رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: به دستور وزير نفت عملیات زنده کردن 20 چاه نفت مرده به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد و قرارداد آن به زودی امضا خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از شانا؛ وحید حدادی اصل با اعلام این خبر افزود: همزمان با اجرای پروژه های ازدیاد برداشت روی چاه های نفتی، زنده کرن چاه های مرده کشور با استفاده از فناوری چاه محور از سوی پژوهشگاه صنعت نفت انجام می شود و این پروژه یکی از فعالیت های مهم پژوهشگاه در حوزه بالادستی است.

وي با بیان اینکه پژوهش در این مرکز با رویکرد تولید دانش فنی و فناوری انجام می شود، تصریح کرد: پس از سال ها  تلاش، هم اکنون به جای این که وارد کننده دانش فنی باشیم بسیاری از کشورهای دنیا خواستار خرید دانش فنی از کشور هستند و انجام پژوهش با هدف تولید دانش فنی یکی از افتخارهای پژوهشگاه صنعت نفت است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت درباره روند توسعه فناوری جی تی ال در کشور گفت: امروز پس از گذشت 10 سال تحقیقات، شاهد راه اندازی واحدهای صنعتی جی تی ال در کشور هستیم و ساخت این واحدها مشتری زیادی دارد و در آینده نزدیک شاهد راه اندازی دیگر واحدهای جی تی ال در کشور خواهیم بود.

حدادی اصل تصریح کرد: با استفاده از فناوری جی تی ال علاوه بر تولید گازوییل با کیفیت بالا  و متناسب با شرایط محیط زیستی می توان به ازای هر بشکه گازوئیل یک بشکه آب و مقداری واکس بهداشتی به دست آورد و گازوئیل تولیدی از این فناوری دوستدار محیط زیست است و آلودگی کمی دارد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: بخش خصوصی در زمینه فناوری جی تی ال شروع به تحقیقات کرده و دانش فنی آن آماده واگذاری است و در آینده شاهد افتتاح و کلنگ زنی چند واحد جی تی ال از سوی بخش خصوصی در کشور هستیم.

وی یادآور شد: در فناوری جی تی ال، گاز به گازوییل و بنزین تبدیل می شود و هم اکنون شرکت های بزرگ بین المللی از جمله شرکت شل این فناوری را در اختیار کشور قطر قرار داده است.

حدادی اصل با بیان اینکه در فناوری نانوتیوپ آماده واگذاری دانش فنی هستیم، گفت: هم اکنون پژوهش را تنها برای امر پژوهش انجام نمی دهیم بلکه به دنبال فروش فناوری و دانش فنی به صنعت هستیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه بزرگ ترین قرارداد تحقیقاتی کشور در بخش بالادستی اخیرا میان پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت نفت فلات قاره به امضا رسیده است، ادامه داد: این قرارداد با هدف مطالعه همه مخازن هیدروکربوری دریای خلیج فارس به ارزش 21 میلیون یورو امضا شد و نتایج این تحقیقات در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار خواهد گرفت.

حدادی اصل درباره فعالیت های پژوهشی در بخش پایین دستی صنعت نفت، گفت: تکنولوژی نانو کربن و نانو تیوپ که محققان پژوهشگاه به آن دست یافتند هم اکنون آماده واگذاری است و تازگی در ملاقاتی که با رییس جمهور یکی از کشورها داشتیم آنها خواستار خرید این محصولات از پژوهشگاه شدند؛ این در حالی است که این کشور تا کنون دانش فنی خود را در برخی زمینه های صنعت نفت به کشور می فروخت.

*آمادگی پژوهشگاه صنعت نفت برای اجرای پروژه های مختلف در صنایع کشور

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اعلام آمادگی برای راه اندازی سیستم تصفیه پساب در همه واحدهای صنعتی کشور، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت تا کنون برنامه راه اندازی تصفیه خانه های پساب در مناطق نفتی از جمله عسلویه و ماهشهر را در دست داشته ولی هم اکنون آمادگی خود را برای راه اندازی این سیستم ها در واحدهای صنعتی دیگر کشور اعلام می کنیم.

حدادی اصل تصریح کرد: همچنین پژوهشگاه صنعت نفت آمادگی دارد در حوزه ذخیره سازی (سیوینگ) انرژی در همه حوزه های صنعتی پروژه هایی را اجرا کند که با اجرای این پروژه ها از هدرروی حدود 20 درصد انرژی کاسته شود.

وی با تاکید بر اینکه خوردگی در صنعت نفت یکی از مقوله های مهم به شمار می رود، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت آمادگی دارد با استفاده از دانش فنی بومی در زمینه پوشش و ممانعت از خوردگی در هر کدام از صنایع کشور که با چنین مشکلی مواجه هستند، پروژه های مختلفی را اجرا کنند.

حدادی اصل، مرکاپتان زدایی از گازها را یکی دیگر از فناوری های مورد استفاده در صنعت برشمرد و افزود: دانش فنی این فناوری از سوی پژوهشگاه صنعت نفت بومی شده و با استفاده از آن از گازها گوگردزدایی می شود./ق2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار