معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي کاشان اظهار داشت: استعمال دخانيات عامل خطر ثابت شده در ابتلا به 8 نوع سرطان است.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر حسن الماسي، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي کاشان گفت: استعمال دخانيات به عنوان عامل خطر ثابت شده در ابتلا به سرطان هاي دهان، حنجره، ريه، پانکراس، مثانه، کليه، مري، معده و عامل خطر احتمالي در سرطان هاي روده بزرگ، دهانه رحم، سرطان خون، کبد، غددفوق کليوي،کيسه صفرا،حفره بيني و سينوسها مي باشد .

وي با اشاره به نامگذاري 8 الي 15 بهمن ماه هر سال به عنوان هفته ملي مبارزه با سرطان در ايران افزود: 90درصد سرطان هاي ريه و 83 درصد مرگ ومير ناشي از اين سرطان در اثر استعمال دخانيات است.

وي تصريح کرد: مواجهه زودرس با دود سيگار مخصوصاً در کودکان و نوجوانان خطر سرطان ريه را در آن ها چندين برابر افزايش مي‌دهد.

وي با اشاره به اينکه با مصرف روزانه 20 نخ سيگار، خطر سرطان لوزالمعده در مردان 5 برابر و در زنان 6 برابر افزايش مي يابد، بيان کرد: احتمال ابتلا به سرطان کليه و مثانه در مردان و زنان سيگاري به ترتيب 70 درصد و 40 درصد افزايش مي يابد.

معاون بهداشتي دانشگاه با اشاره به وجود بيش از 4 هزار ماده شيميايي در دود سيگار گفت: بيش از 40 نوع از اين ماده شيميايي سرطان زا است .

دکتر الماسي مصرف تنباکو در فرمهاي جويدني و مصرف پيپ را يک عامل خطر مهم براي سرطان هاي دهان،حلق و مري ذکر کرد.

وي افزود: افراد سيگاري 2 برابر بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست مي باشند.

وي با اشاره چندين برابر بودن مقدار نيکوتين قليان نسبت به نيکوتين سيگار تصريح کرد: به علت وجود مقادير زيادي از مونوکسيد کربن در سوخت زغالي قليان، مصرف يک قليان با مصرف 45 تا 70 نخ سيگار در عرض يک ساعت برابر است.

وي با بيان اينکه سرطان ها از مهم ترين بيماريهاي غيرواگير هستند، بيان کرد: سرطان دومين عامل شايع مرگ و مير در کشورهاي توسعه يافته و سومين عامل در کشورهاي درحال توسعه است.

وي اظهار داشت: در حال حاضر سرطان عامل 12درصد مرگ و ميرها در سراسر جهان مي باشد.

دکتر الماسي با بيان اينکه سرطان سومين عامل مرگ و مير درايران مي باشد، گفت: در ايران سالانه بيش از 30000 نفر در اثر ابتلاء سرطان جان خود را از دست مي دهند.

وي اظهار داشت: سرطان دستگاه گوارش (کولون و رکتوم) نيز دومين سرطان شايع در مردان و سومين سرطان شايع در زنان است.

دکتر الماسي با اشاره به تاثير عوامل ژنتيکي در وقوع اين سرطان افزود: با افزايش سن احتمال ابتلاء به اين سرطان افزايش مي يابد.

وي با بيان اين که يکي از شايع­ترين سرطان­ها در افراد سالخورده سرطان گوارش (کولون و رکتوم) است، تصريح کرد: اين سرطان اغلب به تدريج و در سنين بالاي 50 سال ظاهر مي شود.

وي ريسک سرطان گوارش (کولون و رکتوم) را در مبتلايان به پوليپ و بيماري­هاي التهابي روده بالا ذکر کرد.

وي، مصرف الکل، چاقي و افزايش وزن، استعمال دخانيات (تنباکو، سيگار)، عدم تحرک، رژيم غذايي پرچرب و حاوي گوشت قرمز، مصرف کم فيبر و سبزيجات و ميوه­جات را از عوامل افزايش دهنده سرطان کولون و رکتوم بيان کرد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار