دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي گفت: تدريس چند واحد درس معارف اسلامي توسط افراد حوزوي در دانشگاه نبايد اين شائبه را ايجاد كند كه وحدت حوزه و دانشگاه محقق شده است.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه ميزگردي تخصصي كه با محوريت وحدت حوزه و دانشگاه و با حضور اساتيد حوزه و دانشگاه و دبيران تشكل‌ها در محل خبرگزاري باشگاه خبرنگاران برگزار شد، محمد جعفري نژاد، دبير سياسي جنبش عدالتخواه دانشجويي ضمن ابراز خرسندي از برگزاري محافلي در جهت پرداختن به مسائل دانشجويي اظهارداشت: در اين نشست به خوبي روشن نشده که وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست؟

وي با بيان اينكه بايد تکليف خود را با مفهوم "وحدت حوزه و دانشگاه" روشن کنيم، اضافه كرد: بايد مشخص شود كه منظور از وحدت، وحدت حوزه و علوم دانشگاهي است يا وحدت در ارتباط بين حکومت با دانشگاه؟ يا مقصود متفاوت از اين دو تعريف است؟

دبير جنبش عدالتخواه، گفت: انقلاب اسلامي كه ماهيت و جهت گيري آن به سمت آزاديهاي اجتماعي و مدني و مشارکت سياسي،‌ مردم بود، هر کدام بايد ذيل مباني اسلامي تعريف شود؛ که مقام معظم رهبري تعريف مردم سالاري ديني را در نظرات خود به روشني بيان كرده‌اند.

جعفري نژاد با اشاره به اين گفته که گرايش به سمت علوم مختلف دانشگاهي از سمت حوزه ايجاد شده است، گفت: ‌اين موضوع به ماهيت انقلاب بر مي گردد و لذا من اين را وحدت بين حوزه و دانشگاه نمي بينم.

دبير سياسي جنبش عدالتخواه دانشجويي با بيان اينكه در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه تاكنون قدم هايي برداشته شده،‌ بيان داشت: بسياري از دانشجويان ما بعد از گذراندن دوره دانشجويي به حوزه ورود پيدا مي کنند و همچنين ما نيز بسياري از دوستان حوزوي خود را در دانشگاه داريم؛ لذا اين امر ارتباطي را بين بسياري از گروه هاي حوزوي و مجموعه هاي دانشجويي برقرار كرده است.

وي افزود: البته ارتباط به معناي وحدت نيست؛ بلكه اين دو با هم تفاوت بسياري دارند. يعني هنوز راه زيادي داريم تا به وحدت برسيم. ليكن تنها ارتباط وجود دارد.

جعفري نژاد با بيان اينكه خلأ اين پيوند در بسياري از زمينه ها ملموس است، تاكيد كرد: چرا بايد هر ساله منتظر باشيم تا سالروز وحدت حوزه و دانشگاه فرابرسد تا بهانه اي براي صحبت با دوستان طلبه خود پيدا كنيم؟

وي به علوم بومي و اسلامي اشاره كرد و گفت: در اين حوزه به شدت نيازمنديم تا فعالان و نخبگان دانشگاه را در کنار فعالان حوزوي داشته باشيم. چرا كه ماهيت علوم انساني اين است که يک سري مسايل مربوط به خود علم بوده و قسمت اسلامي آن که اصل تفکر جوامع ديني است، مربوط به فضاي حوزه مي شود.

جعفري نژاد با ابراز اين عقيده كه اگر کسي بخواهد در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه کار کند بايد هم دانشگاهي و هم حوزوي باشد،‌ تاكيد كرد: البته نشست هايي که در آن فعالان حوزه و دانشگاه كنار هم مي نشينند نيز در اين زمينه بسيار موثر خواهد بود.

دبير سياسي جنبش عدالتخواه دانشجويي اضافه كرد: هم اكنون خلأ ديني در دانشگاه هاي ما به شدت حس مي شود و اين مسأله باعث به وجود آمدن بحث دانشگاه اسلامي مي شود.

وي با تاكيد بر لزوم ايجاد دانشگاه اسلامي خاطرنشان كرد: معتقدم دانشگاه بايد در سطوح مختلف اسلامي شود؛ يعني از عالي‌ترين سطح تفکر كه بحث جهان بيني بوده، تا سطوح نازل آن كه اخلاق است، كه متاسفانه هنوز در سطوح اوليه آن هم گام بر نداشته ايم.

جعفري نژاد با بيان اينكه تدوين و تدريس چند واحد درس معارف اسلامي توسط افراد حوزوي در دانشگاه نبايد اين شائبه را ايجاد كند كه وحدت حوزه و دانشگاه محقق شده، اضافه كرد: اينها سئوال هايي هستند كه بايد به آن پرداخته و پاسخ داد.

دبير سياسي جنبش عدالتخواه دانشجويي در تاييد صحبت هاي استاد باقرزاده مبني بر اينكه مفهوم وحدت به درستي بيان نشده، اظهارداشت: اين نشان از آن دارد كه ما هنوز به سمت وحدت حرکت نکرديم.

جعفري نژاد در پاسخ به اين پرسش كه تعريف شما از وحدت حوزه و دانشگاه چيست؟، گفت: اينکه من به عنوان يك دانشجوي تشکيلاتي دوستان حوزوي را در كنار خود ببينم و دوستان حوزوي هم دانشجويان را در كنار خود حس کنند.

وي در ادامه توضيح داد: اگر دانشجويي بخواهد به حوزه ورود پيدا كند، در ابتداي ورود از وي مي پرسند شما طلبه سال چندميد؟ و وقتي متوجه دانشجو بودن او مي شوند، فضاي برخورد تغيير مي کند.

دبير سياسي جنبش عدالتخواه دانشجويي با اشاره به اينكه بسياري از بزرگان حوزوي در علوم دانشگاهي ورود پيدا كرده و همچنين اساتيد دانشگاهي هم در حوزه تدريس مي کنند، اضافه كرد: اين به معني وحدت حوزه و دانشگاه نيست؛ بلكه يك ارتباط حداقلي علمي است و نام اين ارتباط حداقلي را وحدت نمي گذاريم.

وي با بيان اينكه بايد ارتباط دانشجو و طلبه آنقدر عميق شود که خط و مرزها برداشته شود، گفت: اين امر زماني محقق مي شود كه دانشجو کنار دوست طلبه خود بنشيند و هيچ کدام حس نکنند كه متعلق به دو فضاي فکري جدا هستند.

جعفري نژاد در ادامه با بيان اينكه بسياري از دوستان طلاب ما با بچه هاي دانشگاه ارتباط دارند، يادآورشد: اين در حالي است كه وقتي دوستان طلبه کنار دانشجويان مي نشينند عمق نگاهشان به دانشجو اين است كه او پايه هاي محكم ديني ندارد و بي قيد است؛ از سوي ديگر نگاه دانشجو به دوست طلبه خود اين است كه با اينكه فقه خوانده، اما از فضاي جامعه خود عقب است و دچار تحجر شده و با سياست روز پيش نمي رود و از مشكلات روز جامعه بي اطلاع است.

دبير سياسي جنبش عدالتخواه دانشجويي با تاكيد بر اين امر كه وحدت حوزه و دانشگاه فقط در سطح ولايت فقيه اتفاق افتاده، خاطرنشان كرد: وقتي مقام معظم رهبري كه از جامعه حوزوي هستند، در صحبت هاي خود جامعه دانشجويي را خطاب قرار مي دهند، هيچ کس احساس نمي کند كه ايشان يك فرد حوزوي هستند.

وي به رويكرد مقام معظم رهبري در قبال دانشجويان اشاره كرد و تصريح كرد: رهبر معظم انقلاب هر كجا كه مي‌خواهند طرح بحثي کنند، اول به فضاي دانشجويان مي آيند. اين مسئله موجب ارتباط تنگاتنگ دوطرفه، هم از سوي دانشگاه نسبت به ايشان و هم از طرف ايشان نسبت به فضاي دانشگاه مي شود.

جعفري نژاد در پاسخ به اين سوال كه اگر مرزهاي هويتي ميان حوزه و دانشگاه از بين برود، ارتباط بي معنا نمي شود؟، اظهارداشت: وحدت يعني از بين رفتن همين مرزها كه با تقويت و تعميق، آن ارتباط به وحدت تبديل مي شود.

وي در ادامه افزود: خانواده هاي زيادي هستند كه در آن يک فرزند دانشجو و يک فرزند طلبه وجود دارد و اين ارتباط بين اينهاست كه باعث وحدت و صميميتشان مي شود.
دبير جنبش دانشجويي در پاسخ به اين سوال كه اگر مرزها از بين برود ديگر نقشي وجود ندارد و اينكه آيا اين امر مطلوب است يانه؟ گفت: وقتي مي گويم ارتباط بايد عميق شود تا وحدت بوجود بيايد، براي اين است که من به عنوان يك دانشجوي علوم انساني بايد ببينم براي اينکه بتوانم علم اسلامي و بومي داشته باشم، اقتصاد اسلامي، جامعه شناسي اسلامي و علوم اجتماعي اسلامي داشته باشم نيازمند چه چيز هستم؟

جعفري نژاد با بيان اينكه بعضي مي روند علم غربي را ياد مي گيرند بعد هم مي روند حوزه چهار کلمه فقه مي‌آموزند و اينها را با هم عجين مي کنند و اين برايشان ملاك علم اسلامي مي شود ، گفت: نتيجه اين تفكر اين مي شود که در اقتصاد اسلامي نظريه کنز را مطرح كردند. نرخ بهره را برداشتند و به جايش يک علامت ديگر گذاشتند و گفتند اين زکات است. آيا اين، علم اسلامي است؟

دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي با تاكيد بر اين مسئله كه لازمه علم اسلامي اين است که آن پارادايم و چارچوب فکري فرد اسلامي شود، تصريح كرد: ابوعلي سينا وقتي پارادايم جهان‌بيني اسلامي داشت، پزشکي هم که مي کرد، يک پزشکي اسلامي بود.

وي ادامه داد: جابربن حيان وقتي با علم شيمي سروکار داشت، علم شيمي برايش يک علم اسلامي بود. چرا كه تمام علمش براساس فضاي فکري اسلامي شکل مي گرفت.

دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي با بيان اينكه اين فضاي فکري اسلامي در حال حاضر وجود ندارد، خاطرنشان كرد: بايد توجه شود كه اين فضا از كجا مي آيد از فردي که 4 واحد معارف اسلامي را طي مي کند؟ يا از دوستان حوزوي که عمرشان را در اين راه گذرانده اند؟

جعفري نژاد با بيان اينكه اينكه نبود اين پارادايم و جهان بيني در دانشگاه هاي نشان دهنده اين است که ارتباط دانشجو با فضاهاي اسلامي نبوده، افزود: و حال اينكه حوزه اين پارادايم فکري و جهان بيني اسلامي را دارد، اما نگاهي كه به حوزه مي شود اين است که حوزويان به روز نيستند و نمي توانند آن طور كه نياز جامعه امروز است به سوالات پاسخ دهند.

دبير جنبش دانشجويي افزود: اين جمله را اينگونه تكميل مي كنم كه در دانشگاه درد وجود دارد، ولي دارو نيست؛ اما حوزه دارو داريم، اما كسي درد را نمي شناسد.

وي ادامه داد: حال اگر ما اين دارو و درمان را به هم نزديک کنيم، وحدت حوزه و دانشگاه، محقق مي شود. يعني دانشجويي داشته باشيم که در دانشگاه اسلامي پرورش پيدا کرده باشد.

در ادامه بحث مدبر، دبير فرهنگي انجمن اسلامي دانشجويان مستقل گفت: وحدت چه در بحث حوزه و دانشگاه و چه در حوزه هاي مختلفي در آنها با يک هدف کار مي كنيم، يکي از ملزومات کار است.

وي افزود: بحث وحدت از اوايل انقلاب مورد توجه بوده امام(ره) و بعد ايشان هم مورد تاكيد مقام معظم رهبري بوده، اما و وحدت حوزه و دانشگاه يک موضوع جزئي‌تر و يک قطعه از آن وحدتي است كه مد نظر اين بزرگواران بود.

دبير فرهنگي انجمن اسلامي دانشجويان مستقل با بيان اينكه وحدت اين دو قشر در پيروزي انقلاب اسلامي خود را بيشتر نشان داد، خاطرنشان كرد: حوزويان و دانشجويان كه هميشه پيشگام حرکت هاي انقلابي بودند، در طول اين چند سال بعد از انقلاب و در دوران مختلف اعم از پيروزي انقلاب، دفاع مقدس يا در جريان هاي سال 88، هر جايي که نظام بايد يک حرکت انقلابي مي‌کرده، اين دو قشر همواره بوده اند بنابراين وحدت وجود داشته است.

وي در توضيح وجود وحدت ميان حوزه و دانشگاه گفت: هر كجا مشكل بود، هر دو آمدند، درست است كه مصالح را جداگانه تشخيص دادند؛ اما هميشه مثل هم عمل كردند.

مدبر ادامه داد: قبول داريم كه اين وحدت اوايل انقلاب بيشتر خود را نشان داده و هم اكنون به دلايلي كمرنگ‌تر شده و نبود آن بيشتر خود را نشان مي دهد، ليكن به انسجام فكري بيشتري نياز داريم تا ببينيم كه آيا بهتر است مرزها بين اين دو قشر از بين برود يا خير.

دبير فرهنگي انجمن اسلامي دانشجويان مستقل ادامه داد: البته به عقيده من استقلال در اين 2 حوزه از ملزومات است؛ يعني هركدام با ساختار و سلايق خودشان كار كنند؛ اما يك مرز مشترك داشته باشند.

مدبر با بيان اينكه معتقدم بايد محورهاي وحدت را مشخص كنيم، اضافه كرد: بعد از پيروزي انقلاب دوران نظام سازي ما بود؛ اما انواع و اقسام دشمني ها باعث به تعويق افتادن آن شد.

وي افزود: با وحدت اين دو قشر تشكيل حكومت اسلامي كه كاري به مراتب آسانتر از حفظ آن است، اتفاق افتاد؛ بنابراين نظام سازي جامعه اسلامي هم نيازمنداست كه حوزه و دانشگاه با هم يكي شوند.

دبير فرهنگي انجمن اسلامي دانشجويان مستقل با تاكيد بر اين مطلب كه دانشگاه با علوم و پايه هاي غربي اسلامي نمي شود، يادآورشد: بايد در علوم دانشگاهي پايه را از ارزش ها و اصول اسلامي خودمان بگيريم.
در ادامه حجت الاسلام جعفري، در پاسخ به اين سوال كه چرا سالگرد بسيج دانشجو و طلبه برگزار شد در حالي كه در آن خبري از طلبه نبود، گفت: به عقيده من وحدت نياز به محور دارد؛ يعني محوري باشد كه همه چيز حول آن تعريف شود و همه حركت ها در خدمت آن باشد.

*  هر كس كه بيشتر به آرمان نظام اسلامي خدمت كند، به انسان مطلوب نزديك‌تر است

در ادامه جعفري اين محوريت را خدمت به آرمان هاي اسلامي عنوان كرد و خاطرنشان ساخت: امروز اسلام در جمهوري اسلامي بروز و ظهور پيدا كرده؛ يعني اگر جمهوري اسلامي پابرجا بماند اسلام مانده و اگر جمهوري اسلامي زمين بخورد، اسلام هم زمين مي خورد.

وي در ادامه به بيانات بنيانگذار انقلاب (ره) مبني بر اينكه "اگر اين جمهوري سيلي بخورد، اسلام سيلي خواهد خورد"، اشاره كرد و گفت: مملكت اسلامي براي سر پا ماندن و پيشرفت خود به حوزه و دانشگاه توأمان نياز دارد و اگر جمهوري اسلامي سرپاست، به منزله اين است كه اين دو قشر تاكنون با هم همكاري داشته اند.

اين استاد حوزه و دانشگاه به جنگ تحميلي اشاره كرد و اظهارداشت: درست است كه حوزويان در جهت دهي دفاع مقدس به لحاظ معنوي و تهييج رزمندگان نقش بسزايي را ايفا كردند؛ ‌اما در بعد رزمي و مهندسي جنگ، اين دانشگاهيان بودند كه بادست خالي دفاع كردند.

اين استاد حوزه و دانشگاه وحدت اين دو قشر را همكاري در جهت نظام سازي عنوان كرد و خاطرنشان ساخت: بنابراين هر بخشي از حوزه يا هر بخشي از دانشگاه كه نتواند به پيشرفت و بالندگي نظام اسلامي كمك كند، بايد حذف شود.

وي به گفته امام در صحيفه نور استناد كرد و ادامه داد: مي گويند: "كساني كه مي روند خارج مدرك مي گيرند و مي آيند ايران، بدانند آنها به ايراني هايي كه در خارج درس مي خوانند راحت تر مدرك مي دهند تا به افراد آن كشور؛ مثلا به يك دانشجوي آمريكايي بيشتر سخت مي گيرند تا به جواني كه از شرق آمده حال يا ايران. عراق. افغان... به اين دليل كه نمي خواهند دانشمند شود. مي خواهند آن دانشجو فقط يك ورقه اي بگيرد يك مدرك بگيرد و بدون علم بيايد. اشخاصي كه مي روند آنجا و صاحب ديپلم مي شوند، اينطور نيست كه غربي ها تصديق كرده باشند اينها را، اين تصديق استعماري است. بنايشان بر اين است كه خودشان يك جور تصديق بگيرند به اين زودي ها به خودشان تصديق نمي دهند به ما زود تصديق مي دهند براي اينكه نمي خواهند ما چيزي داشته باشيم و هميشه محتاج آنها باشيم و هميشه انگل باشيم بنابراين مدركي كه دانشي پشت آن نباشد و نتواند خدمت كند به آرمان اين بايد حذف شود."

جعفري تصريح كرد: بنابراين حوزه و دانشگاه را زيرمجموعه آن آرمان تعريف مي كنيم؛ اگر دانشگاه و حوزه اي داشته باشيم كه به اين آرمان خدمت كنند خود به خود بين آنها اتحاد به وجود مي آيد.

اين استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به اين سوال كه آياحوزه ها و دانشگاه هاي در مسير آرمان هاي انقلاب حركت مي كنند، گفت: شهيد تهراني مقدمي يك شخصيت دانشگاهي بود و وقتي رهبري كه نماينده حوزويان هستند، براي تصلي خانواده وي به منزل اين شهيد مي روند و مانند پدري براي از دست دادن فرزندش اندوهگين مي شوند. اين اتحاد كامل را نشان مي دهد.

جعفري در پاسخ به اينكه حوزه و دانشگاه چگونه بايد خلأهاي يكديگر را پركنند؟ اظهارداشت: نظام سازي محوري است كه براي وحدت وجود دارد؛ هر كس مي خواهد به اين نظام سازي كمك بيشتري كند، بايد ظرفيت بيشتري براي خود ايجاد كند.

در پاسخ به اين سوال كه در بحث انسان سازي، علوم دانشگاهي مد نظر هستند‌ يا افراد،‌ گفت: كسي كه تمام وجود و حيثيت خود را براي توليد علم گذاشته، اكمل انسان هاست. اين انسان مطلوب است. شما ببينيد اشخاصي مانند شهيد تهراني مقدم و شهيد شهرياري در بسياري مراتب از حوزويان مقدم تر و انسان تر هستند. پس براي تعاريف خود تعهد داشته باشيم و ساحت ها را تفكيك نكنيم. هر كس بيشتر به اين آرمان مطلوب ما خدمت مي كند، به انسان مطلوب نزديك تر است؛ چه حوزوي باشد چه دانشگاهي/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار