معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با هیات عالی رتبه عراق در حوزه حمل ونقل درخواست کرد که زمان عبور از مرزعراق برای تردد کالا و مسافران ایرانی کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،شهریار افندی زاده در دیدار با هيأت عراقي به سرپرستی بنكين ريكاني هدرش معان فني وزارت حمل ونقل عراق اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به گسترش روابط اقتصادی و حمل ونقلی با کشورهای همسایه است
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای یادآور شد: حمل ونقل جاده‌ای بین دو کشور از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در حال حاضر زیرساخت‌های در دو کشور وجود دارد و باید ارتقا یابد.
افندی زاده گفت: اجازه تردد به کامیون‌های ایرانی در عراق از موضوعات مهم است که در حال حاضر ایران به صورت یک طرفه ان را انجام می‌دهد.
وی تاکید کرد: امروزه در سراسر جهان برای سرعت در تردد تخلیه و بارگیری در مرزها صورت نمی گیرد وعبور بار و مسافر در کوتاه ترین زمان ممکن از مرز عراق خواسته ایران است.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای ابراز داشت: ایران برای توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل در سال‌های گذشته پروژه‌های مهمی را اجرا کرده است و برای ساخت آزادراه‌ها و بزرگراه‌های منتهی به غرب کشور به ویژه عراق برنامه‌های مهمی را پیش رو دارد.
وی افزود: توسعه پایانه‌های مرزی از موارد مهم مورد توجه است و آمادگی داریم برای تسهیل تردد از پایانه‌های مرزی و عبور در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسایا دو طرف را مورد بررسی قراردهیم و تصمیم لازم اتخاذ شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم ترانزیت در تجارت جهانی بیان داشت: یکی از مسیرهای مهم کریدور شرق به غرب، مسیر ایران-عراق- سوریه است که کشورهای آسیایی از این طریق به اروپا متصل می شود که در اجلاس مشارک ایران و سوریه بر این مساله تاکید شد.
وی پیشنهاد داد: ایران و سوریه علاقه‌مند به ترانزیت از مسیر عراق هستند و پیشنهاد می‌کنیم اجلاس سه جانبه بین سه کشور برگزار شود زیرا که زیرساخت‌ها در سه کشور وجود دارد و باید ارتقا یابدو این قسمتی از مسیر راه ابریشم است.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اظهار داشت: ایران آمادگی کامل برای امضای تفاهم‌نامه بین ایران وعراق برای عبور کالا و مسافر دارد و امیدواریم امضای موافقتنامه آغازی برای توسعه همکاریها و گسترش مبادلات تجاری شود.
همچنین در این دیدار بنكين ريكاني هدرش معان فني وزارت حمل ونقل عراق و سرپرست هیات عراقی تصریح کرد: حضور هیات‌عالی رتبه عراقی در ایران نشان از تلاش و علاقه‌مندی برای گسترش روابط دارد.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته عراق مشکلات زیادی را پشت سرگذاشته است و امیدواریم مسائل حل شود و دو کشور ایران و عراق برای گسترش همکاریها اشتراک‌های متعددی دارند که ایجاد تسهیلات لازم موجب از بین بردن عوامل جدایی و اختلاف است.
ريكاني هدرش معان فني وزارت حمل ونقل عراق گفت: امیدوارم و یقین دارم که سیاستهای ایران موجب آسودگی عراق خواهد بود و آمادگی داریم که مسائل حمل ونقلی دو کشور را بررسی کنیم.
وی در پایان اظهار کرد: تامین امنیت بار و مسافر و بازرسی کالاهای ورودی به عراق از دغدغه‌های عراق است که باید برای ایجاد تسهیلات در مورد آن‌ها گفت‌و گو شود.
بنابراين گزارش ، هيأت عراقي در ملاقات با معاون وزير و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كشورمان ضمن انجام مذاكرات لازم ، پيش نويس موافقتنامه بين المللي حمل و نقل جاده‌اي كالا و مسافر را بررسي مي كنند تا با حضور وزير حمل و نقل جمهوري عراق و وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران به امضای دو طرف برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار