سيستم سه امتيازي فوتبال، ‌سه تساوي در سه بازي تفاوتي با دو باخت و يك برد ندارد و تساوي هاي زنجيره اي در ليگ،‌ تيم ها را به سمت قعر جدول هدايت مي كند و نباختن به تنهايي براي جاي گيري در رتبه اي مناسب در جدول، سهم زيادي از مسابقات اين ليگ به تساوي ختم شده است و تيم راه آهن شهر ري با 13 تساوي تا پايان نيم فصل رقابت هاي ليگ ركورد دار تعداد تساوي در ميان تيم هاست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در بررسي ديدارهاي انجام شده در ليگ برتر در 17 هفته ابتدايي ليگ 153 بازي برگزار شده است كه در مجموع 56 نتيجه تساوي بدست آمده است تساوي هاي كسب شده توسط تيم ها را مي توان به 3 گروه تقسيم كرد. تساوي هاي بدون گل، ‌تساوي ‌با تعداد گل كم و تساوي با تعداد گل زياد كه هر كدام از آن ها گوياي شرايط خاص در يك تيم مي باشند.

*تساوي بدون گل نمايانگر بازي محتاطانه

تساوي بدون گل به بياني ديگر آينه اي از يك بازي محتاطانه است كه بسياري اين بازي محتاطانه را ضد فوتبال مي دانند، در تساوي هاي بدون گل ضريب احتياط بازيكنان تا حدي بالاست كه صداي اعتراض هواداران نيز بالا مي رود. در اين ديدارها معمولا توپ در ميانه ميدان جريان دارد و تيم ها علاقه خاصي به حضور در محوطه جريمه حريف ندارند و همين موضوع از جذابيت بازي مي كاهد و تعداد سكوهاي خالي مسابقات را افزايش مي دهد.

*تساوي با تعداد گل كم،‌ تنها راه براي نباختن

دسته دوم تساوي در مسابقات مربوط به جدال تيم هايي است كه به حداقل امتياز مسابقه راضي اند و تنها تلاششان براي عدم واگذاري و باخت در يك مسابقه مي باشد. كيفيت و عملكرد بازيكنان در اين دسته از مسابقات نيز در حد نامطلوبي است و هواداران را راضي نگه نمي دارد اين دسته از تساوي ها مختص تيم هايي است كه به حركت آهسته و پيوسته در ليگ اعتقاد دارند.

*تساوي هاي پرگل يك امتيازي اما شيرين

تعداد تساوي هاي پرگل در فوتبال ايران اگر چه بسيار كم است ولي اين گونه ديدارها از جمله رقابت هايي محسوب مي شود كه هواداران در پايان مسابقه از عملكرد تيم هاي خود راضي هستند چرا كه شاهد ديداري جذاب بوده اند و تعداد گل زياد مي تواند نشاني از كيفيت بالاي بازيكنان 2 تيم باشد و حتي كسب يك امتياز در تساوي هاي پرگل مي تواند به اندازه كسب يك پيروزي كم گل شيرين جلوه كند.

اگر تعداد تساوي هاي پر گل سهم زيادي از مجموع تساوي ها را به خود اختصاص دهد بدون شك بالا بردن تعداد تساوي ها نگران كننده نخواهد بود.

*37 درصد مسابقات نيم فصل اول به تساوي ختم شده است

بر اساس آمار و ارقام موجود بيش از يك سوم ديدارهاي نيم فصل نخست رقابت ها به تساوي ختم شده است و همين مي تواند گواهي بر كيفيت نازل ليگ برتر ايران نسبت به ليگ هاي معتبر دنيا و احتياط مفرط تيم هاي ليگ برتري باشد.

اين چنين آمار در مقايسه با ليگ هاي معتبر دنيا زنگ هشداري براي فوتبال كشورمان است كه باعث دلزدگي و دوري هواداران از حضور در ورزشگاه ها شده است.

تعداد كم گل هاي به ثمر رسيده در تساوي هاي ليگ يازدهم حكايت از كيفيت بسيار پايين مسابقات دارد و تعداد بسيار بالاي تساوي در ليگ مساوي است با اين نتيجه كه تيم هاي بسيار كمي براي كسب 3 امتياز ديدارها به بازي هجومي پناه مي برند. تعداد كم تساوي هاي پرگل نشان مي دهد كه تعداد انگشت شعاري از تيم ها ميل به ارائه بازي تهاجمي و حملات بي مهابا روي دروازه حريفان دارند.

بر اساس امار موجود در ليگ برتر فوتبال ايران در 56 مسابقه از 153 بازي نتيجه تساوي بدست آمده است و اين يعني 6/36 درصد مسابقات نيم فصل نخست رقابت ها با تساوي به پايان رسيده است و بر اساس آمارهايي مشابه اين قضيه حدود يك سوم بازي هاي هر هفته بدون آنكه برنده اي داشته باشد تمام مي شود.

بدون شك اين درصد تساوي براي ليگي كه هر هفته 9 ديدار ميان 18 تيم برگزار مي كند بالاتر از حد استاندارد است.

در ليگ هاي پيشرفته دنيا نتايج خيره كننده اي با تعداد گل هاي زياد ديده مي شود كه به بالارفتن ميانگين گل زده و جذب تماشاگر كمك شاياني مي كند.

بررسي و تحليل نتايج كسب شده توسط تيم ها نشان مي دهد كه سهم زيادي از پيروزي هاي تيم ها در ليگ برتر فوتبال ايران با حداقل اختلاف گل رقم مي خورد كه همين قضيه نشان از احتياط بيش از حد در عملكرد تيم هاست كه تاكتيك بازيكنان را نيز تحت الشعاع خود قرار مي دهد.

در 17 هفته و نيم فصل نخست رقابت ها 370 گل به ثمر رسيده است كه سهم استقلال 30 گل زده مي باشد و با اين حساب استقلال قوي ترين خط حمله را داراست و در مجموع ليگ ايران در كنار تعداد تساوي هاي بالاتر ميانگين گل كمتري نسبت به ليگ هاي حرفه اي دنيا دارد.

*تساوي راهكاري براي فرار از انتقاد و جريمه

به نظر مي رسد تنها باخت در نتايج يك تيم مي تواند به موضوعي نگران كننده تبديل شود كه خطر انتقادات،‌ اولتيماتوم و جريمه و بركناري را در پي دارد و عواقب تساوي به اين شدت نيست. نمونه بارز اين مسئله تيم راه آهن شهر ري است كه با وجود 13 تساوي از 17 مسابقه نيم فصل نخست در زير تيغ شديد انتقادات قرار نگرفته است در حالي كه چند شكست متوالي براي يك تيم و سرمربي زنگ هشداري است كه مي تواند طومار سرمربي را در هم بپيچد.

دايي با 13 تساوي ركورد بازي بدون برد و شكست را شكسته است و در عين حال بازيكنان اين تيم معتقدند اگر مسابقات فوتبال 70 دقيقه بود راه آهن قهرمان نيم فصل رقابت ها مي شد. يك عادت قديمي در فوتبال كشور دلالت بر اين قضيه دارد كه بازيكنان تنها زماني به سمت دروازه حريف حركت مي كنند كه بازنده مسابقه باشند و در ابتداي مسابقه و پيش از رسيدن به گل اول شاهد تلاش وافري از بازيكنان نيستيم.

همين فشار تيم هاي بازنده در دقايقي كه از بازي عقب هستند باعث مي شود تا بر تعداد تساوي هاي مسابقات افزوده شود.

*كورس قهرماني ليگ ما فعال نيست

در ليگ هاي پيشرفته فوتبال چندين تيم براي كسب قهرماني مي جنگند ولي در ليگ ما كورس قهرماني فعالي وجود ندارد و شايد به جرات بتوان گفت كه استقلال تنها تيمي است كه همه فاكتورهاي قهرماني را دارد و تيم هاي ديگري هم چون صبا، نفت، ‌تراكتورسازي و سپاهان نمي توانند به عنوان رقيبي تا پايان براي استقلال محسوب شوند. هم چنين تيم هاي حاضر در ميانه جدول از شرايط خود راضي اند و چندان تلاش براي ارائه بازي هجومي انجام نمي دهند و تيم هاي قعر جدول نيز عملكرد خاص و ويژه اي براي فرار از رتبه هاي پايين خود ندارند./مح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار