مادران می توانند با تغذیه کودکانشان با شیر خود، آنها را از هر گونه بیماری های و اگیر و غیر واگیر ایمن کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر سید علی رضا مرندی، رئیس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر امروز در 12 بهمن در کنگره سلامت، رشد و تغذیه کودکان زیر دو سال که همایش های انستیتو تغذیه ایران برگزار شده بود افزود: زندگی کودک باید با حاملگی خواسته و برنامه ریزی شده مادر شروع شود.
تغذیه سالم و مراقبت های مطلوب مادر در دوران بارداری باید با اجتناب از هر گونه تنش، اضطراب، افسردگی و صرف دخانیات و مواد غبار آور توام باشد تا مادر و جنین در اوج سلامت باشند و آنگاه با انجام زایمان ایمن بتوانیم پر مخاطره ترین لحظات زندگی هر انسان یعنی تولد را پشت سر گذارد.
وی گفت: تغذیه نوزاد با شیر مادر که مناسب ترین ماده مغذی و حیات بخش در رشد کامل و بقایای کودکان است به محض تولد شروع می شود و کودک علاوه بر بهره بردن از بهترین ماده مغذی، مزایای عاطفی- روانی و خواص ضد عفونی و ضد آلرژی مادر بهره برده و از رشد و تکامل و مزیت هوش بالا برخوردار خواهد شد.
مرندی اظهار داشت: تغذیه با شیر مادر نه تنها از مرگ و میر کودکان زیر یکسال و زیر 5 سال بلکه حتی از مرگ و میر نوزادان و امکانات موجود در بخش های مراقبت های ویژه نوزادان، موثرترین عامل کاهش مرگ و میر نوزادان است.

* کودکان بعد از 6 ماه باید تحت یک برنامه غذایی مشخص قرار گیرند

مرندی در ادامه گفت: سوء تغذیه تحلیل برنده توانمندی های جسمی و روانی کودکان و از آن مهم تر علت مستقیم و یا غیر مستقیم بیش نیمی از مرگ های کودکان زیر یک سال است و تغذیه با شیر مادر در مبارزه با این مشکل نقش بسزایی دارد.
وی ادامه داد: تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماه ادامه می یابد و سپس با افزودن غذای کمکی تا یک سالگی و آنگاه استفاده بیشتر از غذاهای خانگی و ادامه تغذیه با شیر مادر تا دو سال رشد مطلوب کودکان را به همراه خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: چاقی کودکان عمدتا قابل پيشمگیری است و می تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شده و زیر بنای بیماری های غیر واگیر همچون پر فشاری خون، مشکلات قلبی و عروقی ، دیابت و سکته و سرطان شود./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.