دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: نگاه سرمايه اي به موضوع بهداشت و درمان و مخارج آن، به طور عمده به حل مشكلات موجود نظام سلامت به ويژه تخصيص منابع، سرانه و تعرفه گذاري خدمات درماني كمك مي كند.

حسين مهدوي نيا، دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر نظام بهداشت و درمان كشور با مسائل و مشكلات متعددي روبرو است كه با وجود اقدامات صورت گرفته در سالهاي اخير، بسياري از اين مشكلات بدون حل باقي مانده است.
وي افزود: در واقع تا زماني كه به مسائل و مشكلات حوزه سلامت به صورت نگاه ريشه اي نشود، حل آنها يا غير ممكن بوده و يا بسيار دشوار خواهد بود.
مهدوي نيا با بيان اينكه در كشورمان به حوزه سلامت به عنوان يك بخش هزينه بر نگاه مي شود، تصريح كرد: نبايد به مخارج بهداشتي و درماني به عنوان هزينه نگاه شود، چرا كه مخارج بهداشتي و درماني يك نوع سرمايه گذاري بر روي سلامت است.
وي تاكيد كرد: نگاه سرمايه اي به موضوع بهداشت و درمان و مخارج آن، به طور عمده به حل مشكلات موجود نظام سلامت به ويژه تخصيص منابع، سرانه و تعرفه گذاري خدمات درماني كمك مي كند.
مهدوي نيا با اشاره به اينكه نگاه هزينه اي به بخش بهداشت و درمان به هيچ عنوان پذيرفته شده نيست، ياد آور شد: تخصيص منابع به بخش سلامت در كشورهايي همچون ايران در اغلب موارد يك نوع هزينه است و در واقع اين نوع هزينه ممكن است ناكارامد و غير اثر بخشي تلقي شود.
وي خاطر نشان كرد: با تغيير نگاه ها به حوزه سلامت و اصلاح برخي از روش هاي تصميم گيري در بخش بهداشت و درمان، به طور قطع اغلب مشكلات موجود در حوزه سلامت به ويژه سرانه ها، تعرفه ها و منابع تخصصي كه فشارهاي زيادي را به مردم وارد مي كند، تا حد بسيار زيادي حل مي شود.
**هزينه هاي پرداختي از جيب مردم بايد به نصف كاهش يابد
دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: يكي از مشكلات موجود در نظام سلامت، پرداخت هزينه هاي بالا از سوي مردم براي دريافت خدمات و امكانات بهداشتي و درماني است.
وي افزود: درحال حاضر بيش از 60 درصد مخارج بهداشتي و درماني در ايران به طور مستقيم از جيب مردم پرداخت مي شود كه اين ميزان فشار زيادي را بر افراد مختلف جامعه وارد مي كند.
مهدوي نيا با بيان اينكه هزينه هاي پرداختي از جيب مردم بايد به نصف كاهش يابد، تاكيد كرد: برطبق استانداردها و براساس الزامات موجود در كشورمان، حدود 70 تا 75 درصد هزينه ها و مخارج درماني بايد توسط دولت پرداخت شود كه البته ا ين ميزان در كشورمان رعايت نمي شود.
وي ياد آور شد: هزينه ها و مخارج بهداشتي از جيب مردم بايد حداكثر 30 درصد باشد كه براي محقق شدن آن بايد اقدامات موثرتري صورت گيرد.
دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: تعميم و گسترش بيمه هاي همگاني و استفاده بيشتر از منابع عمومي به ويژه ماليات ها در حوزه بهداشت و درمان، از جمله راهكارهاي كاهش پرداخت مستقيم و از جيب مردم براي خدمات بهداشتي و درماني است.
مهدي نياخاطر نشان كرد: با توجه به اينكه مخارج بهداشتي و درماني فشارهاي زيادي را بر افراد جامعه وارد مي كند، بايد براي كاهش اين فشارها اقدام موثرتري و جدي تري صورت داد كه اصلاح نظام بيمه اي مي تواند يكي از راهكارهاي مفيد در اين زمينه باشد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار