نماينده سابق مجلس و استاد دانشگاه گفت: حوزه اقتصادی حوزه شکننده ای است و دشمن این را فهمیده، اما بعضی از مسئولین هنوز متوجه آن نشده اند و برعکس با تحلیل های غلط خود به این شکنندگی دامن می زنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ خوش چهره، نماينده سابق مجلس و استاد دانشگاه در بين اعضا شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به بحث تحریم بانک مرکزی اظهار داشت: تحریم خودش ترس ندارد، ولی مدیریت تحریم مهم و حساس است، مدیریت باید درک و اشراف بر تحریم و تهدید داشته باشد.

خوش چهره با بيان اينكه حوزه اقتصاد در شرایط فعلی کشور بشدت قابل تامل است، گفت: اين مسئله به خصوص برای سطوح قانونگذار و اجرا با توجه به نامگذاري امسال به نام سال «جهاد اقتصادی» بسيار مهم است، در واقع جهاد آهنگ حرکت را نشان می دهد و باید با انگیزه بالا صورت پذيرد، ولی الان برعکس آن است.

اين استاد دانشگاه افزود: آمریکا هم تشخیص داده که اقتصاد مهم است؛ به طوري كه در حال چيدن پازل است.

وي ضمن انتقاد از عملكرد برخي مسئولان به نقش حساس آنها اشاره و تصريح كرد:کسانی که متولی امرند وظيفه مهمي را بردوش دارند و برخي از مسئولان گاهي اوقات کارهایی می کنند که متوجه منطق آن نمي شويم؛ به طوري كه نمي توان متوجه شد آیا به عنوان ستون پنجم دشمن این کار انجام می شود یا از روی ناآگاهی و تحلیل هایی غلط صورت مي پذيرد.

خوش چهره با تاكيد بر اينكه در اين زمان بیشترین توجه باید به اقتصاد شود، افزود: ولی متاسفانه می بنیم از اول سال به جریان غیر مولد غیر تولیدی دامن زده مي شود، سوداگری و واسطه گری در دستور کار قرار می گیرد و جای تولید را می گیرند؛ به طوري كه یک مسابقه نامیمونی توسط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد راه افتاده و مردم را به بازار سوداگری وارد مي كند.

اين استاد دانشگاه در ادامه به عواقب اين روند اشاره كرد و گفت: پیامد ثانوی این روند افزايش 60 درصدي قيمت دلار بود و اين به معني پايين امدن 60 درصدي ارزش پول ملی كشور و قدرت خرید مردم است.

وي ايجاد فاصله و شکاف طبقاتی زیاد را از عواقب خطرناك اين مسئله دانست و خاطرنشان كرد: با اين وجود فقیر فقیرتر می شود و غنی غنی تر و اگر همین روند پيش رود بار امنیتی آن براي جامعه زياد مي شود؛ زيرا فقر وقتی می آيد ایمان از در دیگری می رود.

خوش چهره با بيان اينكه مسئله مهم در محمل سیاسی - علمی و سیاست کلان باید نگرانی از حوزه امنیتی اقتصاد باشد، گفت: از یک طرف تصمیم های نادرستی که اخذ مي شود و از طرف دیگر حضور عالمانه جریان سلطه و در راس آن آمریکا در حوزه اقتصاد بايد ما را بيشتر به اين مسئله حساس تر كند.

وي اولین اقدام در اين زمينه را کنترل تحريم دانست و افزود:پس از اين بايد به سمت مهار و بعد کم اثر کردن و نهایتا بی اثر کردن تحریم رفت، البته در اين بين یک اصطلاح غیر کارشناسی وجود دارد که ما تحریم را تبدیل به فرصت می کنیم که درست به نظر نمي رسد و باید اول تهدید و تحریم خوب فهیمده شود.

خوش چهره با بيان اينكه امام خمینی (‌ره) در زمان جنگ توانست جنگ را تبدیل به فرصت كند، يادآور شد:اینکه فكر كنيم هر مدیری با محدود نگری و ساده انگاری می تواند این تهدیدها را به فرصت تبدیل کند و بشدت خطرناک است.

وي با بيان اينكه یکی از بازی های خطرناک در اين بين ارز است و اين در حالي است كه دولت عرضه کننده ی ارز به شمار مي رود افزود: یک جریانی محدودنگر در دولت جریانات ارز را پیش می برند و آن را گران می کند.

خوش چهره تصريح كرد: البته جمعي در دولت حضور دارند كه درک صحیح نسبت به مسائل دارند و دلسوزند.

اين استاد دانشگاه به عواقب عملكرد جريان محدودنگر در دولت اشاره كرد و بيان داشت:رکود سنگین بر بخش تولید، سیل بی رویه واردات که تقاضا برای عرضه را بالا می برد و نقدینه گی را به سمت بازار رها کرده است و سيل سپرده ها به سمت بازار سوداگری باعث بالارفتن قیمت ارز شده است.

وي افزود:اين جريان محدودنگر در دولت به دنبال به دست آوردن ریال بیشتری هستند و این همان ریال انتخاباتی و وابسته به کانون قدرت و ثروت سیاسی است.

خوش چهره ادامه داد: این اتفاقات فضای کشور را بشدت مسئله دار می کند و دلسوزان و دانشگاهیان و تشکل ها باید به این موضوع توجه كنند و به سمت موضوعات درجه دوم که ما را می برند، نرویم.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: باید جلوي سوداگری مسکن را گرفت، در حال حاضر توليد 130 هزار مسکن كافي نيست، انگيزه مسکن مهر در این بين خوب است، اما برنامه و شیوه اجراي آن مشکل دارد.

وي با بيان اينكه در حال حاضر در شرايط رکود قرار داريم، گفت: بیکاری فراوان، سیل بی رویه وارادات، قاچاق کالا كه د رحال حاضر شاهد 20 میلیار دلار قاچاق کالا هستيم و متاسفانه مي بينيم هجمه بالایی از اقتصاد را به جريان های انحرافی کشاندند.

خوش چهره تاكيد كرد: در كنار سرمایه مادی در 5 سال گذشته، شاهد وجود سرمایه انسانی یعنی افراد تحصیل کرده و نیروهای ماهر هستيم.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه مهمترين سرمايه در حال حاضر سرمایه علمی كشور است، بيان داشت: امام که آمد سرمایه ای به نام مردم را شکل داد، اما غرب وقتی دید که ایران رژیم 2500 سال را کنار گذاشت عنصری که در غرب به نام سرمایه اجتماعی حضور داشت را در ايران پررنگ کرد.

وي با بيان اينكه هر دانشجوی فعال سیاسی باید مدل امام را در اين زمينه بداند و انحرافاتی را که پیش می آيد بر مبنای آن تحلیل کند، گفت: امام سرمایه به نام مردم را ایجاد کرد كه مشارکت و حضور در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و ... مديون اين نوع نگاه به مردم است.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه بیداری اسلامی نمونه از حضور سرمایه به نام مردم است، افزود: باور و اعتماد در نظام سیاسی با سه عامل قبول صداقت، عقلانیت و تدبر، شفافیت و حقانیت معنویت حاصل مي شود.

خوش چهره تصريح كرد: امام با صداقت عقلانیت و حقانیت که از خود نشان داد باور و اعتمادي كه در مردم بوجود آورد، شاه را ساقط کرد.

وي با بيان اينكه کشور ما از تعدد قومیت، نژاد و زبان برخوردار است، بيان داشت: دشمن اول انقلاب بر روي اين مسئله حساب باز كرد و تجزیه طلبی را صورت داد خلق عرب و خلق بلوچ و ... را ایجاد کرد، اما امام با استفاده از سرمايه مردم وحدت کلمه ایجاد کرد و فتنه را كنار زد.

اين استاد دانشگاه در همين زمينه خاطرنشان كرد: در آن زمان مسئله مهمتري به نام سازمان منافقین در سال 60 اقتدار زیادی پیدا کرد. آنها می گفتند اسلام انقلابی و ما می گفتیم انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی اصالت را به اسلام می دهد و اسلامی انقلابی اصالت را به انقلاب می دهد، در حالي كه اين گروه اشخاص زيادي را جذب كردند و حتي به فضای نظامی هم ضربه زدند، اما به خاطر محدود نگری از بین رفتند.

خوش چهره تصريح كرد: در آن زمان منافقین با همه قدرتی که داشتند، به دليل سرمایه ای به نام مردم و حضور آنها در صحنه از بين رفتند، همان گونه كه در جنگ تحميلي نيز حضور همين سرمايه باعث پيروزي كشور شد.

اين نماينده اسبق مجلس با اشاره به حضور و بسيج عمومي مردم کوچه و بازار در جنگ تحميلي،اظهار داشت:حضور و بسيج عمومي مردم کوچه و بازار در جنگ تحميلي بسيار مهم بود.

وي بيان داشت: انتخابات به عنوان تجلي حضورمردم ،بسيار حساس و با اهميت است لذا اگر مشارکت بالا در انتخابات نشان از دستيابي به سرمايه عظيمي به نام مردم دارد.

خوش چهره افزود:دشمنان در مقطعي با بزرگ جلوه دادن جمهوری اسلام قصد ايجاد حاشيه داشتند و در زمان ديگري با بزرگ کردن اسلام،جمهوري را ناديده گرفتند.

وي با تاکيد بر اينکه جمهوري اسلامي تبلور اراده ملي است ، گفت:هر دوي اينها به جمهوري اسلامي ضربه زد.

ادامه دارد.../خ2

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار