در حاليکه غرب براي اغاز جنگ اقتصادي عليه ايران به دنبال متحداني در خاور ميانه است؛ کارشناسان معتقدند هند، چين و سايرکشورهاي کليدي درحال توسعه به تحريم هاي يک جانبه امريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران اعتنا نخواهند کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران،  روزنامه اينترنتي روسي نيزاويسيمايا گازيه تا با اشاره به اين که طبق گزارش رسانه هاي امريکايي اين احتمال وجود داردکه در اينده نزديک چند کشور خريد نفت ايران را تحريم کنند؛ نوشت: غرب به منظور جلوگيري از ايجاد هرج و مرج در بازارهاي انرژي براي جلب حمايت بازيگران کليدي درحوزه خليج فارس يعني عربستان سعودي، کويت و امارات تلاش مي کند و گفتگوهاي فشرده اي را براي متقاعد ساختن انها به افزايش حجم صادرات نفت به اروپا و اسيا در صورت ضرورت اغاز کرده است.

به گزارش وال استريت ژورنال، دولت باراک اوباما و متحدان اروپايي امريکا در حال اماده کردن زمينه براي تحريم نفت ايران و بانک مرکزي اين کشور هستند و علاوه بر صادرکنندگان اصلي نفت درخاورميانه با صادرکنندگان کوچکتر از جمله ليبي، عراق، غنا و انگولا هم مذاکره مي کنند.

روز گذشته نمايندگان يازده کشور اماده شرکت در جنگي پنهان عليه تهران در شهر رم ملاقات کردند. نام غير رسمي اين باشگاه «ائتلاف کشورهاي هم انديش» است و کشورهاي امريکا، ، انگليس، فرانسه، المان، ژاپن، ايتاليا، کانادا، عربستان، امارات، استراليا و کره جنوبي عضو آن هستند. فرستاده اتحاديه اروپا هم به شرکت کنندگان اين ديدار پيوست. اصلي ترين موضوع نشست صادرات نفت ايران و قيمتهاي جهاني نفت و گاز بود و علاوه براين تحريم بخش حمل و نقل و مالي ايران هم مورد بررسي قرارگرفته است.

به نوشته نيزاويسيماياگازيه تا، دراين اواخر غرب به طور فعالي تلاشهاي خود را به منظور تاثير گذاري بر ايران افزايش داده و در اين راستا در نشست هشتم دسامبر اتحاديه اروپا- فرانسه که خواهان تحريم بانک مرکزي ايران است با حمايت انگليس و المان برنامه اي پيشنهاد کرد که تحريم نفت اين کشور را پيش بيني مي کند ولي به خاطر مخالفت يونان که به مواد خام ايران وابسته است تصميم گيري دراين خصوص به ژانويه موکول شد.

هفته گذشته کنگره امريکا تحريمهاي ايران را گسترش داد. صحبت همچنين برسر وارد کردن بانک مرکزي اين کشور در ليست سياه است. ماه گذشته امريکا، کانادا و انگليس محدوديتهاي جديدي عليه تهران اعمال کردند. علاوه براين از قرار معلوم واشنگتن براي مناظره در سازمان ملل هم اماده مي شود.

ولي کارشناسان معتقدند هند، چين و سايرکشورهاي کليدي در حال توسعه به تحريم هاي يک جانبه امريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران بي اعتنايي مي کنند.

به همين دليل دستيابي به اتفاق نظر درگروه يازده براي امريکاييها و اروپاييها خيلي اهميت دارد.

هفته گذشته در وين ديدار نمايندگان سازمان کشورهاي صادرکننده نفت برگزار شد که براي نخستين بار طي سه سال اخيرسهم استخراج نفت را افزايش دادند.

رستم قاسمي وزير نفت ايران که به نمايندگي از کشورش درنشست حضور داشته تاکيد مي کند حمايت رياض و ساير بازيگران بزرگ را جلب کرده است. به گفته وي اين کشورها که حدود ده ميليون بشکه نفت در روز صادر مي کنند در صورت تحريم ايران جاي اين کشور را نخواهند گرفت. ولي يک مقام بلند پايه عربستاني طي گفتگوي خصوصي اذعان کرد اين مساله جنبه سياسي دارد و به سياست بازار مربوط مي شود و اگر امريکاييها به شرکتهاي عربستاني اعلام کنندکه به نفت بيشتري نياز دارند و درخواست افزايش حجم صادرات را داشته باشند عربستان اين کار را انجام خواهد داد./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار