الگوهاي چرخه ي خواب با افزايش سن تغيير مي كند افراد مسن تر خواب عمييق را معمولا مدت كوتاهتري تجربه مي كنند و گاهي در آنها خواب عميق ناپديد مي شود.

مهديه استر آبادي مشاور در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران گفت: به نظر مي رسد با فرا رسيدن پيري نوع بي خوابي طبيعي در ميان آدميان ظاهر مي شود پديده هاي مربوط به خواب كه در سالمندان بيش تر از افراد جوان گزارش مي شود عبارتند از: دشواري در به خواب رفتن ، خواب آلودگي روزانه، چرت زدن روزانه و مصرف دارو هاي خواب آور است.
وئ در ادامه افزود: علاوه بر تغييرات سيستم هاي تنظيمي و فيزيولو‍ژيك علل آشفتگي هاي خواب در سالمندان عبارت است از اختلالت اوليه خواب اختلالات رواني، اختلالات طبي عمومي و عوامل اجتماعي و محيطي.
وي در ادامه تصريح كرد: اختلال خواب تقريبا منحصرا در مردان سالمند ديده مي شود كه عوامل بسياري در آن موثر است كه يكي از آنها مسئوليت هاي اجتماعي و شغلي است.
وي افزود: بسياري از افراد سالمند براي اينكه بتوانند به خواب بروند از داروهاي خواب آور و ساير مضعف هاي دستگاه عصبي مركزي استفاده مي كنند كه ممكن است زمينه ساز وقفه ي تنفسي انسدادي هنگام خواب باشد و يا آن را تشديد كند.
وي در پايان خاطر نشان كرد: اكثر بيماران سالمند بيش دچار سحرخيزي هستند تا اشكال در به خواب رفتن پزشك در هنگام تجويز داروهاي خواب آور براي فراد مسن بايد اثرات نامطلوب آنها را به شناخت، رفتار و اعمال رواني حركتي از جمله نقش حافظه بي حسي در طول روز بي خوابي انعكاسي كناره گيري روزانه و راه رفتن بي ثبات كنترل كنند./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار