مراسم افتتاحيه سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر شب گذشته با حضور مسئولان اجرايي جشنواره و هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی باشگاه خبرنگاران، شب گذشته مراسم افتتاحيه سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر با حضور هنرمندان و اهالي سينما برگزار شد.

در آغاز اين مراسم پس از پخش سرود ملي جمهوري اسلامي ايران، سوره فجر توسط قاري قرآن، كريم منصوري تلاوت شد و كليپي كوتاه با بخشي از سخنان حضرت امام خميني(ره) در خصوص سينما و مضمون تحول و پيشرفت سينماي ايران پس از انقلاب پخش و جشنواره فيلم فجر را به عنوان رويدادي فرهنگي معرفي كرد.

شايان ذكر است، دكور اين مراسم به نحوي طراحي شده بود كه هنرمندان با تمام سوابق خود، پايين آمدن در پله هايي كه با ستون هايي شكل گرفته بود را تجربه مي كردند.

* درختان جشنواره فيلم فجر 30 ساله شدند

محمد خزاعي دبير سي امين جشنواره فيلم فجر با تبريك سال نو سينماي ايران ضمن بيان پيام جشنواره در قالب داستان افزود: گرچه درخت كاشتن باغبان در شوره زار از ديد همه كاري بس بي فايده بود اما با همت و تلاش همگان ،باغبان جاي خودش را به ديگري داد، اما درختان باغ سي ساله شد،سينماي ايران باغي است كه با همه تلخي ها و شيريني هايش، متشكل از افكار و انديشه هاي مختلف است كه سينماگران با همين انديشه هاي متفاوت در كنار هم هستند.

وي با اشاره به برگزاري همايش هاليووديسم با حضور رياست جمهوري اسلامي ايران به نظم موجود در اجراي لحظه به لحظه جشنواره اشاره كر و افزود: هر كدام از هنرمنداني كه در جشنواره حضور دارند و جايزه اي به آن ها تعلق مي گيرد ادامه دهنده راه شهدا هستند.

دبير سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونت سينمايي، هنرمندان و مهمانان خارجي، موفقيت جشنواره را مديون و تلاش تمام سينماگران دانست.

در بخش بعدي مراسم با در نظر داشتن حضور نسل جوان در جشنواره کلیپي در خصوص آثار موجود در بخش هاي مختلف جشنواره پخش شد.

*تنوع ژانرها جذابيت بالايي براي مخاطبان دارد

جواد شمقدري، ‌معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از حضور خود در اولين جشنواره فيلم فجر ياد كرد و  فیلم "صداي پاي نور" كه در كارنامه هنري وي جا داشت را اولين تجربه موفق خود در جشنواره دانست.

شمقدري تقارن سي امين جشنواره فيلم فجر با امامت حضرت ولي عصر(ع) را به فال نيك گرفت و از ايجاد استراحتگاهي براي هنرمندان سالمند خبر و ادامه داد: براي حمايت و مراقبت از هنرمنداني كه به دوره پيري مي رسند در اين مكان تدابيري انديشيده شده است.

وي سي امين جشنواره فيلم فجر را نقطه آغازي براي شروع فصل جديد سينماي ايران دانست و در حالي كه تلاش خود را تعالي سينماي ايران معرفي كرد، افزود: ژانرهاي موجود در ميان آثار جشنواره از تنوع و جذابيت بالايي برخوردار است كه سلايق متفاوت مخاطبان را در نظر دارد و در اين ميان فيلم هايي كه مجوز ساخت مي گيرند زير چتر اين نظام فعاليت مي كنند.

شمقدري در پايان از حضور ژانر سياسي به عنوان ژانري فراموش شده و ژانر اجتماعي،‌ دفاع مقدس،‌ كودك ونوجوان و حضور 3 فيلم انيميشن موفق ابراز خرسندي نمود و از زمينه سازي براي نقد فيلم اجتماعي استقبال كرد.

* ارزش هاي انقلاب، هديه گران بهاي خود شهيدان است

در بخش بعدي دبير سي امين جشنواره فيلم فجر به همراه معاونت سينمايي از تلاش هاي دبير جشنواره 28 و 29 فجر تقدير و لوح يادبودي به وي اهدا كردند.

احمد مسعود شاهي با تبريك دهه فجر و آغاز امامت حضرت ولي عصر(ع) افزود:‌ از اول انقلاب تا كنون همواره تلاش خود را در تحقق آرمان ها و چشم اندازهاي امام راحل و مقام معظم رهبري در سينما قرار دادم و در اين ميان از هنرمندان و كساني كه در اين مسير مرا ياري دادند، قدرداني مي كنم.

مسعود شاهي گفت: از خداوند خواستاريم تا با بينش و دانش واقعي همواره حافظ ارزش ها و اندوخته هاي انقلاب كه هديه گران بها و پرمايه خون شهيدان است باشيم.

در اين مراسم كه با حضور جمعي از روحانيون مسئولان و مهمانان خارجي برگزار شد، دختر و خواهر شهيد بزرگوار لبنان عماد مغنيه و از رهبران حزب الله لبنان هم حضور داشتند و در اين خصوص کلیپي با محوريت سينماي 30 سال پس از انقلاب اسلامي ايران براي مهمانان حاضر پخش شد.

* اتفاق تازه اي در سينماي ايران در راه است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با خواندن شعري از رهبر كبير انقلاب و تبريك اعياد سخنان خود را آغاز كرد و از حضور دلگرم كننده مهمانان در مراسم ابراز خرسندي نمود.

سيد محمد حسيني با مهم شمردن شيوع فيلم ها و چهره ها و نگاه ها در جشنواره سي ام فيلم فجر از اتفاق تازه اي در سينماي ايران، توسعه و ارتقا و افزايش اعتبارات در آن خبر داد.

گفتني است، به مناسب يادبود هنرمنداني كه در جمع سينماي ايران نيستند از جمله امير هوشنگ قطعه اي ،شاه علي سرخاني ، عبدالله بوتيمار، عباس اميري،‌ مهري وداديان، محمد ورشوچي، منوچهر طبري،‌ حيدر صارمي حكيمي در اين مراسم پخش شد.

*بزرگداشت رشيدي، شورجه، بزرگ نيا، زرين دست ‌و زندباف

در ادامه مراسم از داوود رشيدي بزرگداشتي صورت گرفت و هديه اي به عنوان ياد بود به داوود رشيدي اهدا شد.

داوود رشيدي كه سخنراني متفاوتي داشت از استقبال مهمانان،‌ مردم ايران و وزير ارشاد تشكر كرد و در حالي كه خود را عضوي از خانه سينما معرفي كرد، افزود: دهه فجر جشن ملي ماست و به همه تعلق دارد و اكنون جز با همدلي نمي توان اين راه پرافتخار را ادامه داد راهي سخت كه تنها با اتحاد و مراقبت و حمايت از جوانان ها ميسر خواهد شد.

در اين بزرگداشت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي شاخه گلي به داوود رشيدي اهدا كرد.

رسول صدرعاملي كارگردان فيلم بزرگداشت وي از داوود رشيدي به عنوان پايه گذار تئاتر نوين در ايران و پرورش دهنده ي بازيگران تئاتر ياد كرد.

بزرگداشت بعدي به جمال شورجه كارگردان سينما تعلق داشت كه حسن نجفي تنها هدف خود از ساخت اين فيلم بزرگداشت را اخلاق جمال شورجه معرفي كرد.

جمال شورجه با قدرداني از زحمات برگزار كنندگان فجر و مسئولان حاضر در مراسم با ياد و خاطره ي شهدا از خداوند ثابت قدمي و دعاي رهبر را خواستار شد و اهداي هديه با حضور رئيس بنياد فارابي سيد احمد ميرعلايي صورت گرفت.

بزرگداشت محمد بزرگ نيا در غياب سازنده فيلم او واروژ كريم مسيحي با حضور داوود ميرباقري و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت گرفت.

محمد بزرگ نيا از مديران فرهنگي و عوامل پشت صحنه و كساني كه اين مراسم بزرگداشت را برپا كردند قدرداني كرد.

سه دقيقه تنهايي،‌ ساخته ي محمدعلي باشه آهنگر عنوان فيلم بزرگداشت عليرضا زرين دست بود كه باحضور مجيد انتظامي به سازنده ي فيلم هديه اي به رسم ياد بود تعلق گرفت.

عليرضا زرين دست از وزير ارشاد و معاونت سينمايي تشكر و خواستار برگزاري اين مراسم براي بزرگاني چون ناصر تقوايي و بهرام بيضايي شد.

آخرين بزرگداشت به حسين زندباف در حالي كه كمال تبريزي عهده دار ساخت فيلم بزرگداشت بود تعلق داشت و با حضور ابوالقاسم طالبي هديه اي به حسين زندباف اهدا شد.

در بخش بعدي اين مراسم از سازندگان 4 فيلم بلند انيميشين تقدير ويژه اي صورت گرفت كه به ترتيب از مسعود صمدي براي انيميشن عطر ولايت ،‌سرزمين خواب، علي لطفي،‌انيميشن تهران 1500 بهرام عظيمي و كار مشترك داستان سامرا، از وحيد چالاك و حسين سلطاني تقدير به عمل آمد.

در پايان اين مراسم رضا يزداني به اجراي قطعات موسيقي خليج فارس و قطعه اي از اشعار مولانا پرداخت .

گفتني است، مراسم افتتاحيه سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر همزمان با برگزاري در تالار وحدت از چند شبكه ي راديويي و  اينترنتي براي مخاطبان پخش شد.

اين مراسم كه با اجراي محمدرضا شهيدي فرد همراه بود با اجراي مراسم نورافشاني در محوطه ي بيروني تالار به پايان رسيد./ی2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار