مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اگر کانال انتقال انرژی برای انتقال آب، فاضلاب، برق، گاز و مخابرات در شهرها تعبیه شود، بسیاری از مشکلات شهروندان و دستگاه‌های خدماتی به حداقل می‌رسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مهندس سیدحسین آقامیری در مراسم تقدیر از شهردار پاک و صنایع پاک خراسان رضوی در تالار ادیب نیشابور، اظهار داشت: ظرفیت استفاده از انرژی‌های نو چون باد در خراسان رضوی به‌گونه‌ای است که می‌تواند حداقل 15 درصد برق مصرفی استان را از طریق انرژی‌های نو تأمین کرد.

وی افزود: استفاده از پسماندها برای تولید انرژی در دستور کار شهرداری‌های کلان‌شهرها قرار گرفته است و شهرداری‌های شهرهای پرجمعیتی چون نیشابور نیز باید به این موضوع توجه کنند.

این مقام استانی با اشاره به مشکلات حمل و نقل عمومی برای شهرهایی مشابه نیشابور در آینده نزدیک، تأکید کرد: باید تدابیر جدی‌تر نظیر استفاده از ریل در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی یادآور شد: با توجه به اینکه تفاوت ارتفاع چندانی در نقاط مختلف نیشابور دیده نمی‌شود بنابراین در این‌باره می شود طرح و برنامه ارائه داد.

آقامیری ادامه داد: باید ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌های هوا در سطح شهر نیشابور ایجاد شود.

وی تأکید کرد: باید این امکان در نیشابور در زمینه اطلاع‌رسانی به شهروندان در زمینه آلاینده‌های هوا فراهم شود تا مردم بیشتر به رعایت سلامت خود حساس شوند.

وی با تاکید بر اینکه نباید مواد زائد به‌عنوان یک ماده دورریز تلقی شوند، یادآور شد: علم امروز می‌گوید اکثر این مواد قابلیت مجدد تولید و مصرف دارد.

وی درباره فرایند انتخاب شهرداری پاک در خراسان رضوی، گفت: بر اساس یک برنامه در مرحله اول 14 شهر، در مرحله دوم چهار شهر و در مرحله آخر یک شهر انتخاب شد.

او شاخص‌های این انتخاب را کنترل آلاینده‌های هوا، جمع‌آوری پس‌ماندهای شهری، دفن بهداشتی زباله، انتقال مشاغل مزاحم، ترافیک، آموزش و توسعه فرهنگ زیست محیطی، توسعه و نگهداری فضای سبز، استقرار فعالیت‌های صنعتی در شهرک‌ها و فضاهای صنعتی، داشتن تصفیه‌خانه فاضلاب، جمع‌آوری فاضلاب خانگی، تصفیه‌خانه فاضلاب خانگی، تأمین آب آشامیدنی سالم، جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، توجه به فرایند کمپوست و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان کرد.

به گفته مدیرکل محیط‌ زیست خراسان رضوی، شهرداری نیشابور توانست با گرفتن 68 از 100 امتیاز در بین شهرداری‌های استان به مقام اول دست یابد.

آقامیری تاکید کرد: ظرفیت‌‌های خوبی در نیشابور برای جهت‌گیری مردم این شهر به سمت زندگی سالم وجود دارد.

در این مراسم شرکت‌های فراورده‌های لبنی بینالود، فضل الکتریک، پخش فراورده‌های نفتی سبزوار و فراورده‌های لبنی آفرین تربت‌جام به عنوان شرکت‌های پاک و نمونه محیط زیستی خراسان رضوی معرفی و تقدیر شدند /س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.