در حاليكه بانك مركزي با پيمودن هزار راه نرفته درصدد به نمايش گذاشتن پاياني خوش در ماجراي چالش برانگيز و هيجان آور سناريوي ارزي كشور است اما سكانس به ظاهر پاياني با موضوع تك نرخي شدن ارز نيز كمكي به حل معما نكرد و همچنان همگان را براي نتيجه گيري نهايي سريال منتظر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ وقتي كه رييس كل بانك مركزي اواخر هفته گذشته از تك نرخي شدن ارز و فروش دلار با قيمت 1226 تومان خبر داد تا حدي از التهاب بازار ارز كاسته شد و بازار طلا و سكه را نيز تحت الشعاع قرار داد و از استقبال مردم براي خريد طلا و سكه كاست اما طبق شواهد، بازار در مقابل ارز تك نرخي و دلار 1226 توماني مقاومت مي كند.

به طوري كه امروز دلار در بازار فرعي و غيررسمي بدون توجه به دستورالعمل بانك مركزي با 584 ريال اختلاف قيمت با نرخ رسمي 12660 ريالي و 18100 ريال به فروش مي رسد.

اگر چه كاهش اختلاف قيمت ارز آزاد و رسمي را بايد اقدامي شايسته و منطقي از جانب بانك مركزي و دولت براي جلوگيري از رانت در بازار دانست اما بازار همچنان در وضعيت اضطراري و ابهام منتظر وقوع حادثه اي جديد است.

با وجودي كه رياست پولي دولت براي تك نرخي كردن ارز و افزايش سود سپرده بانكي تغيير مسير نقدينگي سرگردان به سمت بانك ها را نويد مي داد اما از هجوم دارندگان نقدينگي به بانك ها خبري نشد.

به طوري كه وزير اقتصاد نيز در بخشي از سخنان خود گفته است اين امكان وجود دارد كه عده اي در گوشه اي دلار را با نرخي ديگر معامله كنند اما اين امر از جنس مقاومت، مبالغه و مضايقه است.

شايد بايد تك نرخي كردن ارز از سوي بانك مركزي را بايد اقدامي شتاب گونه و بدون در نظر گرفتن واكنش موذيانه بازار دانست چرا كه طبق گفته بسياري از تحليلگران و از جمله عسگر اولادي رييس اتاق بازرگاني ايران و چين، دلار 1226 توماني التهاب بازار را نمي خواباند و طبق محاسبات وي دلار مي بايست با نرخ 1420 تومان تك نرخي مي شد.

در حالي كه عده اي ديگر چاره كار را نه سر و سامان دادن به مشكلات ارزي بلكه به حداقل رساندن گردش اسكناس در دست مردم عنوان كرده اند. چرا كه همواره اقدامات سلبي و دستوري يك عده را به سمت اقتصاد زيرزميني و مبارزه پنهان با سياست هاي پولي ترغيب كرده است./ق2

گزارش: زهرا قلي پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار