با توجه به توسعه علوم توانبخشی در کشور دوره های جدید دکتری و کارشناسی ارشد این رشته ها در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تشکیل خواهند شد.

سید علی حسینی، معاون آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت :
از سال 85 به دلیل توسعه رشته های توانبخشی و نیاز کشور دوره های دکتری تخصصی رشته های مختلف مانند مددکاری اجتماعی، گفتار درمانی، کار درمانی، مدیریت رفاه اجتماعی و مشاوره توانبخشی در دانشگاه ها ایجاد شد.
وی تصریح کرد : بعد از گذشت 5 سال، اولین دانشجوی دکتری تخصصی گفتار درمانی امسال فارغ التحصیل می شود و ظرفیت پذیرش این رشته در دانشگاه های کشور به نه نفر در سال افزایش یافته است.
حسینی از برنامه ریزی برای رشته های جدید تحصیلی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خبر داد و گفت : دوره های دکتری مدیریت حوادث، بلایا و سوانح، کارشناسی ارشد توانبخشی دست و توانبخشی کم بینایان در آینده نزدیک ایجاد خواهند شد.
وی افزود : ویژگی های اختلالات گفتاری و تنوع در علل این مشکلات و نیز افزایش نیاز جامعه به رشته های توانبخشی ضرورت تشکیل این رشته ها در دانشگاه ها را بیش از گذشته نمایان ساخته است.
**پژوهش های گفتاردرمانی در ایران باید بومی شوند
در ادامه، فریبا یادگاری، اولین دانش آموخته دکترای تخصصی گفتار درمانی در کشور گفت : گفتار درمانی یکی از رشته های توانبخشی بوده که به ارزیابی و درمان اختلالات گفتاری در بیماران از کودک تا سالمند می پردازد.
وی با بیان اینکه گفتار درمانی در ایران دارای 40 سال قدمت است، بیان داشت : وجود چند زبان، فرهنگ و قومیت مختلف و تنوع گفتار در کشورهای مختلف، ضرورت پژوهش های بومی را در این رشته نمایان می سازد.
یادگاری خاطرنشان کرد : آزمایش های خارجی گفتاردرمانی به طور کامل در کشور قابل استفاده نبوده و باید با فرهنگ ایرانی تطبیق داده شود و تحقیقات در این خصوص نیاز به انسجام و یکپارچگی بیشتری دارد./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار