرخواهي، خصوصيات محصولات، راهنما، بروشورها و سوالات متداول در اين زمينه است. با ايجاد چنين سايتي، کار واحد فروش و مشتريان را سهولت مي بخشيد.
در اين نوع سايت مي توانيد براي ايجاد جذابيت بيشتر، از طرح هاي گرافيکي و هنري استفاده کنيد اما باز هم بايد به دو مسئله محتوا و دسترسي توجه بيشتري داشته باشيد. محتوا بايد مفيد، دقيق و به روز باشد; احتمالا به دليل حجم زياد اطلاعات، سازماندهي محتوا با اين ويژگي ها کار مشکلي است. به علاوه براي دسترسي بهتر، پيمايش در سايت بايد سريع، آسان، منطقي و يک دست باشد. فهرست مطالب بايد کامل بوده و نام حوزه انتخابي شما تا حد امکان قابل فهم باشد. همچنين تا جايي که مي توانيد نام سايت خود را در موتورهاي جست و جو و دايرکتوري هاي مرتبط ثبت کنيد.
ج) فروشگاه:
اين نوع سايت، معرفي شرکت، اطلاعات مربوط به برقراري تماس، کاتالوگ محصولات و سيستم پرداخت الکترونيک را در برمي گيرد. اين نوع سايت، کاملا در حيطه مخاطره آميز تجارت الکترونيکي قرار مي گيرد. چالش اصلي در اين زمينه، شکل طراحي و يا حتي مکانيسم سيستم پرداخت نيست، بلکه مسئله مهم ايجاد هماهنگي بين سيستم فروش موجود و انجام سفارشات است. توصيه مي شود اين کار را به عنوان اولين فعاليت خود در وب به عهده نگيريد; مگر اينکه پيش از اين در يک بخش فروش و پذيرش سفارش از طريق پست فعاليت کرده باشيد. اگر تصميم به ايجاد يک فروشگاه الکترونيکي داريد، بايد به خاطر داشته باشيد که تنها راه دستيابي به سود مناسب، کاهش دادن هزينه ها در روند فروش خواهد بود. کسب و کار الکترونيکي موجب تحول عمده اي خواهد شد، اما نه لزوما براي شما و نه همين حالا. از آنجايي که بايد کاملا احتياط کنيد، هزينه ايجاد اين نوع سايت، بيشتر از سايت هاي ديگر بوده و به علاوه جبران هزينه هاي راه اندازي آن بسيار مشکل است، پس کاملا احتياط کنيد.

2 -چه مقدار هزينه براي آن در نظر گرفته ايد؟:
براي هر فرد با هر ميزان هزينه، طراحاني وجود دارند. اما به خاطر داشته باشيد که طراحي يک سايت، تنها درصد کمي از هزينه هاي راه اندازي را تشکيل مي دهد. بايد ساير هزينه هاي معمول شامل دريافت نام حوزه و ميزباني آن توسط يک سرور مناسب را نيز بررسي کنيد. به علاوه بايد هزينه حساب هاي پست الکترونيکي، نگهداري مداوم و مديريت سايت را هم در نظر بگيريد. در ساده ترين سطح، هزينه هاي راه اندازي يک سايت عبارتند از:

- اجاره نامه حوزه.

- اجازه فضا در وب.

- هزينه به روز رساني محتوا.

- هزينه کنترل حساب هاي پست الکترونيکي.

3 -چقدر مي توانيد وقت صرف اين کار کنيد؟
در اينجا منظور از وقت اختصاصي، زماني نيست که مي توانيد در ابتدا صرف کارهاي ابتکاري جالب کنيد، بلکه مقصود کارهاي تکراري و خسته کننده ديگر است، از جمله غلط گيري، چک کردن دائم موتورهاي جست و جو (به صورت هفتگي يا ماهانه)، بررسي مرتب صحت جزئيات و فعال بودن پيوندها، به روز رساني اخبار و ... اگر سايت شما اشتباهات اساسي داشته باشد، موجب تضعيف ارتباط شما با مشتريان فعلي و از دست دادن مشتريان آتي خواهد شد. پس از پاسخ به اين سوالات مي توانيد جست و جوي خود را براي يافتن يک طرح وب آغاز کنيد.

يافتن طرح مناسب

آسان ترين راه جهت پيدا کردن طراحي که بتواند سايت مورد نظر شما را ايجاد کند، جست و جوي سايت هايي است که به نظرتان مناسب مي رسند.

- زماني را صرف مرور سايت شرکت هايي کنيد که مي شناسيد، چه در حوزه کاري شما باشند و چه نباشند. بدين ترتيب از آنچه ديگران انجام داده اند، ايده هايي مي گيريد.

- در موتورهاي جست و جوي معروف به دنبال نوع فعاليت تجاري خود بگرديد و نتايج را بررسي کنيد.

پس از پيدا کردن سايت هاي جالب، براي شناسايي طراح آنها سه روش وجود دارد:

- در برخي سايت ها پيوندي به طراح آنها نيز وجود دارد.

- نام آنها را در وب جست و جو کنيد.

- با مالک سايت تماس گرفته و از آنها نام طراح را بپرسيد. البته توجه داشته باشيد که برخي سايت ها تمايلي به معرفي طراح خود ندارند و برخي نيز ممکن است سايت شان را خود طراحي کرده باشند.

در مرحله بعد، فهرست حاصل از طراحان را طبق معيارهاي زير بررسي کنيد تا تعداد آنها محدودتر شود:

- آيا طراح طبق هزينه مورد نظر شما، خدماتي را که مي خواهيد ارائه مي دهد؟

- آيا هزينه هاي بعدي راه اندازي سايت برايتان قابل پرداخت است؟

- آيا طراح مي تواند در مدت زمان تعيين شده،سايت را طراحي کند؟

- آيا مي توانيد با فردي که مسوليت طراحي سايت شما را بر عهده دارد مستقيما صحبت کنيد و به طور خصوصي وي را ملاقات کنيد؟ (اين مورد، اهميت زيادي دارد.)
- آيا طراح مورد نظرتان، فردي هست که بتوانيد با او کار کنيد؟
همه ما نگرش هاي متفاوتي نسبت به کار خود داريم و اين نگرش ها بر نحوه فعاليت ما در گروه تاثير گذار است.
طراح بايد قادر باشد خود را با گروه شما هماهنگ کند. پس از تهيه فهرست کوتاه تر بايد به منابع مراجعه کنيد، حساب هاي مالي را بررسي کنيد و با طراحان مورد نظر خود در مورد جزئيات به بحث و بررسي بپردازيد.
در اين مرحله بايد با نوشتن قرارداد، تعيين کنيد که دقيقا به چه خدماتي نياز داريد، کار بايد چه زماني آماده باشد، چه کسي آن را انجام دهد و هزينه کلي چقدر باشد.

توصيه نهايي اينکه، با تمام موسسات طراحي موجود در فهرست نهايي خود صحبت کنيد و پيشنهادات آنها را مورد بررسي قرار دهيد و نتيجه را يادداشت کنيد; سپس با مقايسه نتايج، طراح مناسب را انتخاب کنيد./ق پ
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار