شايعترين علل خونريزي بيني، ضربه توسط انگشت و اجسام خارجي، هواي خشک و التهاب شامل عفونت قسمت فوقاني مجاري هوايي، سينوزيت و رينيت آلرژيک است.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر جليل مشاري، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي گناباد ضمن بيان اين مطلب گفت: خونريزي از بيني يا Epistaxis در نوزادي نادر و در کودکي شايع است و شايعترين محل خونريزي از بيني، قسمت قدامي تيغه بيني است.

دکترجليل مشاري، اختلالات مادرزادي عروقي مثل تلانژکتازي ارثي، همانژيوم ها، ترومبوسيتوپني (کمبود پلاکت)، کمبود فاکتورهاي انعقادي، افزايش فشارخون و نارسايي کليه را از مهمترين علل خونريزي از بيني عنوان کرد.

وي با بيان اينکه به علت تفاوت محل و علل خونريزي از بيني، تشخيص و نوع درمان نيز متفاوت است، گفت: در اغلب موارد خونريزي از بيني خود به خود در مدت چند دقيقه متوقف مي شود که بايد ابتدا کودک را آرام کرد و سپس با فشردن پره هاي بيني، او را در حالت نشسته قرار داد و سر او به طرف جلو خم کرد تا خون وارد گلو نشود.

اين متخصص کودکان افزود: در صورتي که خونريزي با اين روش متوقف نشد بايد با مشورت متخصص کودکان و يا گوش،حلق و بيني، بايد از راه هاي درمان ديگر از جمله دارو، سوزاندن شبکه عروقي خون ريزي دهنده و تامپون ها را استفاده کرد.

وي افزود: در فصل زمستان يا در آب و هواي خشک، استفاده از دستگاه مرطوب کننده هواي اطاق، قطره نرمال سالين و وازلين موضعي بر سطح سپتوم بيني از خونريزي جلوگيري مي کند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار