بالاخره با پیگیری های رسانه ها به خصوص خبرگزاری باشگاه خبرنگاران و به همت مسئولان دانشگاه لرستان کار تخلیه حریم قلعه فلک الافلاک از سوی این دانشگاه از امروز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛سالها جدال بر سر موضوع تخلیه حریم قلعه فلک الافلاک از سوی برخی نهادها از جمله دانشگاه لرستان مطرح بود که بالاخره در زمان ریاست دکتر حسن زمانیان بر دانشگاه لرستان کار تخلیه حریم قلعه از سوی این دانشگاه آغاز شد که امید می رود با سرعت هرچه بیشتر استمرار داشته باشد.

اسباب کشی دانشگاه لرستان از حریم قلعه تاریخی لرستان

رئیس دانشگاه لرستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوان اظهار داشت: کار تخلیه ساختمانهای این دانشگاه در حریم قلعه فلک الافلاک از جمله دانشکده علوم پایه از امروز یکشنبه با انتقال برخی از تجهیزات این دانشگاه آغاز شده است.

حسن زمانیان ادامه داد: امروز کتابخانه مرکزی دانشگاه لرستان در محل دانشکده علوم پایه جابجا و تخلیه خواهد شد.

وی همچنین از انتقال گروههای آموزشی دانشکده علوم پایه به مرور طی هفته های آینده خبر داد و بیان داشت: در حال حاضر 90 درصد عملیات اجرایی دانشکده علوم پایه در محل سایت کمالوند این دانشگاه آماده است که به مرور این دانشکده تکمیل و تجهیز خواهد شد.

تا قبل از عید 80 درصد ساختمانها را تخلیه می کنیم

رئیس دانشگاه لرستان با تقدیر ویژه از پیگیریهای استاندار لرستان در زمینه رفع مشکلات این دانشگاه و فراهم آوردن زمینه تخلیه حریم قلعه فلک الافلاک، بیان داشت: به مرور و تا زمانی که دانشجویان از تعطیلات میان ترم برگردند بخش هایی از دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان تخلیه و به محل جدید منتقل خواهد شد.

زمانیان تخلیه حریم قلعه و ساختمانهای این دانشگاه را به مرور زمان و تدریجی دانست و یادآور شد: در حال حاضر ما برای آزمایشگاههای شیمی مشکلاتی داریم که مجبوریم فعلا از آزمایشگاههای موجود در دانشکده کنونی علوم پایه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در محل جدید دانشکده تلاش برای تجهیز آزمایشگاهها در حال انجام است، یادآور شد: پیش بینی ما این است که تا قبل از عید نوروز 80 درصد ساختمانهای این دانشگاه در حریم قلعه فلک الافلاک تخلیه و تحویل سازمان میراث فرهنگی شود.

دانشگاه لرستان تا تیرماه حریم قلعه را ترک می کند

رئیس دانشگاه لرستان تصریح کرد: 20 درصد باقی مانده نیز حداکثر تا تیرماه سال آینده تخلیه و تحویل داده خواهد شد.

زمانیان ادامه داد: تلاش می کنیم که تا تیرماه سال آینده همه ساختمانهای این دانشگاه در حریم قلعه فلک الافلاک تخلیه و تحویل داده شود.

وی ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که باید هرچه سریعتر دانشکده علوم پایه به سایت کمالوند منتقل شود تا آثار باستانی لرستان همچون قلعه فلک الافلاک که از آثار برجسته و تاریخی و بیانگر فرهنگ و تمدن این خطه است نمود بیشتری پیدا کند.

رئیس دانشگاه لرستان جابجایی دانشکده علوم و تخلیه آن را خدمت بزرگی به مردم لرستان دانست و گفت: قلعه فلک الافلاک لرستان یک بنای تاریخی عظیم است و ما به عنوان دانشگاهی در قبال این شهر و مردم آن وظیفه ای داریم که باید به آن توجه داشته باشیم.

آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک دارای عقب ماندگی تاریخی است

استاندار لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوان اظهار داشت: موضوع آزادسازی قلعه فلک الافلاک علاوه بر طرح در مصوبات سفرهای هیئت دولت دارای مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

حبیب الله دهمرده با تاکید بر اینکه آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک یک قانون است که باید عملیاتی شود، یادآور شد: در این راستا جلساتی با مسئولان دانشگاه لرستان گرفته و منجر به تصمیمات موثری شد.

وی با اشاره به اختصاص اعتباراتی برای تخلیه ساختمانهای دانشگاه لرستان از حریم قلعه، عنوان کرد: متاسفانه در زمینه آزادسازی حریم این بنای تاریخی عقب ماندگی تاریخی زیادی وجود دارد که باید جبران شود.

استاندار لرستان ابراز امیدواری کرد که در یک برنامه زمان بندی کوتاه حریم قلعه فلک الافلاک از سوی دانشگاه لرستان تخلیه شود.

قانون مجلس هشت سال روی زمین ماند!

بنابر این گزارش، قانون آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی مورخ نوزدهم آذرماه سال 1382 تصویب و در 26 آذرماه به تایید شورای نگهبان رسید.

آزادسازی قلعه فلک الافلاک از آن جهت حائز اهمیت است که علاوه بر ضرورت ایجاد یک مجتمع فرهنگی توریستی در کنار این اثر باستانی، ثبت جهانی این اثر که در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است نیز نیازمند آزادسازی حریم این بنای تاریخی است.

تاکنون مسئولان متعددی که به لرستان سفر کرده اند در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوان بر ضرورت آزادسازی حریم این بنای تاریخی تاکید کرده اند که رئیس جمهوری، وزیر کشور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، معاون حقوقی دیوان محاسبات و... از جمله این شخصیت ها بوده اند.

این در حالیست که پیش از این در سفر سوم هیئت دولت به لرستان رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی خود از آزادسازی حریم این قلعه تاریخی در سال 90 خبر داده بود.

همچنین به گفته معاون اول رئیس جمهور اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال برای آزادسازی حریم قلعه تاریخی فلک الافلاک و دیگر آثار تاریخی استان در سفر سوم هیئت دولت به استان به تصویب رسید.

مرور اظهارات مسئولان پیرامون آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک

وزیر کشور نیز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه استانداران لرستان در گفتگوی کوتاهی با خبرنگار باشگاه جوان بر ضرورت اجرایی شدن قانون آزادسازی قلعه فلک الافلاک تاکید کرده بود.

مصطفی محمد نجار با اشاره به تخصیص بخشی از اعتبار آزادسازی قلعه فلک الافلاک، تصریح کرد: آزادسازی قلعه تاریخی فلک الافلاک یک قانون است و حتما باید این قانون اجرایی و حریم این بنای باستانی آزادسازی شود.

غلامعلی حدادعادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز که تاکنون دو بار از بنای تاریخی قلعه فلک الافلاک بازدید کرده است در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوان بر ضرورت پیگیری برای آزادسازی این بنای تاریخی تاکید کرده بود.

وی که در آخرین سفر خود به لرستان برای بازدید از روند آزادسازی این قلعه باستانی بازهم به این محل سر زد عنوان کرد: وجود این بنای باستانی نوعی هویت بخشی به شهر خرم آباد است که می تواند به شکلی مناسب به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود و گذشته کهن این استان را منعکس کند.

حدادعادل همچنین پیرامون پیگیریهای کمیسیون فرهنگی مجلس برای آزادسازی حریم این بنای باستانی نیز به خبرنگار باشگاه جوان گفت: کمیسیون فرهنگی نزدیکترین کمیسیون برای رسیدگی به مباحث حوزه میراث فرهنگی از جمله آزادسازی قلعه فلک الافلاک است و این موضوع را پیگیری می کند.

دیوان محاسبات: هر چه زودتر قانون به طور دقیق اجرا شود

دیوان محاسبات نیز از جمله نهادهایی بود که در مقابل عدم اجرایی شدن قانون آزادسازی قلعه فلک الافلاک لب به سخن گشود تا معاون حقوقی، امور مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوان از ارائه آخرین وضعیت اجرای این قانون در گزارش تفریغ بودجه سال جاری به مردم و مجلس خبر دهد.

فریدون همتی در مورد قانون آزادسازی قلعه فلک الافلاک در سخنانی با تاکید بر اینکه دیوان محاسبات وظیفه خود را در پیگیری اجرای این حکم قانونی در سالهای گذشته و سال جاری دنبال کرده است، یادآور شد: انتظار ما از دستگاههای دولتی، نظامی و انتظامی این است که همکاری لازم را در راستای آزادسازی حریم این بنای تاریخی داشته باشند تا هر چه زودتر این حکم قانون به طور دقیق اجرا شود.

همتی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ساخت و سازهای جدید در حریم قلعه فلک الافلاک، یادآور شد: اگر این کار اتفاق بیفتد از نظر ما تخلف و تعرض به حریم قلعه تلقی می شود.

فلک الافلاک شاهکار معماری ایران زمین

قلعه فلک الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است و دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل بوده است.

زیبایی و معماری شگفت انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

به هر روی امید می رود با توجه به گام های اولیه دانشگاه لرستان برای تخلیه حریم قلعه فلک الافلاک این روند استمرار داشته باشد تا هر چه سریعتر شاهد آزادسازی این بنای تاریخی و جهانی شدن این قلعه باستانی باشیم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.