همان طور كه انتظار مي رفت، كميته استيناف حكم محروميت 2 بازيكن خاطي پرسپوليس را تغيير داد و با كاهش 20 ماهه مدت محروميت اين 2 بازيكن بار ديگر نشان داد كه هميشه چراغ سبز براي متخلفان وجود دارد و راه براي هر خطايي باز است چرا كه هيچ رايي محكوم به اجرا نمي باشد و كميته استيناف در تغيير دادن آراي كميته انضباطي دستي ماهر دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، از همان روزي كه كميته انضباطي فوتبال به واسطه رفتار ناشايست 2 بازيكن خاطي پرسپويس در ديدار اين تيم با داماش، شيث رضايي را به 20 ماه و محمد نصرتي را به مدت 10 ماه محروم كرد انتظار مي رفت كه اين راي توسط كميته استيناف شكسته شود.

راي محروميت 30 ماهه براي اين 2 بازيكن از نظر بسياري از كارشناسان سنگين بود و به نوعي مرگ زودرس دوران فوتبالي اين 2 نفر محسوب مي شد ولي كاهش عجيب 20 ماهه اين محروميت هم عفو سنگيني است كه راه را براي خاطيان ديگر در آينده باز مي كند.

بر اساس اين گزارش، صحنه ناپسندي كه رضايي و نصرتي در ديدار با داماش خالق آن بودند به نوعي شان فوتبال ما را زير سوال برد و در سطح جهاني نيز بازتاب ناگواري داشت اين بازتاب ها تا جايي ادامه پيدا كرد كه كميته انضباطي ناچار شد به دنبال محروميت و جريمه نقدي سنگين باشد تا جو بوجود آمده را تا حدي آرام كند؛ در اين خصوص شيث رضايي 20 ماه محروم و محمد نصرتي 10 ماه و هر كدام به مبلغ 30 ميليون تومان جريمه شدند ولي كميته استيناف با راي خود محروميت شيث را 6 ماه و محروميت نصرتي را به مدت 4 ماه رساند و مبلغ محروميت اين 2 بازيكن را نيز به 10 ميليون تومان كاهش داد و مبلغ جريمه باشگاه پرسپوليس نيز بخشيده شد تا هم چون آب سردي بر روي بدنه اخلاقي فوتبال كشور باشد.

*اين حكم بازدارنده نيست

آن چه كه در مورد كميته انضباطي و آراي صادره از جانب وي مطرح مي شود اين است كه ضمن اينكه با فرد خاطي برخورد مي شود از تكرار خطا نيز جلوگيري شود.

حال با راي جديد كميته استيناف اين سوال پيش مي آيد كه آيا مجازات خاطيان به اندازه ناپسندي عمل آن ها مي باشد و از آن مهمتر كه آيا اين راي مي تواند به عنوان عامل بازدارنده در مقابل ساير بايكنان محسوب شود و اين بخشش اخير به معناي چراغ سبزي به خاطيان نيست تا در آينده به اين اطمينان برسند كه در پي هر خطا، بخششي نيز وجود دارد.

*نيمه اسفند و ارديبهشت بازگشت دوباره نصرتي و رضايي به فوتبال

اين گزارش حاكي است، با كاهش محروميت اخير اين 2 بازيكن محمد نصرتي در نيمه اسفند و شيث رضايي نيز در نيمه ارديبهشت دوباره به فوتبال كشور باز مي گردند و اين قضيه شايد از نظر اخلاقي نيز چندان قابل هضم نباشد چرا كه هنوز آتش بپاخواسته اتفاق اخير به كلي خاموش نشده و زشتي عمل ايجاد شده به مراتب بيشتر از جريمه كنوني است.

گفتني است، البته عده اي نيز معتقدند كه اين 2 بازيكن در همين چند مدت به اندازه كافي تنبيه شده اند ولي در كل مفهوم يك محروميت و مجازات، بيشتر بر اين پايه استوار است كه مسير تكرار اشتباهات در آينده گرفته شود و حال اين سوال اساسي بوجودمي آيد كه آينده اخلاقي فوتبال ما با اين راي به كجا خواهد رسيد و آيا تبعات اين بخشش هاي غير قابل توجيه به بدنه اخلاق مدارانه فوتبال كشورمان ضربه مي زند و يا اينكه نتيجه اي مثبت در بر خواهد داشت؛ آينده همه چيز را مشخص خواهد كرد./مح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار