در اجراي طرح سامانه يكپارچه ايستگاه‌هاي هواشناسي جاده‌اي، 56 ايستگاه هواشناسي در گردنه‌ها و جاده‌هاي برفگير مناطق مختلف كشور نصب و راه‌اندازي مي‌شود.


به گزارش خبرنگاراقتصادي باشگاه خبرنگاران عبدالهاشم حسن‌نيا معاون راهداري و هماهنگي امور استان‌هاي اين سازمان با اعلام اين خبر، افزود: اين طرح با هدف ارتقاي ايمني عبور و مرور در جاده‌ها و بهبود زيرساخت‌هاي جاده‌اي، همچنين اطلاع‌رساني به موقع و دقيق از وضعيت جوي محورها به مسافران و كاربران جاده‌ها از سوي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تدوين شده است كه با مشاركت سازمان هواشناسي كشور، عمليات مربوط به نصب تجهيزات و راه‌اندازي ايستگاه‌هاي مورد نظر، انجام مي‌شود.
حسن‌نيا با تاكيد بر اين كه راهداري زمستاني در محورهاي شرياني با دسترسي به آمار و اطلاعات هواشناسي بسيار مطمئن، به موقع و ضروري است، اظهار داشت: عوامل زيادي در ايمني عبور و مرور در جاده‌ها اثرگذار هستند، از مهمترين آنها، پيش بيني وقوع پديده‌هاي اقليمي است كه در ايمني و پايداري حمل و نقل نقش بسزائي دارد. گزارش‌ها نيز نشان مي‌دهد، بيشتر تصادفات در زمان بارش برف و باران، وجود مه و باد وكولاك وسقوط بهمن اتفاق مي‌افتد، كه با راه‌اندازي اين ايستگاه‌ها مي‌توان پيش‌بيني لازم را انجام و اطلاع‌رساني به موقع به هم‌وطنان جهت انجام سفرها داشت.
وي افزود: عوامل اندازه‌گيري و ارزيابي در ايستگاه‌هاي هواشناسي جاده‌اي شامل بررسي پديده‌هاي مخرب جوي، عناصر موثر در تقليل قابليت ديد، تحليل باران‌ها و سيلاب‌ها، رگبار و ريزش برف و بهمن، ريزش كوهها و جابه‌جا شدن صخره‌ها، طوفان‌هاي شن و گرد و خاك، بوران، كولاك برف، يخ‌بندانها و يخ‌زدگي و لغزندگي‌هاي موثر بر سطح جاده‌ها، فشار جوي در سطح جاده‌ها، شدت بادهاي سطحي و درجه حرارت‌هاي آستانه حداقل و حداكثر رطوبت نسبي هوا، ارتفاع پايين‌ترين ابرها، مقادير بارش و ارتفاع برف خواهد بود.
معاون راهداري و هماهنگي امور استان‌هاي سازمان درخصوص پيشرفت اجراي طرح مذكور اظهار داشت: از سوي پيمانكار و مجري طرح، عمليات زيرساخت 39 ايستگاه به پايان رسيده كه از اين تعداد، عمليات مربوط به حمل و نصب تجهيزات 31 ايستگاه به اتمام رسيده و تعداد 9 ايستگاه در محل و در سازمان مركزي قابل بهره‌برداري مي‌باشد.

شايان ذكر است در حال حاضر 11 ايستگاه هواشناسي جاده‌اي در كشور موجود مي‌باشد كه اميد است با گسترش ايستگاه‌هاي جديد و با مديريت صحيح شبكه شاهد اعتلاي اين بخش مطابق با تكنولوژي و فن‌آوري نوين باشيم.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار