متخصصان مامایی انجام حرکات ویژه ورزشی را از هفته بیستم بارداری تا زمان زایمان برای سلامتی جنین و مادر توصیه می کنند.

دکتر ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: انجام ورزش و حرکات مخصوص دوران بارداری باعث کاهش استرس مادران، بهبود خونرسانی به جفت و جنین و زایمان آسانتر می شود.

وی تصریح کرد: زنانی که قبل از بارداری ورزشی می کردند در دوران حاملگی نیز می توانند به ورزش خود ادامه دهند اما انجام حرکات و رشته های سنگین مانند والیبال، بسکتبال و ورزش هایی که در آنها خطر افتادن یا برخورد توپ به بدن وجود دارد برای مادران جایز نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: شنا، ایروبیک دو و میدانی و حرکات اختصاصی ویژه دوران بارداری بهترین ورزش ها برای مادران باردار است.

این متخصص با بیان اینکه انجام ورزش های بدنسازی و ایروبیک برای زنان باردار مانعی ندارد گفت: زنانی که قبل از بارداری ورزش نمی کرده اند و در دوران حاملگی می خواهند ورزش را شروع نمایند حتماً باید ابتدا توسط متخصصان مامایی مورد معاینه قرار گیرند.

وی یادآور شد شروع خودسرانه ورزش یا انجام تمرینات سنگین در دوران بارداری می تواند منجر به جدا شدن زودرس جفت و سقط جنین و یا اشکال در سیستم گردش خون و ناتوانی قلب مادر گردد.

خداکرمی بر مشارکت در کلاس های آمادگی دوران بارداری تأکید کرد و افزود: انجام حرکات ورزشی مخصوص دوران بارداری زیر نظر متخصصان مامایی از هفته بیستم تا هنگام زایمان به مادران توصیه می شود./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.