شهرداری اراک باید به زمین های در حریم خیابان ۲۴ متری یا ۵۸ متری تراکم تشویقی طبقاتی بدهد در ازای حداقل ۲ متر عقب نشینی ، تا با تعریض خیابان ها ، امکان عبور و مرور خودروها تسهیل شود
چرا شورای شهر اراک هیچ مصوبه ای در برخورد با تخلفات زیربنایی ساختمان ها ( اضافه زیربنا ) یا تخلفات طبقاتی ساختمان ها و ... ندارد . باید جریمه های تخلفات ساختمانی به حدی زیاد شود که بساز و بفروش ها جرات تخلف ساختمانی نداشته باشند .
آقای فرید حاجیان معاون شهرداری منطقه بافت تاریخی اراک ، دارای مهر طراحی و محاسبات نظام مهندسی ساختمان است که اغلب نقشه های خلاف شهر اراک را طراحی میکند.
خلاف زیربنایی یعنی مثلا ساختمان ۴ طبقه و پیلوت که طبق نقشه مصوب سازه و معماری باید ۵۰ درصد تراکم زمین را اشغال کند ، با خلاف زیربنایی احداث شده به طوریکه سطح اشغال ساختمان به ۸۰ درصد تراکم زمین افزایش یافته .
مامور شهرداری قبل بتن ریزی فونداسیون ساختمان های در حال احداث باید بازدید کند تا مانع بتن ریزی ساختمان های دارای خلاف زیربنایی و جابه جایی ستون در فونداسیون شود.
مدیران فاسد و رانت خوار نظام مهندسی ساختمان با ایجاد دفاتر طراحی صوری ، با زد و بند با کارمندان شهرداری ، در حال طراحی نقشه های خلاف برای بساز و بفروش ها و متخلفان ساختمانی هستند تا بدین شکل باعث گسترش ترافیک و آلودگی هوا و کمبود پارکینگ خودرو در مرکز شهر اراک شوند. به طوریکه برخی ساختمان ها با خلاف زیربنایی طراحی و احداث میشوند که حیاط ساختمان حذف شده و کل زیربنای ساختمان، بنا احداث شده.
متاسفانه در انتخابات شورای شهر ، یک نهاد نظامی امنیتی ، بسیاری از نخبگان و متخصصان و دلسوزان شهر اراک را به دلایل واهی رد صلاحیت کرده و مانع از ورودشان به شورای شهر و خدمت کردن به مردم شدند .
طراحی نقشه های خلاف توسط دفاتر طراحی نظام مهندسی ساختمان ممنوع شود . اکثر خانه های در حال ساخت در اراک دارای خلاف زیربنایی یا خلاف اضافه طبقه هستند . خلاف اضافه زیربنا یعنی پیش روی طولی فونداسیون به میزان ۲ یا ۳ متر یا ۴ که باعث حذف حیاط ساختمان میشود
شهرداری اراک باید جلوی تخلفات زیربنایی ساختمان ها را بگیرد ، شورای شهر اراک باید جریمه سنگین بابت تخلفات زیربنایی ساختمان ها دریافت کند تا متخلفان ساخت و ساز انگیزه ای برای تخلفات زیربنایی نداشته باشند. تخلفات زیربنایی ساختمان ها که با افزایش طول فونداسیون اتفاق می افتد ، عامل کمبود پارکینگ و گسترش ترافیک و آلودگی هواست
از میدان سرداران تا خیابان دکتر حسابی و چهارراه دکتر حسابی یک زیر گذر احداث شود و از چهارراه دکتر حسابی تا خیابان هفده متری ملک ، یک زیرگذر دیگر احداث شود .
اگر پل خیبر خیابان محسنی جمع آوری شود ، میتوان یک تقاطع غیرهم سطح به جای آن احداث کرد یعنی بین خیابان محسنی و باغ ملی یک زیرگذر ساخت و میتوان در خیابان محسنی ۲ لاین رفت و برگشت ایجاد کرد .
واقعا نمیدانم هدف شهردار از اجرای این پروژه چیست ؟ مشکل اصلی ترافیک با اتصال بخش خیابان امام به خیابان شریعتی حل میشود. این مشکل با ساخت زیرگذر و تونل زیرزمینی بین خیابان امام میدان ولیعصر و خیابان ملک و خیابان عضد حل میشود.
متاسفانه بدون انجام مطالعات اولیه، این طرح بدون انجام مناقصه به قرارگاه خاتم واگذار میشود. مثل بسیاری از طرح های بی فایده در اراک همچون پل خیبر خیابان محسنی اراک که نه تنها هیچ توجیه اقتصادی نداشته بلکه فقط ترافیک مرکز شهر را زیاد تر کرده .
متاسفانه هنوز طرح تفضیلی و طرح جامع شهری اراک متناسب با حجم ترافیک شهری و پیوست نگاری فرهنگی و درمانی و محیط زیستی تدوین نشده . چرا مراکز درمانی و کلینیک های پزشکی در مرکز شهر اراک و در خیابان شکرایی واقع شدند ؟
طرح های زیادی برای احداث خیابان ۵۸ متری و خیابان ۲۴ متری هست ، ولی گوش شنوایی نیست چون مدیر خلاق و با انگیزه و جوان و دلسوز و متعهد و شایسته در شهرداری نداریم متاسفانه اغلب کارمندان و مدیران شهرداری یا بازنشسته هستند یا با سهمیه و سفارش و پارتی استخدام شدند یا جایگزین پدران بازنشسته خود در شهرداری شدند .
کلینیک های پزشکی و رادیولوژی و سونوگرافی و سی تی اسکن از کوچه شکرایی به خارج شهر اراک منتقل شود چون این مراکز درمانی باعث ترافیک در مرکز شهر اراک شدند.
خیابان جمال الدین اسدآبادی ( خیابان ۱۲ متری ملک ) باید ۴ بانده شده و ۲ جهت رفت و برگشت خودرو در این خیابان ایجاد شود . ماشین هایی که از میدان ولیعصر اراک به خیابان شهید رجایی وارد میشوند و برعکس .