رييس كل سازمان نظام پزشكي با اشاره به تعريف سلامت در ابعاد مختلف جسمي، رواني، رفاه اجتماعي و معنوي است، گفت: بهداشت روان يكي از اولويت‌هاي مطرح در عوامل موثر بر سلامت است اين در حالي است كه اكنون عوامل استرس زا و بار بيماري‌هاي روان تني در كشور بسيار بالاست.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان نظام پزشكي؛ صبح امروز ( شنبه 8 بهمن) همايش عوامل اجتماعي موثر بر سلامت توسط سازمان نظام پزشكي با حضور مسوولان، مديران و صاحب نظران حوزه سلامت در كتابخانه ملي ايران برزگار شد.
دكتر سيد شهاب الدين صدر، رييس كل سازمان نظام پزشكي در اين همايش گفت: تعريف سلامت ابعاد مختلف جسمي، رواني، رفاه اجتماعي و معنوي را شامل مي شود. اگر بخواهيم به تعريف جامع سلامت دست يابيم قطعا متولي سلامت (وزارت بهداشت) به تنهايي نمي‌تواند اين موضوع را محقق كند چرا كه بسياري از مولفه‌هاي اصلي رسيدن به تعريف جامع سلامت در اختيار وزارت بهداشت نيست و اين موضوع نيازمند عزم ملي، همكاري‌هاي بين بخشي و نگاه فرابخشي است.
وي با اشاره به تشكيل شوراي عالي سلامت ادامه داد: شوراي عالي سلامت در راستاي تحقق ابعاد مختلف سلامت تشكيل شده است. به اين ترتيب تمام دستگاه‌ها و از جمله وزارت صنايع براي ارتقاي سلامت بايد همكاري كنند. تنها 25 درصد عوامل سلامتي در اختيار جامعه پزشكي است به اين ترتيب وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي نهايتا 25 درصد باعث ارتقاي سلامت جامعه مي‌شوند و 50 درصد عوامل موثر بر سلامت مربوط به ديگر دستگاه‌هاست. 25 درصد ديگر نيز شامل عوامل رفتاري و عوامل اپيدميولوژيك و ژنتيك هستند. لازم است عوامل موثر بر سلامت به صورت علمي و كارشناسي در كشور تبيين شوند.
دكترصدر با اشاره به اهميت سواد و آگاهي به عنوان يكي از مهمترين عوامل اجتماعي موثر بر سلامت ادامه داد: مرگ و مير نوزادان و كودكان زير يك سال، مرگ و مير مادران باردار، شاخص اميد به زندگي و ... از جمله مهمترين شاخص‌هاي سلامت هستند كه در حد بسياري در كشور رشد كرده‌اند به طوري كه شاخص اميد به زندگي در سال 57 حدود 50 سال بوده اما اكنون اين شاخص به حدود 73 سال افزايش يافته است.
وي فقر و شكاف طبقاتي را از ديگر عوامل اجتماعي موثر بر سلامت عنوان كرد و گفت: مرگ و مير و شيوع بيماري در افرادي كه بنيه ضعيف‌تري دارند حدود 2 برابر بيشتر از سايرين است. بر اين اساس توجه به اين قشر از جامعه لازم است. براي ارتقاي شاخص‌هاي سلامت هرچه مشاركت مردم در امر تصميم گيري هاي كشور بيشتر باشد ارتقاي شاخص‌هاي سلامت نيز بيش از پيش محقق مي‌شود به طوري كه در سالهاي پس از انقلاب شاخص‌هاي سلامت تا حدود زيادي رشد كرده‌اند.
رييس كل سازمان نظام پزشكي، بهداشت روان را از ديگر عوامل موثر بر سلامت عنوان كرد و گفت: در حال حاضر عوامل استرس زا و بيماريهاي روان تني در جامعه بسيار بالاست و جلوگيري از اين بيماريها تنها در اختيار وزارت بهداشت نيست. همچنين ريشه كن كردن عوامل فقر و اعتياد، عزم حكومت و دولت را مي‌طلبد.
دكتر صدر ادامه داد: آمارها حاكي از آن است كه طي سالهاي گذشته آسيب‌هاي اجتماعي در كشور از شيب نزولي برخوردار بوده است. آسيب‌هاي اجتماعي در ارتقاي سلامت جامعه بسيار تاثيرگذارند. اين شيب نزولي را از حدود سه سال گذشته شاهد هستيم كه بايد اين روند ادامه يابد تا به واسطه آن شاخص‌هاي ارتقاي سلامت نيز افزايش يابد.
وي تاكيد كرد: هرچند كه متولي اصلي ارتقاي سلامت جامعه و عوامل اجتماعي موثر بر سلامت دولت است اما نقش مشاركت مردم و بخش خصوصي نيز در اين زمينه از اهميت بسزايي برخوردار است به طوري كه يكي از نقش‌هاي دولت فراهم كردن زمينه مناسب براي مشاركت مردم و بخش خصوصي در امر سلامت است.
وي ادامه داد: هرچند در حال حاضر ميانگين اميد به زندگي در كشور حدود 75 سال است اما شاخص اميد به زندگي در نقاط مختلف كشور متفاوت است و ممكن است در برخي مناطق 65 سال و در برخي مناطق 85 سال باشد. هرچه فاصله شاخص اميد به زندگي در مناطق مختلف كشور كمتر شود به تحقق عدالت در سلامت نزديكتر مي‌شويم.
دكتر صدر ادامه داد: عدالت در سلامت بايد به صورت عمودي و افقي محقق شود، آموزش و پرورش همگاني يكي از مهمترين عوامل اجتماعي موثر بر سلامت است. آموزش و پرورش از نظر جمعيت تحت پوشش نقش بسزايي دارند.
وي افزود: طرد شدگان اجتماعي نيز از ديگر عوامل موثر در سلامت جامعه هستند و به عنوان اولويت‌ها در اين زمينه مطرح هستند چرا كه بالاترين ميزان مرگ و ميرهاي زودرس در اين قشر صورت مي‌گيرد. اشتغال و بيكاري نيز در از ديگر عوامل موثر بر سلامت است. هرچه اشتغال بيشتر و نرخ بيكاري كمتر شود در ارتقاي شاخص‌هاي سلامت تاثيرگذارتر خواهد بود.
رييس كل نظام پزشكي در پايان گفت: موضوع تامين اجتماعي و حمايت‌هاي اجتماعي نيز از ديگر اولويت‌هاي مطرح در زمينه سلامت اجتماعي هستند چرا كه يكي از مسائل مهم در سلامت مردم، تحقق امنيت است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار