کشور ایران با دستیابی به فن آوری بالا و پیشرفته به عنوان دومین کشور در زمینه تولید داروهای نو ترکیب به ویژه فاکتور 7 شناخته شد.

دکتر دستجردی وزیر بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در حال حاضر 120 تا 140 نوع داروی بیوتکنولوژیک در دنیا وجود دارد که ما از بین اینها 12 نوع را خودمان داریم تولید می کنیم امروز نیز 2 دارویی که بیوتکنولوژیک بودند یکی داروی فاکتور 7 که فقط یک کمپانی در دانمارک آن را تولید می کرد الان ما تولید کردیم و به عنوان دومین کشور دنیا در زمینه تولید این دارو هستیم و این نشان می دهد که آنقدر نوآوری و فن آوری بالایی است که به آن دست پیدا کردیم داروی دیگر آنتی بوتولیسم A است که ضد سم میکروبی بوتولینم است که این فن آوری بسیار پیشرفته ای دارد که تولید کردیم و راه بزرگی را برای ما در آینده باز کرده است.

وی گفت: 4 داروی دیگری که شیمیایی بودند و توانستیم مواد اولیه آنها را تولید کنیم و فن آوری بسیار بالایی داشتند و اینها داروهایی هستند که ما زمانی اصلاً فکر نمی کردیم بتوانیم در داخل تولید کنیم و همگی اینها براساس حمایت های دولت، مرکز تحقیقاتی، معاونت علمی فناوری و همت پژوهشگران است.

وزیر بهداشت در خصوص داروهای در دست تولید تصریح کرد: 6 داروی دیگر هم در پروسه تولید داریم که فراخان دوم و سوم آن را دادیم و محققان نیز کار آن را آغاز کردند همچنین چندنوع تجهیزات پزشکی با فناوری بالا را جزء‌دستور کار حمایتی داریم البته این را می دانیم که بنیان گذار حمایت از تحقیق مقام معظم رهبری است که با عنایت های ویژه ای که دارند و با توجه به اینکه چرخه علم و فناوری را برای ایجاد ثروت و استقلال ضروری می دانند عزم جدی برای پیمودن این مسیر را برای ما بازکردند.

وی گفت: زولندرونیک اسید داروی دیگری است که تولید کردیم و مربوط به پوکی استخوان است که در کارخانه در حال تولید است و ظرف مدتی کوتاه کمتر از 2 ماه به بازار می آید.

وزیر بهداشت با اشاره به هزینه های داروهای تولید داخل افزود: هر یک از این داروها با ورود به بازار حداقل 40 تا 50 درصد کاهش قیمت را خواهند داشت و براساس گفته محقق این داروها قیمت آنها یک پنجم قیمت اصلی در بازار خواهد بود و کیفیت آنها نیز براساس استانداردهای جهانی است./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.