20 تا 30 دقيقه ورزش در روز و براي 4 تا 5 روز در هفته ضروري است که مي‌تواند شامل حرکات آساني چون تند راه رفتن يا دوچرخه‌سواري باشد.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر آذيني، مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماري ها دانشکده علوم پزشکي و خدمات درماني نيشابور ضمن بيان اين مطلب گفت: 4 ساعت پياده‌روي در هفته، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را به نصف کاهش مي‌دهد.

دکتر آذيني با تأکيد بر اينکه تغييرات کوچکي در روش زندگي مي‌تواند شانس ابتلا به سرطان را کاهش دهد، اظهار داشت: با رعايت توصيه‌هايي در خصوص تغذيه و بهداشت فردي و اجتماعي مي‌توان از بروز بسياري از سرطان‌ها جلوگيري کرد.

وي عنوان کرد: از بين 70 هزار سرطان که سالانه در کشور گزارش مي شود، بيش از 20 هزار مورد آنها با اقدامات مداخله‌اي قابل پيشگيري است.

مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماري ها دانشکده علوم پزشکي و خدمات درماني نيشابور به برخي از اصول تغذيه اشاره و توصيه کرد: افراد مي‌توانند با کم کردن مصرف گوشت‌هاي قرمز و چربي‌ها به ويژه چربي‌هاي حيواني به ميزان زيادي از ابتلا به چاقي و سرطان‌هايي مثل سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ جلوگيري کنند.

دکتر آذيني خاطرنشان کرد: اشخاصي که به‌ طور مرتب از فراورده‌هاي غذايي نمک‌سود يا دود داده استفاده مي‌کنند بيشتر به سرطان معده مبتلا مي‌شوند.

وي با اشاره به اينکه در هنگام سرخ کردن يا کباب کردن غذاها، مواد سرطان‌زا به‌وجود مي‌آيد، افراد غذاهاي آب‌پز را جايگزين غذاهاي کباب‌شده و سرخ‌شده کنند.

اين مسئول پزشکي تأکيد کرد: پرخوري و اضافه وزن يک عامل موثر در بروز سرطان‌هايي چون سرطان مري، معده، روده بزرگ، کبد، کيسه صفرا، لوزالمعده، پروستات، کليه، غدد لنفاوي، پستان و رحم است بنابراين داشتن وزن مناسب يکي از عوامل مهم در پيشگيري ابتلا به اين سرطان‌هاست.

مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي دانشکده علوم پزشکي نيشابور تصريح کرد: سرطان قابل پيشگيري است و بسياري از سرطان‌ها را مي‌توان با اقدامات پيشگيرانه حذف کرد و احتمال بروز بعضي ديگر را کاهش داد.

گفتني است: هفته ملي مبارزه با سرطان ازهشتم تا پانزدهم بهمن در سراسر کشور برگزار مي شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار