در پیچ و تاب دنیای الکترونیک تاب می خوریم و تاب می خوریم، آنقدر این دولت خدمتگذار پیچ و تاب خورده است که دیگر در هم تنیده و سر کلافش را گم کرده! این روزها که همه دنیا غرق در پیشرفت های الکترونیک اند و زیر سونامی ارتباطات دست و پا می زنند ما اندر خم آب باریکه ای ماندیم که نمی دانیم کدام عطش مان را با آن سیراب کنیم!

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کاربر ایرانی در اینترنت بودن خودش به تنهایی کم مصیبتی نیست! اینترنت همین الان هم خیلی خیلی ملی است و جای یک روز تعطیلی در تقویم برای روز ملی شدن اینترنت به شدت خالی است! طبق روال سال های اخیر که با چسباندن کلمه «ملی» به بقیه کلمات قصد داریم مشکلات به سرعت حل شود، این بار هم مشکل اینترنت به زودی حل خواهد شد: «اینترنت ملی».
اظهارنظر وزیر، دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات و یکی از نمایندگان مجلس در این باره طبق معمول انعکاس بسیاری یافت اما واقعاً روشن نشد که منظور چیست؟ واقعاً «اینترنت ملی» به چه معنایی است.اینترنت تافته ای جدابافته نیست که هر کس یکی برای خود داشته باشد و بی نیاز از دیگران شود. به نظر می رسد مسئولین برای توسعه اینترنت در ایران باید به دنبال ارائه راهکارهای منطقی و قابل اجرا باشند.
به هر حال بحث اینترنت ملی به نوعی بحث روز دست اندرکاران این حوزه شد، رضا پارسا کارشناس فناوری اطلاعات گفت: اینترنت ملی همان شبکه ملی دیتا است که سال ها در حال راه اندازی است و وجود چنین شبکه ای بسیار هم ضروری است ولی چنانچه منظور چیز دیگری است، بهتر است روشن شود.
واضح است که برای سرعت دادن به رشد اینترنت در ایران باید هزینه اتصال به اینترنت و پهنای باند کاهش یابد و همینطور کیفیت خدمات ارائه شده افزایش. یکی از راهکارهای موجودInternet Exchange Point IXP است. IXP سرویس دهندگان مختلف اینترنت را در یک ناحیه یا کشور به هم متصل می کند تا بتوانند ترافیک اینترنتی را با هم تبادل کنند. در صورت وجود چنین شبکه ای سرویس دهندگان اینترنت برای رساندن کاربر به مقصد(سایت) موردنظر، پیغام خود را به جاهای مختلف ارسال نمی کنند.
مهم ترین مزیت این شبکه ها کاهش هزینه و پهنای باند و افزایش قابلیت اطمینان، امنیت و سرعت است. استفاده از چنین مرکزی اکنون روشی جا افتاده در کشورهای پیشرفته است.جالب است بدانیم که حتی در برخی کشورهای آفریقایی نظیر کنیا و غنا نیز چنین مراکزی راه اندازی شده است. تنها جست وجوی ساده عبارتinternet exchange در یکی از موتورهای جست وجوگر ما را با IXPهای بسیاری آشنا خواهد کرد.در حال حاضر برخی سازمان های دولتی، دانشگاه ها و سرویس دهندگان اینترنت سایت های خود را در داخل کشور هاست می کنند. فرض کنید کاربری در تهران قصد دارد از سرویس دهنده «الف» به سایت دانشگاه شریف که در داخل ایران هاست می شود و سرویس دهنده اینترنت آن «ب» است، وارد شود. در این صورت از سرویس دهنده «الف» پیغامی ارسال می شود و پس از طی کیلومترها راه و گشت وگذاری طولانی در سراسر دنیا به سایت دانشگاه که تنها چند کیلومتر با کاربر فاصله دارد، می رسد.
اگر IXP در ایران راه اندازی شود دیگر نیازی با ارسال این پیغام به خارج از کشور نیست و پیغام درون همین شبکه سفر می کند و به سرعت به مقصد مورد نظر می رسد. بدین ترتیب پهنای باند بین المللی استفاده شده، کاهش می یابد و تبادلات ارزی کشور نیز کمتر خواهد شد. ملموس ترین مثال برای این مورد اعلام نتایج کنکور سراسری است که پیغام های ارسالی میلیون ها نفر از هموطنانمان پس از گشت و گذاری طولانی در اینترنت به افرانت و پارس آنلاین در داخل ایران می رسد.توجه به این مقوله با فعال تر شدن سایت های خدمت دهنده، مخصوصاً سایت های دولتی که در داخل کشور هاست می شوند، جدی تر می شود. راه اندازی چنین مرکزی فرصت های بسیار شغلی برای متخصصان آی تی ایجاد خواهد کرد.راه اندازی چنین مرکزی بدون همکاری سرویس دهندگان مهم اینترنت کشور و شرکت مخابرات میسر نخواهد بود. البته روشن است وجود چنین توافقی بین آنها و راه اندازی مرکز، به کاهش هزینه های سرویس دهندگان اینترنت و پایین تر آمدن قیمت اینترنت برای کاربران عادی تمام خواهد شد.
شاید شما هم با واژه اینترنت ملی آشنایی داشته باشید یا حداقل اسمش را شنیده باشید. قصد داریم نگاهی کوتاه به این طرح که قرار ملی هم باشد بکنیم تا کمی بیشتر با طرح آشنا بشوید.
اینترنت کشور ما در حال حاضر که از خارج ایران تامین می شود با مشکلاتی روبرو است که البته باز ناچیز به حساب می آید و بیشتر این مشکلات به خودمان بر می گردد. در این طرح قرار است دنیای وب را ایرانی ها بسازند در اندازه کوچکتر و با همان امکاناتی که اینترنت جهانی دارد. حالا این طرح وقتی ساخته اجرایی شود شما فقط این امکان را دارید در سایت هایی که در داخل هستند، را گشت و گذار کنید.
از شهریور سال جاری شرکت‌های ارائه دهند سرویس‌های اینترنت تنها می‌توانند اینترنت ملی یا همان اینترانت کشوری را ارائه دهند. رضا تقی پور وزیر ارتباطات در خصوص شبکه اینترنت ملی گفت: طبق برنامه ریزی زمان‌بندی شده چارچوب کلی این شبکه تعیین شده است و طراحی مفهومی آن نیز به پایان رسیده است.
وی ادامه داد: اجرای جزئی این شبکه نیز در شهریور ماه سال گذشته صورت گرفت همچنین در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های دولتی برای برقراری ارتباط بین دفاتر خود از اینترنت ملی استفاده می‌کنند و همچنین برخی از مدارس نیز از اینترنت ملی استفاده می‌کنند.
وی افزاود تاکنون به کاربران خانگی اینترنت ملی ارائه نمی‌شد و شاید به این دلیل برای مردم ملموس نبوده است اما از ابتدای شهریور امسال اینترنت ملی جایگزین شبکه اینترنت جهانی خواهد شد.
وی در ادامه گفت، هم‌اکنون متقاضیان اینترنت ملی (اینترانت کشوری) می‌توانند برای اخذ این سرویس به مخابرات‌ استانی مراجعه نمایند.
وزیر ارتباطات در ادامه تأکید کرد: از شهریور سال جاری نیز شرکت‌های ارائه دهند سرویس‌های اینترنت تنها می‌توانند اینترنت ملی یا همان اینترانت کشوری را ارائه دهند. به گفته وی این شبکه طبق پیش بینی‌ها ظرف دو یا سه سال آینده به شکل مطلوب خواهد رسید.
تقی پور افزود: با اجرای این شبکه اینترنت و سرویس‌های متنوع اینترنتی ارزان قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همچنین مباحثی چون امنیت و حفظ اطلاعات در درون کشور نیز با اجرای اینترنت ملی تحقق می‌یابد. وی پایدار کردن شبکه اینترنت ملی و استفاده از اطلاعات ذخیره شده در آینده را از دیگر مزیت‌های آن دانست.
معاون نظارت و هماهنگی در سیاست های اقتصادی معاون اول رییس جمهوری گفت نخستین شبکه اینترنت حلال که از سایت های غیر اخلاقی پاک شده است، برای نخستین بار در ایران راه اندازی می شود.
علی آقا محمدی با بیان اینکه مقدمات راه اندازی این شبکه در کشور آماده شده است، افزود می توان شبکه اینترنت حلال را توسعه داد و به سایر کشورهای اسلامی و همسایه متصل کرد.
وی با اشاره به ثبت کنسرسیوم ‘ایرانیان نت’ گفت این کنسرسیوم قرار است در زمینه توسعه شبکه فیبر نوری فعالیت کند که در آن صورت شاهد افزایش سرعت اینترنت در کشور خواهیم بود.
آقامحمدی تصریح کرد : با راه اندازی شبکه اینترنت حلال شاهد تحولات بزرگی در عرصه دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک خواهیم بود و تمام خدمات الکترونیکی از طریق این شبکه در اختیار کاربران اینترنت داخلی قرار می گیرد. جای اینترنت جهانی محفوظ است و در کنار اینترنت داخلی ،‌ دسترسی به شبکه جهانی اینترنت همچنان امکان پذیر خواهد بود.
آقا محمدی در موردتجربه کشور چین در راه اندازی شبکه اینترنت داخلی گفت: چینی ها برای تولید محتوی مورد نیاز کاربران اینترنت، بطور وسیع به کار ترجمه پرداختند و الان بعد از انگلیسی زبان دوم در اینترنت زبان چینی است.
امروز جامعه ما دچار کج روی افراطی و کج رفتار برخی از مسئولانیست كه می خواهند با بستن چشم وگوش جوانان آنها را به زور به بهشت بفرستند! حکایت اینترنت حکایت آن دسته فیلم هایی است که در آنها نشان می دهد در شهری جزام می آید و همه را می کشد و ناگهان قهرمان فیلم سوار بر اسب سفید می آید و با بیماری می جنگد و همه را نجات می دهد، حالا حال و روز اینترنت ما دسته کمی از آن روزها ندارد!/ز
 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار