قيمت لبنيات براي چندمين بار در طي يكسال افزايش پيدا كرده كه بعد از حذف يارانه شير و هدفمندي يارانه ها به 28 درصد رسيد. قيمت صنايع لبني هر بار به بهانه اي از جمله كاهش توليد شير و گراني قيمت شيرخام افزايش مي يابد كه دليل افزايش اخير را بالا بردن قيمت شيرخام توسط دامداران اعلام كردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ به گفته رييس اتحاديه دامداران كشور نه تنها كمبودي در شير وجود ندارد بلكه افزايش توليد نيز داريم و صنايع لبني به بهانه ورود شير خشك به كشور اين ادعا را دارند.

دامداران مدت هاست كه با مشكلات عديده اي از جمله ورود شير خشك و افزايش قيمت نهاده هاي دامي رو به رو هستند كه وزارت جهاد كشاورزي با ممنوعيت واردات شير خشك يكي از مشكلات توليدكنندگان شير را برطرف كرد. اكنون با توجه به افزايش نهاده هاي توليد از جمله ذرت، جو و همچنين افزايش حامل هاي انرژي، توليدكنندگان توليدات خود را زير قيمت توليد به فروش مي رسانند.

*130 تومان ضرر قيمت تمام شده شير

مقدسي رييس انجمن صنفي گاوداران استان تهران در اين خصوص گفت: با توجه به افزايش نهاده هاي شير قيمت تمام شده شيرخام هر كيلو 738 تومان است كه دامداران 130 تومان زير قيمت به فروش مي رسانند.

وي ادامه داد: سازمان حمايت به توليدكنندگان شير اخطار داده است اگر نرخ شير افزايش يابد، تعزيراتي مي شوند و توليدكننده مجبور است يا توليد شير را كاهش دهد يا هزينه ضرر را متحمل شود.

رييس انجمن گاوداران استان تهران تصريح كرد:‌ در حالي كه توليدكنندگان حق افزايش قيمت شير خام را ندارند اما همچنان صنايع لبني 10 درصد محصولات خود را افزايش داده اند.

براساس اين گزارش؛ در هفته گذشته قرار شد كارگروهي در هر استان براي تعيين نرخ تمام شده قيمت شير ايجاد شود كه در استان تهران كارگروه قيمت تمام شده شيرخام را كيلويي 713 تومان تعيين كرد كه براساس اين مصوبه قرار شد قيمت به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه و خريد قيمت شير مشخص شود و قيمت صنايع لبني به قبل بازگردد.

*وضعيت قيمت شيرخام مشخص شود

بيش از 7 ماه است كه بحث قيمت شيرخام از سوي صنايع لبني و دامداران مطرح است اما سازمان حمايت به درخواست آنها توجهي نمي كنند.

با توجه به اينكه دامداران آناليز قيمت خود را ارائه كرده اند اما هنوز تصميمي ارائه نشده است.

*توليدكنندگان لبني با تعزيراتي كردن دامداران مخالف اند

رضا باكري دبير انجمن فرآورده هاي لبني نيز در اين خصوص گفت:‌ 50 درصد خوراك دامي كشور وارداتي است. با توجه به نوسانات نرخ ارز، قيمت نهاده هاي دامي نيز افزايش يافته كه در شرايط كنوني تحريم ها تشديد شده و با تعزيراتي كردن دامداران مخالف هستيم.

وي تصريح كرد: زماني كه قيمت علوفه افزايش يافته تعزيراتي كردن دامداران منطقي نيست و تصميم گيري بايد بر مبناي درست باشد.

بنابراين گزارش؛ اميد است براي حمايت از توليد، هرچه زودتر درخصوص قيمت شير و فرآورده هاي لبني تصميم گيري شود و سازمان حمايت از توليدكننده و مصرف كننده با توجه به نام خود به حمايت از توليدكننده و مصرف كننده بپردازد و سكوت را بشكند./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار