از بين بردن ترس افراد از دكتر و آمپول بخصوص در كودكان بسيار دشوار است ولي بهتر است شما والدين از همان سنين كودكي به فكر باشيد و براي از بين بردن ترس اقدام كنيد تا اين ترس به سنين بزرگسالي كشيده نشود.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، براي موفقيت در مقابله با ترس از دکتر بايد صبر زيادي داشته باشيد. براي اين كار مي‌توانيد از نظرات و راهنمايي‌هاي پزشكان هم كمك بگيريد. انجام برخي از راهكارها مي‌تواند به كاهش ترس بچه ها از پزشك كمك كند.

اولين قدم براي كنترل این نوع ترس كودكتان اين است كه ترس او را درك كنيد. بچه‌ها در سنين مختلف از موضوعات مختلفي مي‌ترسند. به عنوان مثال بعضي از آنها از غريبه‌ها مي‌ترسند. به همين دليل از پزشك بخواهيد موقع آزمايش گرفتن، كودك در آغوش شما باشد تا ترسش كاهش يابد و با اسباب بازی يا چيزي كه دوست دارد او را آرام كنيد. گاهي پزشك مجبور مي‌شود براي معاينه كودك لباس او را از تنش خارج كند كه همين موضوع باعث ترس و اضطراب كودك مي‌شود. در چنين شرايطي لازم است قبل از ملاقات با دكتر، در اين مورد با پزشك صحبت كنيد و تا پايان معاينه، همراه كودك در اتاق بمانيد.

پیشنهاد می کنیم اگر ترس كودكتان به خاطر رفتار دكترش است، سعي كنيد دكترش را عوض كنيد.

هرگز به خاطر گريه كردن كودكتان را سرزنش نكنيد. فرآيند ملاقات با پزشك را براي كودك شرح دهيد. بچه‌ها معمولا در ملاقات با پزشك و مواجهه با آمپول، دچار وحشت مي‌شوند. در مورد چيزي كه كودك با آن مواجه خواهد شد صادق باشيد و توضيح دهيد كه چه اتفاقي قرار است بيفتد و از دكتر هم بخواهيد در طول معاينه و گرفتن آزمايش، تمام مراحل را توضيح دهد. به كودك بگوييد اگر گريه كند، باعث طولانی شدن مدت می شود. در بسياري موارد ناآگاهي از آنچه قرار است اتفاق بيفتد، ريشه‌اش ترس است. شما والدين مي‌توانيد معاينات پزشكي را به طور نمادين در منزل روي كودكتان انجام دهيد تا كودك با اين فرآيند آشنا شود. داستان‌هايي جذاب درباره پزشكان برايش بخوانيد و سعي كنيد او را با محيط عمومی بيمارستان آشنا كنيد.

در عين حال بهتر است مراقب رفتارهاي خودتان باشيد. بچه‌ها معمولا خيلي به رفتارهاي غيركلامي حساس هستند و كاملا آنها را درك مي‌كنند. در اين مواقع بهتر است تا جايي كه مي‌توانيد آرامش خود را حفظ كنيد. بي‌قرار و مضطرب نباشيد و پاي خود را مدام به زمين نزنيد. بسياري از كودكان ترس را از رفتارهاي ديگران و تماشاي اضطراب در آنها مي‌آموزند. بنابراين اضطراب شما تاثير بسزايي در ترس كودكتان از پزشك مي‌گذارد.

در ضمن نشستن طولاني‌مدت در اتاق انتظار و شنيدن گريه بچه‌هاي ديگر ممكن است ترس كودك شما را تشديد كند. قبل از رفتن به مطب مطمئن شويد وقت ملاقات تنظيم شده و مجبور نيستيد مدت زيادي را منتظر بمانيد. كتاب، عروسك و اسباب‌بازي مورد علاقه كودكتان را همراه داشته باشيد تا در زمان انتظار سرگرم شود.

با كودكتان همدردي كنيد. اگر قرار است از او آزمايشي گرفته شود، همراه او در اتاق بمانيد، او را در آغوش بگيريد و بگذاريد حضور شما را احساس كند. همچنين كودكتان را با فرآيندهاي درماني آشنا كنيد. اگر مي‌توانيد وسايل بازي مرتبط با پزشكي را برايش تهيه كنيد و بگذاريد با آنها اطرافيانش را معاينه كند، شما هم با او بازي كنيد. مهم‌ترين كاري كه در اين رابطه مي‌توانيد انجام دهيد اين است كه پزشك را در نظر كودك فردي مهربان و دوست‌داشتني جلوه دهيد.

از دروغ گفتن به كودك بپرهيزيد. وقتي مي‌دانيد آمپول درد دارد به او نگوييد كه دردي ندارد.

نکته دیگر اینکه هيچ وقت و در هيچ شرايطي از نام پزشك به عنوان تنبيه و برای ترساندن کودکان استفاده نكنيد.

زماني كه كودكتان حاضر شد پيش دكتر برود چيزي را براي تشويق او در نظر بگيريد. او را به محل های تفریحی مورد علاقه اش ببرید و به خاطر رفتار خوبش تشويقش كنيد./ق پ


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار