دبیركل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: بیداری اسلامی واكنش به چند قرن استعمار ملت های مسلمان و وابستگی سیاسی است.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران؛ علي اكبر  ولايتي در اجلاس جهاني جوانان و بيداري اسلامي ضمن سپاسگذاري از حضور رئيس جمهور براي افتتاح اجلاس جهاني جوانان و بيداري اسلامي، گفت: نظر به تحولات جهان اسلام و آغاز موج بيداري اسلامي در خاورميانه و شمال آفريقا و همچنين ضرورت هم انديشي و تبادل نظر منجر به برگزاري نخستين همايش بيداري اسلامي از 26 و 27 شهريورماه با حضور بيش از 700 انديشمند، رهبران، شخصيت هاي عرصه هاي فرهنگي_ سياسي و احزاب و تشكل ها در جهان برگزار شد.
وي در خصوص تشكيل اجلاس جوانان و بيداري اسلامي، گفت: با توجه به اينكه در اجلاس گذشته تمامي ابعاد تاريخي اين جنبش و چشم اندازهاي آن مورد بررسي قرار گرفت، نقش جوانان در جنبش بيداري اسلامي و تاثيرات آنان در آينده اين جنبش موجب شد تا شوراي هماهنگي مجمع تصميم به برگزاري اجلاسي با عنوان جوانان و بيداري اسلامي بنمايد.
ولايتي با تاكيد بر اينكه اين اجلاس كمك شاياني به تحقق اهداف حركت هاي بيداري اسلامي مي كند، گفت: فعالان كشورهاي جهان به خصوص كشورهاي اسلامي درحال تحول با شركت در اين اجلاس و بحث و تبادل نظر پيرامون آن به تحقق هدف بلند بيداري اسلامي در جهان كمك خواهند نمود؛ چرا كه شركت كنندگان ضمن استماع از سخنراني ها و مقالات صاحبنظران در 6 كميسيون به بحث و تبادل نظر پيرامون بيداري اسلامي و نقش جوانان خواهند كرد.
وي به ديدار اعضاي اين اجلاس با رهبر معظم انقلاب اشاره و افزود: جوانان مي توانند در ديدار با رهبر معظم انقلاب از رهنمودهاي معظم له استفاده نموده و جنبش بيداري اسلامي كه با همت شخصيت هاي مسلمان شكل گرفته را هرچه تواناتر در ابعاد گسترده تري ادامه دهند.
وي با تاكيد بر اينكه هدف دستيابي به استقلال فرهنگي، سياسي و وحدت امت اسلامي در عرصه جهاني است، اظهار داشت: مبارزه با سلطه، استكبار جهاني، احقاق حقوق ملت فلسطين، رهايي مسلمانان از استضعاف و فقر و مشكلات اقتصادي و اجتماعي از جمله خواسته ها و اهداف مهم اين جنبش است.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به اينكه مشخصه بيداري اسلامي تنها در گستردگي جغرافيايي نبوده است، گفت: تاراج ملت مسلمان كه نبايد آن را پديده نوظهوري تلقي كرد نتيجه خيزش هاي منطقه بوده؛ چرا كه انسانها با چسب خودانديشي ظهور خود را در عرصه بيداري اسلامي به نمايش گذاشته اند.
ولايتي به ديگر ويژگي هاي اجلاس بيداري اسلامي اشاره و تصريح كرد: ضد استبدادي بودن مسالمت آميز بودن برخورداري از هويت اسلامي استقلال طلبي و محوريت جوانان كه هركدام اهميت خاص و ويژه اي دارد از جمله ويژگي هاي مهم بيداري اسلامي بوده است.
وي با تاكيد بر اينكه يك عنصر به تنهايي نمي تواند موجب تحقق اين بيداري اسلامي شود، اظهار داشت: مردم بدون واسطه با حمايت احزاب توانستند به متن سياست وارد شده و از دخالت بازيگران خارجي در حكومتشان جلوگيري كنند.
نماينده ولي فقيه پرچمداري اين بيداري را امام خميني (ره) معرفي نمود و اظهار داشت: تحولات گذشته مبتني بر بازيگران غربي بوده و تلاش توده هاي فراگير مردمي نقشي در آن نداشته است؛ لذا ضد استبدادي بودن در افكار مردم موجب شد تا مردم نقش خود را به تصويب برسانند و حكومت ظلم را بركنار نمايند.
وي به ويژگي مردمي بودن بيداري اسلامي اشاره و اذعان داشت: مردمي بودن تحولات باعث شده ويژگي مسلمان بودن نيز برجستگي خاصي پيدا كند، در نتيجه مسلمان بودن و مردمي بودن جنبش ها از ويژگي هاي اصلي بيداري اسلامي بشمار مي آيد.
ولايتي در ادامه اظهارات خودتصريح كرد: هرچند در خيزش هاي اعتراضي جهان عرب همگي حضور دارند اما حضور جوانان موجب تحول آفريني محوري در آغاز و نيز تداوم اين اعتراضات گرديده است.
وي به حضور جوانان در شبكه هاي اجتماعي و افزايش آگاهي آنان اشاره كرد و اظهار داشت: مطالبات جوانان از نظام حكومتي از جمله عواملي بوده كه موجب شده جوانان نقص محوري در تحولات و بيداري اسلامي داشته باشند.
ولايتي با اشاره به اينكه ديگر انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني و سپس مقام معظم رهبري نقطه عكسي در تاريخ بيداري اسلامي بوده، است گفت: انقلاب اسلامي ايران در زمان حاكم بودن قدرتهاي ظلم توانست الگو و اهداف اسلامي خود را به رقم دشواري هاي زياد مطرح و سپس پيگيري نمايد.
وي با اشاره به اينكه نظام مردم سالاري برپايه نظر مردم بايد باشد، اظهار داشت: استقلال سياسي، حفظ كرامت انساني، هويت اسلامي و توجه به معضلات جهان اسلام به خصوص مسئله فلسطين از جمله ويژگي هاي نظام مردم سالاري است.
وي در ادامه اظهارات خود پس از بيان اين مطلب كه دنياي غرب با گفتمان سازي و تلاش رسانه اي درصدد كمرنگ ساختن جنبش هاي بيداري اسلامي است، تصريح كرد: دنياي غرب درصدد كاهش جنبه هاي استقلال طلبي بيداري اسلامي بوده تا با كند كردن اين حركت آنرا از مسير اصلي منحرف سازد.
وي در پايان اظهارات خود افزود: اميد است اين اجلاس موجب شناسايي متقابل ميان جوانان كشورهاي اسلامي و جوانان انقلاب اسلامي ايران شود تا بتوانند با تبادل نظر و گفتمان بيشتر به تحقق عدالت و روشنگري در جهان كمك نمايند./ن
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار