خواب كافي و راحت يكي از پايه هاي اصلي سلامتي در سالمندان است چرا كه در طول خواب، بدن استراحت كرده، انرژي از دست رفته به دست مي آيد و بار ديگر براي فعاليت جسمي و فكري آماده مي شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دكتر پريسا طاهري رييس اداره سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشكي با اشاره به اين كه بروز اختلال در خواب شايعترين مشکل در ميان سالمندان به شمار مي رود، گفت: بي خوابي يا محروميت از خواب تبعات گوناگوني از جمله اختلال در اشتها، خستگي، كاهش توانايي انجام كارهايي كه به هماهنگي عضلاني نياز دارند مانند رانندگي و كارهاي منزل، سقوط، تحريك پذيري، اختلال در تمركز و قضاوت را در پي دارد.

وي افزود: با ورود به دوره سالمندي، تغييراتي در وضعيت خواب ايجاد مي شود و با افزايش سن، خواب شبانه كاهش، سبك تر و نامنظم تر مي شود بنابراين نبايد انتظار داشت كه سالمند مانند دوران جواني بخوابد.

به گفته رييس اداره سالمندان وزارت بهداشت، ورزش كردن منظم به طور روزانه مانند پياده روي، اجتناب از خواب روزانه، گرفتن دوش آب گرم قبل از خواب، خوردن غذاي سبك به عنوان شام، مصرف كمتر مايعات در شب و پرهيز از مصرف چاي يا قهوه پس از شام از جمله راهكارهاي مقابله با اختلال خواب در سالمندان است.

گفتني است: شعار روز جهاني بهداشت در سال 2012 «سالمندي و سلامت» اعلام شده است و هفته سلامت سال 91 ( 18تا 24 فروردين ماه) با موضوع سالمندي و سلامت در سراسر كشور برگزار خواهد شد. /ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار