مدير عامل شركت عمران شهر جديد پرند گفت: مسكن مهر از سوي برخي انبوه سازان بر خلاف تفاهم نامه به صورت غير قانوني پيش فروش شده است.

سعيد صابوني مدير عامل شركت عمران شهر جديد پرند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به رشد و نمو شهر جديد پرند در همسايگي تهران و در 35 كيلومتري اتوبان تهران-ساوه گفت: براساس برنامه دولت نهم، قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن در جهت حل معضل مسكن كشور به ويژه در مورد تامين مسكن محرومان و جمعيت فاقد مسكن و در كلانشهرها از طريق اسكان آن ها در شهرهاي جديد اجراي طرح مسكن مهر كليد خورد.

وي ادامه داد: در همين راستا شوراي عالي شهرسازي معماري سقف جمعيت پذيري شهر جديد پرند را به 7000 نفر جمعيت افزايش داد براين اساس در شهر جديد پرند در يك دوره سه ساله 110 واحد مسكوني در قالب مسكن مهر احداث شده است.

صابوني افزود: پرند به دليل برخورداري از بسترهاي مناسب و تخصيص 110 هزار واحد مسكوني در قالب مسكن مهر، بزرگترين مركز جراحي عظيم مسكن مهر كشور است، تا جايي كه از اين شهر به عنوان پايتخت مسكن مهر ياد مي شود.

وي تصريح كرد: مبنا قرار دادن ساختمان سازي به شيوه مدرن و صنعتي يكي از مهمترين ويژگي هاي پروژه مسكن مهر پرند به شمار مي رود كه در كنار پيش بيني هاي انجام شده براي تاسيسات زيربنايي، پروژه مسكن مهر اين شهر را به يكي از نقاط عطف صنعت ساختمان در سراسر كشور تبديل ساخته است.

صابوني با اشاره به اينكه از 95 هزار واحد ساخت و ساز جديد، 86 هزار واحد ساختماني به روش صنعتي سازي ساخته شده است، گفت: اجراي ساخت و ساز به روش صنعتي، افزايش سرعت، كيفيت و كاهش هزينه هاي ساخت و ساز را به همراه داشته است.

وي يادآور شد: حمل و نقل عمومي همواره يكي از دغدغه هاي شهرها و سياست گذاران خدمات شهري بوده است، خوشبختانه در اين بخش شهر جديد پرند امكانات و برنامه هاي مناسبي دارد.

صابوني ادامه داد: هم اكنون از طريق اتوبوس ريلي بر روي خط راه آهن تهران-جنوب روزانه در چهار نوبت شهروندان شهر در مدت حدود 30 دقيقه به ايستگاه راه آهن تهران تردد مي كنند كه ايمني بالا و آلودگي كم از ويژگي هاي مثبت اين وسيله نقليه به شمار مي آيد.

وي افزود: همچنين با استفاده از 180 دستگاه تاكسي و ون و 58 دستگاه اتوبوس شهروندان به ايستگاه هاي متروي صادقيه، شاهد و شهر رباط كريم دسترسي دارند.

*قرار گرفتن مسكن شهر جديد پرند در مسير آزادراه ها مهمترين ويژگي اين منازل

صابوني خاطرنشان كرد: مهمترين ويژگي هاي شهر جديد پرند، قرار گرفتن در مسير آزاد راه هاي مهم است كه اين شهر را از نظر شهري و اقتصادي حائز اهميت مي كند.

وي ادامه داد: راه هاي ارتباطي همواره موضوع مهم براي ساكنان شهر محسوب مي شود كه اتصال پرند به مهمترين مسيرها باعث شده تا اين منطقه از هر دغدغه اي در اين زمينه آزاد باشد كه از جمله اين راه هاي مواصلاتي مي توان به آزاد راه و جاده قديم تهران-ساوه در مجاورت پرند و آزاد راه تهران-قم، جاده هاي دسترسي به شهرهاي رباط كريم، اسلامشهر و شهريار اشاره كرد.

مدير عامل شركت عمران شهر جديد پرند تصريح كرد: ويژگي هاي موجود باعث شده تا شهر جديد پرند از نظر راه هاي مواصلاتي در موقعيت ويژه اي قرار گيرد به گونه اي كه ساكنان شهر پرند با كمترين مسافت به شاهراه هاي حياتي استان دست يافته و با صرف كمترين زمان به شهرهاي مجاور سفر كنند.

صابوني با اشاره به پروژه ساخت مترو پرند-تهران به طول 50 كيلومتر گفت: اين پروژه شمال تهران، يعني ميدان تجريش را از طريق خط يك مترو تهران به ايستگاه شاهد و در امتداد اتوبان تهران-قم و فرودگاه حضرت امام خميني(ره) به شهر جديد پرند متصل مي كند كه احداث اين مسير به سه قطعه تقسيم شده است. قطعه اول ايستگاه شاهد تا شهرك واوان به طول 20 كيلومتر كه ساخت و اجراي آن به عهده شهرداري تهران مي باشد كه هم اكنون 5 كيلومتر از مسير با 60 درصد پيشرفت فيزيكي در حال اجرا است.

وي افزود: قطعه دوم به طول 5/12 كيلومتر از شهرك واوان تا فرودگاه امام خميني (ره) كه بخش عمده اي از ابنيه و باكس تونل آن اجرا شده است.

صابوني بيان داشت: قطعه سوم از كيلومتر 5/32 تا 50 به عهده وزارت راه و شهرسازي است كه مجري آن شركت عمران شهر جديد پرند است. در مسير اين قطعه 5/17 كيلومتر 28 آبرو و 7 دستگاه پل طراحي و در حال ساخت مي باشد كه مهمترين و بزرگترين آن پلي با 140 متر طول بوده كه روي بزرگراه تهران-ساوه ساخته خواهد شد.

لازم به ذكر است؛ علاوه بر پل بزرگراه تهران-ساوه پلي با 110 متر طول روي جاده قديم ساوه و 5 پل نيز با 25 متر طول در بخش هاي مختلف در حال احداث است.

وي ادامه داد: احداث 5/17 كيلومتر از دي ماه 89 با اعتبار 18 ميليارد تومان با حجم عمليات خاكي به مقدار يك ميليون و پانصد هزار مترمكعب آغاز شد و هم اكنون از اين مقدار 580 مترمكعب عمليات خاكي انجام شده است.

صابوني تاكيد كرد: اميدواريم تا پايان تيرماه سال 91 با اتمام عمليات ريل گذاري، اين مسير تحويل مترو تهران شود.

وي افزود: البته مقرر شده است كه تمام 50 كيلومتر تحويل شهرداري و شركت مترو شهر تهران شود تا مترو تهران رسما اقدام به ساخت كل مسير كند.

صابوني ادامه داد: كار ساخت و ساز مسيرها به واسطه تفاهم نامه مذكور با مترو تهران تعطيل نشده است و تا زمان قطعي شدن اين تفاهم نامه پيمانكاران در پروژه مشغول به كار خواهند بود.

مدير عامل شركت عمران شهر جديد پرند با اشاره به پتانسيل اشتغال زايي در شهر جديد پرند گفت: پرند داراي پتانسيل هاي ويژه اي است كه باعث تمايز آن از ديگر شهرها مي شود. مهمترين اين پتانسيل ها را مي توان در شهر صنعتي پرند در جنوب شهر پرند و 300 كارخانه فعال با ظرفيت اسمي در پرند يافت.

وي افزود: 500 هكتار زمين به شهر صنعتي پرند اختصاص يافته كه 400 هكتار براي توسعه آتي در نظر گرفته شده است.

صابوني يادآور شد: كارخانه هايي كه وارد پرند مي شوند تاثيري به لحاظ آلاينده ها و زيست محيطي بر شهر پرند ندارند.

وي تصريح كرد: علاوه بر ناحيه صنعتي و اشتغال هاي غير مستقيم ساخت و ساز مسكن مهر، 60 هزار نفر در قالب مسكن مهر پرند به صورت مستقيم مشغول به كار هستند.

صابوني با اشاره به ناهماهنگي بين سرعت ساخت واحدهاي مسكوني و خدمات رساني به آن ها گفت: از ميان 26 هزار واحد ساختماني احداث شده تنها 8 هزار واحد در دست افتتاح است كه هم اكنون عمليات خدمات رساني در مورد آب، برق و فاضلاب درحال تكميل است. شركت گاز درحال شبكه گذاري معابر اصلي و فرعي است كه با اجرايي شدن تعهدات شركت گاز در موعد مقرر ظرف يك ماه آينده با اتمام مراحل محوطه سازي 8000 واحد تحويل متقاضيان مي شود.

به گفته وي بنابر آمار امروز ساخت و سازها در پرند 95 هزار واحد ساخت و ساز جديد، 91 هزار واحد فونداسيون آن تكميل شده و 73 هزار واحد اسكلت سازه اي به اتمام رسيده است.

*61 هزار واحد مراحل سفت كاري آن به اتمام رسيده است

وي افزود: 61 هزار واحد مراحل سفت كاري آن به اتمام رسيده است و مراحل نازك كاري آن درحال آغاز است.

گفتني است؛ علاوه بر 26 هزار واحد مطابق آمار امروز ساخت و ساز انجام شده در پرند 61 هزار واحد ديگر نيز در ظرف 2 ماه آتي تكميل خواهد شد.

وي تأكيد كرد: وزارت راه و شهرسازي به تعهدات خود حتي زودتر از موعد مقرر عمل كرده است و حال نوبت دستگاه هاي خدمات رسان است كه با افزايش سرعت اقدام به تكميل زيرساخت هاي واحدهاي مسكوني كنند تا با عرضه اين واحد ها به بازار، شاهد تعادل بين عرضه و تقاضاي مسكن باشيم.

صابوني با اشاره به حيرت كشورهاي خارجي و گفته هاي محمد الصيوفي مديربخش اسكان بشر سازمان ملل از حجم ساخت و سازهاي مسكن مهر شهر جديد پرند، گفت: كسي باورش نمي شود كه اين حجم ساخت و ساز در قالب يكصد هزار واحد مسكوني به اين سرعت در كشور اتفاق بيفتد.

وي با اشاره به سياست هاي وزارت راه و شهرسازي در اجراي مسكن مهر اظهار داشت: براساس اين سياست ها به منظور استفاده از توان فني، مديريتي، مالي و مشاركت سرمايه گذاران خارجي عرضه انبوه مسكن با سرعت و كيفيت بالا، قيمت مناسب، فناوري هاي نوين و همراه با كليه تجهيزات رفاهي، در دستور كار قرار گرفت.

صابوني ادامه داد: توجه به شرايط مناسب براي سرمايه گذاري در بخش مسكن مهر در شهر جديد پرند سبب شد تا شركت هاي خارجي از اين امر استقبال كنند و ساخت 22 هزار واحد مسكوني مهر به روش قالب تونلي در دو نقطه شهر جديد پرند با سرمايه گذاري خارجي انجام شد و مابقي توسط شركت هاي داخلي اجرا شده است.

وي افزود: روش قالب تونلي در شهرك اكباتان در زمان قبل از انقلاب اجرا شده بود كه به مرور زمان اين روش به فراموشي سپرده شده بود و با دعوت از شركت ها و پيمانكاران خارجي و عقد قرارداد توانستيم اين روش را بومي سازي كنيم.

مدير عامل شركت عمران شهر جديد پرند تصريح كرد: پيمانكاران داخلي با استفاده از تجربه هاي پيمانكاران خارجي در ساخت قالب هاي تونلي و با الگوبرداري توانستند اين سيستم را اجرا كنند به طوري كه 10 شركت ايراني با اين سيستم در پرند مشغول به كار شدند.

وي با اشاره به ممنوعيت پيش فروش مسكن مهر گفت: در بحث خريد و فروش مسكن مهر برخي از انبوه سازان بر خلاف تفاهم نامه موجود به صورت غيرقانوني اقدام به پيش فروش واحدها به متقاضيان كرده بودند.

صابوني ادامه داد: براي جلوگيري از اين اقدام خريد و فروش مسكن مهر تا زمان افتتاح واحدها و تحويل سند اعياني به متقاضيان ممنوع شده است و معاملات تنها بعد از تحويل سند اعياني مجاز و بلامانع خواهد بود.

وي خاطرنشان كرد: براي اولين بار در كشور با مشاوران املاك قراردادي به منظور تسهيل روند ثبت نام و جلوگيري از ترددهاي غيرضروري متقاضيان منعقد شد.

صابوني اظهار داشت: اتحاديه هاي مشاورين املاك از متقاضيان انفرادي و نه تعاوني هاي ثبت نام به عمل مي آورند و در قبال معرفي مشخصات پروژه ها به متقاضيان مبلغ 40 هزار تومان اخذ مي كنند.

وي ادامه داد: در صورتي كه مشخص شود متقاضي حائز شرايط براي دريافت مسكن مهر نباشند مبلغ به متقاضي عودت خواهد شد./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار