يک متخصص آسيب شناسي دهان و فک توصيه کرد: با عدم استعمال دخانيات و مصرف زياد ميوه و سبزي( به ويژه ميوه هاي ترش و مرکبات سرشار از ويتامين ث) و عدم استعمال دخانيات، تنباکو و ناس در پيشگيري از بروز سرطان دهان موثرند.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکترسيد حسين طباطبايي، متخصص آسيب شناسي دهان و فک ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: سرطان دهان ششمين سرطان شايع در مردان و دوازدهمين سرطان شايع در خانم ها مي باشد.

وي افزود: بنابر بررسي که در يزد انجام شده است بيش از نيمي از بدخيمي هاي سروگردن مربوط به سرطان دهان بوده است. و همچنين 90 درصد بدخيمي هاي دهان را سرطان دهان (SCC) تشکيل مي دهد.

دکتر طباطبايي ادامه داد: بنابر بررسي انجام شده اين بيماري در اغلب موارد در سنين بالاي 40 سالگي رخ مي دهد و مردان 4/1 برابر بيشتر از زنان به اين بيماري مبتلا مي شوند.

اين متخصص آسيب شناسي دهان و فک خاطرنشان ساخت: مطالعه انجام شده در استان يزد از هر 100 هزار نفر جمعيت در سال يک مورد جديد به اين بيماري مبتلا مي شود.

وي با بيان اين مطلب که اين بيماري اغلب زبان، لب، کف دهان و مخاط گونه را درگير مي کند در خصوص علائم و نشانه هاي اين بيماري عنوان داشت: اين عارضه اغلب به شکل ضايعات برجسته و زخمي غالبا بدون درد، گاهي زخم فرورفته و يا لکه هاي سفيد يا قرمز رنگ و بدون درد ظاهر مي شود.

اين متخصص آسيب شناسي دهان و فک متذکرشد: نتايج بررسي نشان داد؛ 50 درصد مبتلايان به سرطان دهان از سيگار يا ناس استفاده مي کردند همچنين در مردان مسن تر از 70 سال احتمالا به جزء استعمال دخانيات ممکن است عوامل ديگري از جمله، کم خوني مزمن، کمبود برخي ويتامين ها همچون؛ ويتامين " A، C و E " ، مصرف کم ميوه و سبزي جات و يا برخي ويروس در اين بيماري نقش داشته باشد.

وي يادآور شد: متاسفانه طي مدت 5 سال کمتر از 50 درصد بيماران زنده مي مانند و اين در حالي است که اين بيماري با تشخيص زودرس درمان قطعي مي شود.

دکتر طباطبايي گفت: روش تشخيص اين بيماري از طريق نمونه برداري و بررسي ميکروسکوپي صورت مي گيرد و بر تشخيص سريع و زودهنگام و از همه مهمتر پشگيري از بروز اين بيماري تاکيد کرد.

وي در ادامه متذکرشد: درمان اين بيماري با عمل جراحي و برداشتن کامل ضايعه صورت مي گيرد و در صورت لزوم مي توان از راديوتراپي و شيمي درماني بهره برد.

اين متخصص آسيب شناسي دهان و فک در ادامه با اشاره به پيشگيري از بروز سرطان دهان تصريح کرد: عدم استعمال دخانيات، تنباکو و ناس و مصرف زياد ميوه و سبزي به ويژه ميوه هاي ترش و مرکبات سرشار از ويتامين ث در پيشگيري از بروز اين بيماري موثرند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار