مدير عامل شركت نفت فلات قاره ايران گفت: با 540 ميليون فوت مكعب گاز در فاز اول براي نخستين بار در سكوي سلمان، قادر هستيم كه 50 درصد به ميزان گاز كشور اضافه كنيم.

محمود زيركچيان‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب افزود: سكوي سلمان نماد ملي كشور ايران در خط اول مقدم توليد به عنوان يك ميدان مشترك است كه داراي ويژگي‌هاي خاصي است.

وي ادامه داد:‌سكوي سلمان از يك طرف تنها ميدان كشور است كه هم در تزريق آب بطور همزمان و هم فرآوري گس لیف است كه ميزان بازيافت بيش از 50 درصد است.بنابراین رقم بسيار بالايي را در سطح بزرگترين مجتمع دريايی كشور نشان مي‌دهد كه اين سكو در فاصله 144 كيلومتري جزيره لاوان قرار دارد.

زيركچيان‌زاده تصريح كرد: سكوي سلمان با تلاش، تعصب و عرق ملي جوانان توانست با اقتدار بعد از جنگ تحميلي روي گام‌هاي بلند خود بايستد و با افتخار به توليد خود ادامه دهد.

مدير عامل شركت نفت فلات قاره ايران به پروژه‌هاي تعريف شده اشاره كرد و گفت: يك شركت‌ بين‌المللي شخص ثالث بنام لوجز پروژه‌اي مشابه سكوي سلمان اجرا كرد و در انتهاي گزارش اين نكته را رسما اعلام كرد كه ما نمي‌توانيم بگوييم اين سكو از بُعد تكنولوژي و تاسيسات مدرن‌تر از سكوهاي ديگر است و تنها موضوعي را به شكل پررنگ مطرح كرد و گفت نيروهاي مستقر روي سكوهاي دريايي شركت نفت فلات قاره ايران بسيار متعصب و هماهنگ هستند كه در جاهاي ديگر مشاهده نمي‌شود.

وي تاكيد كرد: ميدان سلمان داراي بزرگترين مجتمع و تاسيسات ايران در خليج فارس است كه هم مخزن نفتي و هم گازي دارد خوشبختانه در بخش مخزن گازي يك رقابت و يك تلاش و پشتكار وجود دارد به گونه اي كه با تزريق همزمان آب فراظاهري با گاز گس لیف و بازيافت بيش از 50 درصد را در بخش نفتي داريم كه يك بازيافت بسيار بالا در سطح ملي است.

مدير عامل شركت فلات قاره ايران با بيان اينكه امسال با اختصاص دكل‌هاي خاص و فعاليت‌هايي در حفاري و فرايندي انجام شد، گفت:‌ از ابتداي سال تا بهمن ماه سال 90، يازده درصد افزايش توليد از ميادين مشترك گازي سلمان داشتيم.

وي اضافه كرد:‌بزرگترين ميدان نفتي مشتركي كه هم مخزن نفتي دارد و هم گازي، سكوي نفتي سلمان است كه تمام تاسيسات ذيربط نصب شده و يكي دو مورد در خط لوله هم كارهايي را براي توسعه انجام مي‌دهيم.

وي با بيان اينكه روزانه 540 ميليون فوت مكعب در فاز اول گاز توليد مي‌شود، اظهار داشت: اين مقدار توليدي هم براي صادرات و نيز براي مصرف داخلي توليد شده است و پيش‌بيني مي‌كنيم كه در فاز دوم بتوانيم اين ميزان را به 50 درصد افزايش دهيم.

زيركچيان‌زاده تاكيد كرد: در بخش نفت كارهايي را در زمينه حفاري و تكميل چاه و توسعه بخش‌هاي لايه‌اي انجام داديم كه پيش بيني مي‌شود در سال آينده توليد نفت و گاز اين ميدان مشترك افزايش يابد.

مدير عامل شركت فلات قاره ايران در خصوص تحريم كشورهاي بيگانه خاطرنشان كرد: جوانان ما روي ميادين نفتي به شكل هاي مختلف در بخش توسعه كار مي‌كند و منطقه لاوان بهترين صادركننده نفت با درجه پراك از 36 است که پيش‌بيني مي شود در سال آينده بيش از دو برابر امسال فزايش يابد.

وي اضافه كرد: نخستين قراردادي را با شركت انرژي سپهر در زمينه گاز براي توليد 750 ميليون فوت مكعب گاز منعقد كرديم و به تدريج مخازن ديگري را براي مراحل نهايي در دستور كار داريم.

زيركچيان‌زاده يادآور شد: مخزن گازي سلمان نيز سال آينده 540 ميليون فوت مكعب در روز توليد‌ مي‌شود و در هر شرايطي جوانان ما با همت و تلاش خود به شكل متمركز به فعاليت‌هاي خود ادامه مي‌دهند و تحريم آنها را بي‌اثر مي‌كنند. /ق2

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار