معاون عربي و آفريقايي وزارت خارجه با تاكيد بر اين‌كه نفت يك كالاي استراتژيك است كه تاثير تعيين كننده‌اي در مبادلات جهاني و روابط بين الملل دارد، گفت: تامين امنيت توليد و انتقال انرژي در منطقه از اولويت‌هاي راهبرد دفاعي ايران است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران ، حسين امير عبداللهيان در آغاز سفر منطقه‌اي خود به امارات عربي متحده با انور محمد قرتاش وزير مشاور در امور خارجي دولت اين كشور ديدار و درخصوص اهميت امنيت و ثبات در منطقه حساس خليج فارس، همكاري‌هاي دوجانبه و آخرين تحولات در كشورهاي منطقه گفت‌وگو و رايزني كرد.

حسين اميرعبداللهيان با اشاره به روابط خوب بين دو كشور بر ضرورت استمرار رايزني و گفت‌وگو بين طرفين تاكيد و اظهار كرد: تحولات سريع منطقه ايجاب مي‌كندكه اينگونه رفت و آمدها افزايش يابد.

وي با تاكيد بر اين‌كه ايران با كشورهاي منطقه روابط دوستانه دارد، افزود: ما همه سرنشينان يك كشتي هستيم و بر همين اساس تامين امنيت و ثبات در اين منطقه حساس از اولويت‌هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است.

معاون عربي و آفريقايي وزارت خارجه با تاكيد بر اين‌كه نفت يك كالاي استراتژيك است كه تاثير تعيين كننده‌اي در مبادلات جهاني و روابط بين الملل دارد، گفت: تامين امنيت توليد و انتقال انرژي در اين منطقه از اولويت‌هاي راهبرد دفاعي ايران است.

وي در عين حال خاطرنشان كرد: اين امنيت تفكيك‌پذير نيست و بايد براي همه كشورهاي منطقه وجود داشته باشد.

اميرعبداللهيان با اشاره به انتشار بعضي اخبار در رسانه‌ها حاكي از تحريم نفتي و جانشيني نفت ايران از سوي بعضي از كشورها افزود: ما اطمينان داريم كشورهاي منطقه هوشيار بوده و همه جوانب اين قضيه را مورد توجه قرار داده و چنانچه چنين اقدامي صورت پذيرد ايران آن‌را دوستانه تلقي نخواهد كرد.

انور محمد قرتاش وزير مشاور در امور خارجي امارات عربي متحده نيز در اين ديدار با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه بين دو كشور گفت: ايران و امارات عربي متحده تا ابد همسايه خواهند بود.

وي بر استمرار رايزني بين طرفين درخصوص موضوعات مورد علاقه دو كشور تاكيد كرد.

اين مقام اماراتي با اشاره بر اهميت امنيت و ثبات در منطقه و نقش و جايگاه رفيع ايران بر تامين اين امنيت اظهار كرد: هرگونه بي ثباتي و ناامني بر همه كشورهاي منطقه تاثير خواهد گذاشت.

وي در ادامه ضمن استقبال از اظهارات حكيمانه و عاقلانه مقامات عالي كشورمان اضافه كرد: اينگونه اظهارات موجب كاهش تنش و نگراني در اين منطقه مهم و استراتژيك خواهد شد.

دو طرف همچنين در ادامه آخرين تحولات در كشورهاي بحرين، سوريه، يمن و مصر را مورد بررسي قرار داده و معاون عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه مواضع و ديدگاه‌هاي ايران را در اين باره به مقام اماراتي تبيين كرد. /پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار