سرپرست صنایع و معادن استان آذربایجان‌شرقی از سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و 100 میلیارد ریالی طی 12 ماهه گذشته در بخش صنعت و معدن این استان خبر داد.

عسگری درگفتگوباخبرنگارباشگاه خبرنگاران، گفت: از آغاز بهمن‌ماه سال گذشته تا پایان دی‌ماه امسال 623 واحد پروانه بهره‌برداری و فعالیت خود را از اداره کل صنایع و معادن استان آذربایجان شرقی دریافت کرده‌اند که حاصل آن سرمایه‌گذاری 11 هزار و 872 میلیارد ریالی و اشتغال بیش از 8 هزار 590 نفر در استان است.

سرپرست صنایع و معادن استان آذربایجان‌شرقی از سرمایه‌گذاری بیش از 3 هزار و 140 میلیاردی در بخش اکتشاف و بهره‌برداری از معادن استان خبر داد و افزود: استان آذربایجان‌شرقی دارای 52 نوع ماده معدنی است.

وی ادامه داد: 109 پروانه اکتشاف و بهره‌برداری از معادن در استان صادر شده است که 90 بخش شکوفایی و پیشرفت در بخش معدن است.

عسگری با بیان اینکه در استان تا به حال 302 فقره معدن شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از معادن برای 8 هزار 246 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

سرپرست صنایع و معادن استان آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به احداث واحدهای فرآوری، طرح‌های در دست اجرای مس سونگون و نفیلین سینیت سراب و سایر پروژه‌های بزرگ معدنی در زمینه استخراج و فرآوری مواد معدنی گفت: با تکمیل این پروژه‌ها آذربایجان‌شرقی در آینده بسیار نزدیک قطب شکست‌ناپذیر معدن منطقه خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه استخراج معادن، سالانه 16.6 میلیون تن مواد معدنی از معادن استان خارج می‌شود که در این زمینه استان دارای رتبه چهارم کشوری است.

عسگری همچنین خاطرنشان کرد: ‌آذربایجان‌شرقی دارای 8.7 میلیارد تن ذخیره معدنی است که در این باب نیز استان دارای رتبه سوم کشوری است.

سرپرست صنایع و معادن استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: 450 واحد تولید و تامین قطعات یدکی خودرو و تراکتور در استان در حال فعالیت هستند که حاصل این فعالیت‌ها 5 هزار و 300 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در استان است.

وی رتبه استان در صنعت خودروسازی را سوم عنوان و خاطرنشان کرد: 18 درصد صنایع استان را گروه‌های مرتبط با خودروسازی تشکیل می‌دهند.

عسگری ادامه داد: در کل استان 84 هزار واحد صنعتی فعالیت می‌کنند که در بسیاری از این صنایع در کشور پیشتاز هستیم.

وی، صنایع فولاد، خودورسازی، شیرینی و صنایع غذایی، چرم و کفش را جزو صنایع مادر استان عنوان کرد و گفت: استان آذربایجان شرقی مهد صنعت و تجارت منطقه است و در سال‌های اخیر توانسته جایگاه ممتازی در کشور کسب کند./س


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.