خوشبختی در درب دوم ...

روابط اجتماعی ارتباط کلامی و دیداری رفته رفته دارد به یک خاطره و یک عکس در آلبوم خانواده ها تبدیل می شود قدیمی ها همیشه از سرگرمی مردم با هم حرف می زدند، الان هم در گوشه و کنار شهرستانها اگر بگردی هنوز محله هایی این جوری هست که به چشم می خورد اما تهران آنقدر ماشینی شده که برخی از همسایه ها از همسایه خودشان خبر ندارند.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محله هایی هستند که از همسایه کنار خانه شان خبر ندارند و وقتی از آنها علت را جویا می شویم پاسخ می دهند که سال به دوازده ماه از همسایه خبر نداریم و گاهی تنها به یک سلام و احوال پرسی ختم می شود و گاهی انکار از اینکه شما از کدام همسایه حرف می زنید و گاهی اظهار بی اطلاعی می کنند از آنها خبر نداریم.
بگذریم با تمام این حرفها محله ای در تهران هست که همه با هم فامیل هستند و فامیلی هایشان نیز با هم یکی است.
اما اون محله محله درب دوم است که در جوار باغ قلهک در کنار اتوبان صدر واقع شده است اسم محله درب دوم برای ما خیلی جالب بود از اهالی آن پرسیدیم چرا اسم محله شمار درب دوم است آنها گفتند آن زمان نظام سوار کاری و اسب داشتند و هنگامی که قصد ورود به باغ را با اسب داشتن از خیابان اصلی نمی توانستند و از آنجایی که در پشت باغ خیابان فرعی و خاکی وجود داشت یک درب در این خیابان قرار دادند و از این درب رفت و آمد می کردند اهالی محل هم چون یک درب باغ در این خیابان بود اس م محل را درب دوم نامگذاری کردند جالبتر از اینکه تمام اهالی این محل کشانی هستند و به روایت یکی از اهالی 50 درصد از ساکنان درب دوم کشانی هستند و یک محله قدیمی و بومی است که رفتار و برخورد آنها با هم خیلی خوب است و از هم جدایی ندارند.
این محله قدیمی که بیش از 70 سال قدمت دارد از آن دسته محله هایی است که اگر مورد بی توجهی مسئولان قرار بگیرد شاید دیگر اسمی از آن باقی نماند چرا که مشکلاتی از قبیل نبود سالن ورزشی و زمین ورزشی برای نوجوانان و زنان، نداشتن امکانات تفریحی و رفاهی برای اهالی و سرازیر شدن فاضلابهای رو بازی که در کوچه ها مسیر خود را ادامه می دهند.
مشکلات آنها را که کنار بگذاریم به قول روانشناسان می رسیم که معتقدند وجود همسایه خوب می تواند به زندگی آدمها شادی ببخشد اما راستی چند تا دیگر از این محله های قدیمی در گوشه گوشه کشورمان وجود دارد که هنوز می شود بوی سادگی را در آن احساس کرد. /ل
گزارش از مریم جعفری
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار