بازتاب ترور شهيد احمدي روشن با گذشت بيش از دو هفته در رسانه‌هاي غربي هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش حوزه سياست خاجي باشگاه خبرنگاران ، ترور شهيد احمدي روشن مسئول بازرگاني تاسيسات هسته‌اي نطنز هيچ شكي براي هيچ‌كس باقي نگذاشت كه ترور زنجيره اي مسئولان و دانشمندان هسته‌اي ايران در دستور كار عوامل استكبار است. تا قبل از وي، دكتر عليمحمدي، مجيد شهرياري، فريدون عباسي و داريوش رضايي نژاد ترور شدند كه تنها فريدون عباسي بود توانست جان سالم به در ببرد.
ترور مصطفي احمدي روشن به عنوان آخرين حلقه از اين ترور ها واكنش هاي زيادي را برانگيخت. گزارش زير به اين واكنش ها مي پردازد:

گاردين

در مقاله اي كه در روزنامه گاردين منتشر شد، با تاكيد بر اين كه ترور دانشمندان ايراني و اقدامات پنهان عليه ايران مغاير حقوق بين الملل و حقوق بشر است تاكيد مي شود كه اگر جنگ پنهان با ايران متوقف نشود، از كنترل خارج خواهد شد.

در مقاله اي كه به قلم يكي از خبرنگاران روزنامه گاردين منتشر شد، با اشاره به ترور دانشمندان هسته‌اي ايران، حمله ويروس استاكس نت و حضور هواپيماي بدون سرنشين جاسوسي آمريكايي در ايران نوشت: مشكل مي توان اين حوادث را غيرمرتبط در نظر گرفت، در كل اين حوادث نشان مي دهد كه مخالفان دولت ايران مبارزه اي پنهان را با هدف مختل كردن برنامه هسته‌اي ايران احتمالا به عنوان جايگزين براي گزينه پرهزينه تر جنگ آغاز كرده اند.

اين روزنامه با اشاره به اين كه هيچ كس مسئوليت اين حملات را به عهده نگرفته است ،افزود: رژيم صهيونيستي نه فقط به اين دليل كه از تكذيب دست داشتن در حملات خودداري كرده است بلكه به دليل پيشينه اش در عمليات هاي مخفي به عنوان مظنون اصلي در نظر گرفته مي شود. ربودن موردخاي فانونو افشاگر فعاليت هاي هسته‌اي  اسراييل  و كشتار سيستماتيك افرادي كه در كشتار سپتامبر سياه دست داشتند فقط دو نمونه از اين موارد است.

نيويورك تايمز

نيويوروك تايمز با اشاره به اينكه برخي از تحليلگران معتقدند كه جنگ هاي مخفيانه و ترور بهتر از جنگ و حمله نظامي از سوي اسرائيل و آمريكاست عنوان كرد در حال حاضر ترور راهي جديد است كه مي تواند واكنش هاي ملي گرايانه و ناسيوناليستي در پي نداشته باشد.
روزنامه نيويورك تايمز، با اشاره به ترور "احمدي روشن" از دانشمندان هسته اي كشور و استاد دانشگاه صنعتي شريف، نوشت: "در حالي كه در آمريكا و اسرائيل دلايل مختلفي براي حمله به ايران مطرح مي شود، عمليات هاي مخفيانه و ترور ايراني ها سرعت بخشيده شده است. به نظر مي آيد بمب گذاري ها و عمليات هاي مخفيانه، بحث پيرامون حمله به ايران را غير ضروري كرده است."

اين روزنامه افزود:يك مقام سابق امنيتي در اسرائيل در مورد ترور و عمليات هاي مخفيانه گفت وقتي مسئول چنين عمليات هايي نامشخص باشد، كسي نمي تواند تلافي كند و اين خوب است. وقتي واضح باشد عمليات از سوي چه كسي بوده، جهان نوع ديگري برخورد مي كند. يك مقام آمريكايي هم گفت ايران به زودي تلافي خواهد كرد.

فيگارو

روزنامه فيگارو گزارش داد كه رژيم صهيونيستي تلاش ها براي به كارگيري افرادي براي جاسوسي از ايران را در منطقه كردستان عراق افزايش داده است.


به گفته فيگارو نوع اين حمله يادآور ديگر حملاتي است كه رژيم صهيونيستي هرگز به عهده نگرفت اما كارشناسان بر اين نظرند كه آثار فعاليت موساد را بر چهره دارد. رژيم صهيونيستي با اين كار به سنت از بين بردن دشمنانش پيش از آن كه امنيت اسراييل را تحليل برند، متعهد مي ماند./پ2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار