سوالات زیادی تو ذهن هاست:
1- یعنی سامانه پدافندی ما تفاوت موشک کروز و هواپیمای مسافربری را تشخیص نمی دهد؟
2-چطور میشود در بالاترین سطح آماده باش ، سیستم ارتباطی با اختلال روبرو شود ؟
3-چطور می شود در کشوری موشکی شلیک شود و از فرماندهان ارشد کسی اطلاعی نداشته باشد؟
امیدواریم پاسخ تمامی سوالات هر چه زودتر داده شود.
خانواده های محترم این عزیزان الان بسیار ناراحت هستن پس انسانی تر همدردی خودمون رو اعلام کنیم و جو رو متشنج نکنیم بزاریم در آرامش برای رفتگانشون سوگواری کنن،طبیعیه به دنبال احقاق حقشون باشن و همه هم ازشون حمایت میکنن پس بهتره کاسه داغ تر از آش نشیم و گاها با برخی حرف های نسنجیدمون باعث رنجش روح آزرده ی بازماندگان نشیم....
آقا یک فیلم روز اول منتشر شد یک نفر داشت از مسیر حرکت هواپیما فیلم میگرفت بعد هواپیما آتش میگیره اون فرد کی بوده چرا داشته فیلم میگرفته خیلی مشکوکه ازyjc میخوایم پیگیری کنه پشت پرده مشخص بشه
باید فراموش نکنیم،خونهایی ک از جوانانمان در مرزها ریخته شده،در سوریه،عراق، ...ریخته شده،شهید سلیمانی عزیزمان،باید نگذاریم ک یادمان برود،خواهش میکنم مردم بصیرت پیدا کنید
اره خداییش
من از امروز میخوام با جلیقه ضد گلوله تردد کنم
سوار هواپیما و کشتی و قطار و اتوبوس هم نمیشم
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
با سلام
نسنجیده نباید سخن گفت هر انسانی در طول عمرش خطا از او سر می زند حالا ممکن است این خطا به فاجعه انسانی منجر شود باید بررسی شود و جلوی این خطاها گرفته شود نباید گفت گناه نابخشوندنی ،خداوند متعال همه انسانهایی که توبه کنند را می باشد حالا اگر این گناه عمدی نباشد مطمئن باشد حضرت زینب سلام الله علیها همه ای عزیزان را شفاعت می کند من دیشب در عالم خواب دیدن کسی صدا می زند "همه اینها را زینب کبری می بخشد" مطمئن باشید چون سردار قاسم سلیمانی برای حضرت زینب جانفشانی کرد حضرت زینب هم کم نمی گذارد.
منم موافق صحبتتون هستم،بخدا اضی ام جونمو فدای اسلام کنم
جواد
۰۸:۴۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
سلام باشگاه خبرنگاران جوان عزیز
امروز همه رسانه ها درس بزرگی گرفتن و اونم این که هیچ وقت هیچ خبری رو سریع اعلام نکنن که شایعه و کار دشمن خارجی است و حداقل یک مقداری وقت بگذارند به احترام مخاطبانشان و درباره اش تحقیق کنند و به وظیفه خود عمل نمایند.
یادمان نرود که ایران سالها امنیت و آرامش مثال زدنی خود را مدیون نیروهای مسلح خود است نباید به خاطر این حادثه هرچند بسیار دلخراش و ناراحت کننده آبرو و اعتبار نیروهای مسلح ما زیر سوال رود .
این هواپیمایی که زدن تو داخل مرز ایران بوده حالا اگه از خارج از مرز به ایران اومده بود میشد قبول کرد که فک کردن موشکه . تازه ابعاد موشک با هواپیما مسافربری خیلی فرق داره من نمیدونم واقعا چی بگم برام خیلی سواله
سوال منم اینکه چرا در شرایط جنگی اجازه ی پرواز دادن ?چرا اینقدر مدعی پیدا شده .?اون سفیر گرگ پیر دیشب بین ارازل اوباش چی کار میکرده ?چرا همون موقع سیستم ارتباطی قطع شده ?
ناشناس
۰۵:۰۸ ۲۲ دی ۱۳۹۸
صب تا شب اف ٣٥ هاشون بالاي مملكت دارن جولون ميدن اگه ميخواستن بزنن با اونا ميزدن و احتياجي به كروز و موشك ندارن
سپاه تقصیر کار نیست لطفا نزارید کسی نام فرمانده ها سپاه رو خراب کنه باعث برخورد موشک به هواپیما کساییه که پروازها رو لغو نکرده و گذاشته هواپیما در زمان موقعیت جنگی به پرواز دربیاد
مرکز کنترل و هدایت قرارگاه خاتم الانبیا که فرماندهی اون رو سپاه نداره باید دستور لغو پرواز میداد اما تعدادی از پروازها حتی با درخواست مکرر نیروهای درگیر همچنان برقرار بودن
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۱ دی ۱۳۹۸
اصلا هم اعتمادمون به سپاه کم نشده همیشه پابرجا.....اگه سپاه نبود الان معلوم نبود داعش چه غلط کاری تو ایران میکرد چه بلایی سر زن ها و بچهها می اورد....من یکی که باور نمیکنم سپاه باین راحتی اشتباه کنه....مگه الکیه هواپیما بیاد تو خط نظامی...یعنی فرقی بین هواپیمای جنگی و مسافربری نیست عایا؟؟؟؟؟؟مطمئنم گندی زده شده بازهم سپاه اومده جلو و گردن گرفته....درود بر سپاه
این نوع هواپیما به گونهای طراحی شده که آمریکا می تواند سیستمش را از کنترل خلبان خارج کند و خود در اختیار بگیرد. راستی چرا این هواپیما به منطقه حساس نظامی نزدیک میشده در آن شرایطی تقریبا جنگی؟
نظیر این در جنگ اسرائیل و اعراب زیاد اتفاق افتاده که خود یک کشور هواپیمایی خودی را زده اند. حتی در آمریکا و روسیه با سیستم راداری پیشرفته اتفاق افتاده است.
بخدا منم ب این حرفا فک کردم،منم گفتم چرا هواپیما ب این منطقه باید نزدیک شود
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۱ دی ۱۳۹۸
آخه چطور ممکنه یه موشک کروز از چند استان عبور کنه و بیاد در تهران دیده بشه
هواپیمای به اون بزرگی با چشم غیر مسلح کاملا نمایانه
مطمئنن یک حمله بوده است برای بد نامی سپاه و به اسم سپاه
اما چرا سپاه نگفته شاید بخاطر حفظ آبرو بوده چون خودش هم غافلگیر شده .
پس عوامل عمدی در کار هست و این معما را باید کشف کنید و جنایتکار را به سزای اعمالش برسانید.
بهتر است دیگر تمام کنید این بحث را آشتباهی است که شده سپاهی وارتشی و ... این همه شهید داده اند نیرو های شریف و مخلصی هستند که برای امنیت وآسایش مردم جانشان را کف دستشان گذاشته اند و ملت باید قدر شان را پاس بدارد ونگذارند دشمنان از وضعیت موجود سو استفاده کند زنده و پاینده باد نیرو های نظامی و انتظامی و مرگ بر فرصت طلبان و ضد انقلابیون و افراشته باد پرچم جمهوری اسلامی
نفوذی در کار هست احتمالا چون ترامپ کاملا میدونست و ریلکس بود و کسانی هم از تشیبع جنازه سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ناراحت بودن .. دقیقا برای خراب کزدن نظام بود.
اگه ایران سرباز خودشو که از خاک حفاظت میکرده اعدام کنه...این به این معنی سرباز کشی باب میشه....و هر کسی دیگه حاضر نیست پشت این پدافندها بشینه
#من_دفاع_میکنم_از_افسر_پدافند
شاید موتور سمت راست قبل از برخورد موشک آتش گرفته بوده و این هواپیما در هر صورت سقوط میکرد.( با توجه به باز کردن روکش آن موتور و تعمیر آن قبل از پرواز و عدم اجازه پرواز توسط مهندس ایرانی.)منتظر نتیجه بررسی جعبه سیاه میمانیم.
خدا رحمتشون کنه،ولی این اتفاق بوده مطمئنین باشین کسانی ک حافظ جان مردمن،هرگز آنها را مورد حمله قرار نمیگیرن
امین
۲۲:۴۲ ۲۱ دی ۱۳۹۸
در همچین شرایط حساسی پروازهای مسافربری باید لغو بشه یا حداقل با تاخیر پرواز کنند. اون اپراتور خدازده پدافند هم به خاطر مردم شلیک کرده ولی هواپیمای مسافربری نباید پرواز میکرده. حتی کشورهای خارجی هم پروازشان را در آسمان ایران لغو کردند. مقصر مسیولان هستند نه فقط اون اپراتور بدبخت. به جای هوچیگری یک مقدار هم به فکر جان مردم باشید. الکی جان و آبروی یک ملت را بردید.
موافقم چطور آمریکا هواپیمای مسافربری ما را باموشک انداخت بعد گفت به اشتباه اونو با هواپیمای جنگی اشتباه گرفته نه تنها کاری باهاش نداشتن مقصر اصلی کسیه که دستور لغو پروازها را نداده
چطورميشه رادارهاى آمريكايى تفاوت بين يك جنگنده رو با هواپيماى مسافربرى ايرباس ايرانى درخليج فارس متوجه نشدن وباموشكى اون هواپيماروموردهدف قرارداده اند حالا امروزهم ايران همان حمله به همون شكل به يك هواپيماى مسافرى در ارتفاعى به مراتب پايين ترانجام داده!جداًچه كسانى بايدامروز جوابگوباشند؟؟؟
⭕️ همان مردمی که بدرقه میلیونیِ تهران از حاج قاسم را رقم زدند، گله مند و ناراحت عزیزان از دست رفته در سقوط هواپیمای بوئینگ هستند.
باعث و بانی اصلی سقوط اخیر پرنده اوکراینی، آمریکاییها بودند که با ترور حاج قاسم فضای آسمان منطقه را در حساسترین زمان خود قرار داده و عاملِ اول خطای انسانی در سقوط بوئینگ ۷۳۷ شدند
موافقم چطور آمریکا هواپیمای مسافربری ما را باموشک انداخت بعد گفت به اشتباه اونو با هواپیمای جنگی اشتباه گرفته نه تنها کاری باهاش نداشتن مقصر اصلی کسیه که دستور لغو پروازها را نداده
موشک کروز از داخل شلیک نمیشه که !!! باید از مرز ها رد بشه چطور سامانه پدافندی داریم که کروز از مرز رد شه برسه تهران بعد ما بفهمیم همینجوری میخواستیم بریم جنگلغو پرواز ها اون هم دقیقا در شرایط فوق العاده بحرانی اهمیتش کمتر از قطعی اینترنت نبود . شورای امنیت چرا ساکت شده؟؟؟؟؟؟
موافقم چطور آمریکا هواپیمای مسافربری ما را باموشک انداخت بعد گفت به اشتباه اونو با هواپیمای جنگی اشتباه گرفته نه تنها کاری باهاش نداشتن مقصر اصلی کسیه که دستور لغو پروازها را نداده
محمد
۲۰:۴۰ ۲۱ دی ۱۳۹۸
یه سوال اون فیلمبردار در هوای تاریک بدون دلیل چرا از هواپیما فیلم میگیره و اتفاقا خبرنگار هم از آب در میاد ؟؟
شیرینی انتقام بد جوری به کاممون تلخ شد راست گفتن دوره آخر الزمان فتنه های عجیبی رخ میده
این همه گفتیم ما همه قاسم سلیمانی هستیم......=>بسم الله.....
جنگ نرم شروع شد...جنگی که تلفاتش به مراتب بیشتر از جنگ سخته..
سلیمانی بودن باید تو سختی نمود داشته باشه ،تو خوشی ک میلیون میلیون داشتیم...
# با—سپاه—می مانیم
#من—سلیمانیم
خطای انسانی اصلا هیچ مفهومی نداره چرا سیستم راداری ما اینقدر ضعیف عمل کرده تا این اشتباه فاحش پیش بیاد
باید سیستم راداری ما آنقدر پیشرفته کنیم تا فرق بین هواپیمای جنگی و غیر جنگی را در پست ترین ارتفاع تشخیص دهد و حداقل برد تشخیص راداری ما به ۵۰۰ کیلومتر ارتقاء یابد و نیز باید سیستم ماهواره بومی دائمی در فضا داشته باشیم تا از چنین خطاهایی مهلکی جلوگیری کند
من نمیدونم به چه دلیلی تحقیقات هوا فضای کشور برای دستیابی به ماهواره فوق پیشرفته هواشناسی، ارتباطاتی و نظامی در این دولت تعطیل شده است
جه بسا اگر مثل دولت قبل روی ماهواره کار می شد اکنون به جای رادار های زمینی که قدرت تشخیص ضعیفتری نسبت به ماهواره نظامی دارند از ماهواره کاملا بومی کشور برای ناوبری و هدایت پرواز استفاده می کردیم و هیچ وقت این اشتباه مهلک پیش نمی آمد
پس باید از گذشته تلخ عبرت گرفت و با جذب نخبه ترین دانشجویان الکترونیک و مخابرات و هوافضای کشور به سرعت به سمت ماهواره فوق پیشرفته کاملا بومی حرکت کنیم و ظرف مدت دو سال به ماهواره های سه منظوره کاملا بومی دائمی دست پیدا کنیم
منطقه پرواز ممنوع باید اعلام میشد و فرمانده هوا و فضا نباید شخصا در غرب حضور می داشت و اتاق فکر و جنگ حداقل ۲۴ ساعت تشکیل میشد و وحدت رویه در پدافند هوایی وجود ندارد و بخشی دست ارتش و بخشی دست سپاه است که مشکل ساز است...
موافقم چطور آمریکا هواپیمای مسافربری ما را باموشک انداخت بعد گفت به اشتباه اونو با هواپیمای جنگی اشتباه گرفته نه تنها کاری باهاش نداشتن مقصر اصلی کسیه که دستور لغو پروازها را نداده
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۱ دی ۱۳۹۸
باشگاه خبرنگاران شما بگو ما از شما میپرسیم چه کسی اجازه نداد آسمان ایران از هواپیما ی مسافربری خالی بشه در این شرایط گناه اون سرباز بخت برگشته چی بوده همه چیز رو سر اون خراب شده اون واسه امنیت من و شما دکمه رو فشار داده
اگه اون هواپیما نبود و موشک بود همین شما الان نمیگفتی پس این پدافند کجا بود که موشک رو منهدم نکرد؟ پدافند یه دستگاه ساختادی بشره عقل که نداره الحمدلله چشمم نداره یه اتفاقیه که رخ داده چرا آب به آسیتب دشمن میریرید
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
رادار نمیتونه این کارو بکنه وظیفه رادار این نیست
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۱ دی ۱۳۹۸
رسانهای غربی به این حادثه سقوط هواپیما خیلی می پردازن چرا رسانه های ما به حمله موشکی سپاه به پایگاه امریکای جنایتکار زیاد نمی پردازن
به نظر من ما اگه امیدی به سازمان های بین المللی مثل سازمان ملل متحد یا هر سازمان دیگه ایی داشتیم که بتونیم حقمون رو از آمریکا بابت شهادت سردار سلیمانی بگیریم هرگز سپاه مجبور نمی شد دست به حمله به عین السد بگیره که پشت سرش همچین فاجعه ایی پیش بیاد ملت ما خیلی تنها و مظلوم باید دست به کار شد باید یه کاری کرد دیگه واقعا مردم خستن
بنده خدا چیو تضعیف نکنیم! نیروی مسلحی که نتونه بین هواپیما و موشک رو تشخیص بده رو ما تضعیف میکنیم یا خودش اتوماتیک تضعیف شدس؟ یکم فکر کنید. انقد تعصبی به قضیه نگاه نکنید. رسانه ها باید جبران کنن و تا آخر واستن و پاسخ بخوان. باید نیروی دفافی کشور پاسخ بده تا ضعفاش برطرف شه! نباید رسانه ها دست از سرشون بردارن تا اینکه نیروی دفاعی ما واقعا خودش رو ارتقا بده. ما دشمن نیروی مملکتمون نیستیم. اتفاقا خیلی هم دوستیم و عیبشون رو چون آینه روبرو میگیم.
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۲ دی ۱۳۹۸
رادار قرار نیست بتونه تشخیص بده نحوه کار کردش این نیست و کارشم این نیست
بنده خدا
۱۹:۵۱ ۲۱ دی ۱۳۹۸
باید جبران کرد سپاه این دفعه ۳۰ موشک بزن به پایگاهای امریکا
شما اونجا بودی و موشک رو دیدی؟مرض ندارن که برای خودشون دردسر درست کنن وقتی کارخودشون نیست بیان بگن ما زدیم که
بختیاری
۱۹:۴۳ ۲۱ دی ۱۳۹۸
چرا؟
سازمان هواپیمایی کشوری با پدافند هوافضای سپاه همکاری نزدیکی نداشته اند؟؟!!
و چرا نقشه پروازها و ساعات پرواز را پدافند سپاه نداشت؟؟!!
و مگر رادار ها فرق بین یک پهپاد و یا موشک کروز و یا هواپیما را نمیفهمند؟؟!!
و.....
جواب خانواده و دوست دارنشون همینه؟اشتباه انسانی؟؟؟!؟
جواب مردی که بی همسر شد فرزندش رو از دست داد چی؟
جواب دختری که بعد از ازدواج برای خودش کاخ ارزوهاشو ساخته بود چی؟
جواب نخبه ای رفت خارج درس بخونه که ادم بهتری برای بشریت باشه رو کی میده؟جواب اشک مادرشون رو کی میده؟
خانواده هایی که تو پرواز بودن برای خودشون ارزو و امید داشتن به نظرتون اشتباه انسانی کسی رو قانع میکنه؟
بعد از این اتحاد بزرگ ملت،کام مردم به شدت تلخ شد و مطمئنن بخششی در کار نیست و هیچکس نمیتونه بپذیره
این موضوع کاملا مشکوک است.
چرا منع پرواز در آسمان ایران اعلام نشده؟
دلیل قطع ارتباط هواپیما باید تحقیق شود فقط به گمانه که برخی سامانه ها موجب اختلال شدند بسنده نشه. چرا باید ارتباط هواپیما با بیرون قطع بشه به هر دلیلی؟
چه کسانی به مسوول واحد پدافند گفته که هواپیما موشک کروز است؟
به نظر من آن کسی که موشک را شلیک کرده فقط به فرمان و بهترین کار را انجام داده و با علم به اینکه هواپیما موشک کروز است شلیک کرده و باید رصد کننده ها و فرمان دهنده های پدافند جوابگو باشند؟
به هر حال جان عده ای انسان گرفته شده و نباید چنین اتفاقی تکرار و عوامل این اشتباه باید شناسایی و رسانه ای شوند.
گذشته از این اتفاق تلخ اگر واقعا هواپیما موشک کروز به سمت تهران بود باید چه اقدامی انجام میشد و بر این اساس باید قضاوت شود و خاطیان واقعی که موجب قطع ارتباط هوا پیما و اطلاع غلط دادن مجازات شوند.
بنده خدا رصد کننده و فرمان دهنده و شلیک کننده یک نفر و به او میگن اپراتور انسانی یک سیستم پدافند که بهش آتش به اختیار میدن اون هم رو صفحه رادار میببنه موشک رو حدف قفل میکنه با انتخاب حدف مورد نظر به عنوان دشمن دکمه آتش فشار میده موشک پدافند که رو حدف قفل شده پرتاب میشه
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۱ دی ۱۳۹۸
خدایا مردیم از غصه اگر این روزا مرگ ومیر ناشی ازسکته مغزی وقلبی زیاد شد تعجب نکنید مردم دارن از غصه این اتفاق دق می کنند
خائن اجنبی پرست سیصد آمریکایی به درک واصل شدن گذشته از این کانادایی های تو هواپیمای مسافربری بودند دشمن ما هستند که ما از مرگشون خوشحال هستیم
M
۰۹:۱۱ ۲۲ دی ۱۳۹۸
وای باورم نمیشه رحمان تواز مردن کاندایی هاخوشحالی،تو دیگه چطور آدمی هستی،خدا با کیا داریم زندگی میکنیم نمیدونستم
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۱ دی ۱۳۹۸
چطور تا یه کم هوا آلوده می شه یا سرد می شه همه دست به یکی می کنند مدارس تعطیل بشه ولی برای پیش گیری از اینکه با وجود سامانه ها فعال موشکی برای اینکه پیشگیری بشه از این حوادث فرودگاههای به حالت تعلیق در نیامد چه کسی حاضربه برای رسیدن به مقصد از جوشن بگذره . من که خیلی متاسفانه که به جای اینکه مسولیتشو قبول کنند یه جورایی میخوان افکار عمومی را گول بمالن
نه فرق بین موشک هواپیمایی انسانی رو هیچ سیستمی و کاربری نمیدونه
رحمان
۲۳:۰۸ ۲۱ دی ۱۳۹۸
نه از لحاظ فنی نمیشه تشخیص داد چون همه اجسام رو صفحه رادار به شکل نقطه ای کوچک ومشابه دیده میشن و موشکهای دشمن با کم و زیاد کردن سرعت و ایجاد اختلال امواج تلاش میکنند پدافند حریف فریب بدن به همین خاطر فقط از روی مسیر های هوایی تعریف شده برروی کامپیوتر رادار فرق بین خودی و دشمن تشخیص میدن پس اگه هواپیما با موشک خودی مسیرشون عوض بشه دشمن تشخیص داده میشن رو صفحه رادار پرنده های خودی و دشمن بادو تا رنگ متفاوت نشون داده میشن اپراتور رادار جوری تنظیم میکنه که تا رنگ پرنده دشمن رو صفحه بیاد آژیر میزنه بعد اپراتور دکمه تارگت لاک فشار میده که باعث میشه موشک روشن و آماده بشه بعد حداکثر کمتر از ده ثانیه موشک دشمن به حدف میخوره پس اپراتور قبل از پنج ثانیه باید دکمه فایر فشار بده که موشک پدافند خودی رو حدف قفل شده پرتاب میشه اونم با سرعت حتی نزدیک به چند ده کیلومتر بر ثانیه یعنی دیگه هیچ کاری نمیشه کرد فقط انفجار هواپیما یا موشک دشمن تشخیص داده شده باید نظاره کرد
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۱ دی ۱۳۹۸
احتمال زیاد هواپیما از شرکت سازندش کنترل شده، خلبان نمیتونسته کاری کنه. بعد از چرخش رفته بسمت پایگاه نظامی.
طرف میزد یا نمیزد هواپیما سقوط میکرد.
سلام، احسنت... به نظر بنده هم در این موقعیت صد در صد آماده باش و با وجود اطلاع دادن سپاه به مسئولین، چرا پروازها لغو نشده تا جلوی چنین اتفاقی گرفته شود.
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۱ دی ۱۳۹۸
موشک کروز رو چه کسی پرتاب کرده بوده ؟؟ اونی که گفته موشک کروز پرتاب شده از کحا فهمیده موشک کروز پرتاب شده ؟؟
رفته بودیم با آمریکا بجنگیم، سر باخته و کفن پوشیده، آماده آماده. حمله کردیم و زدیم و حسابی گرد و خاک کردیم. آمریکا تصمیم گرفت پاسخ حمله ما را ندهد ... پاسخ نداده ما بیش از 200 تن کشته دادیم؛ با کوله باری از هزینه و مسئولیت کلی خسارت و غرامت. با این حساب امیدوارم آمریکا لال بشه و هیچوقت قصد پاسخ دادن نکنه.
جانمان فدای سپاهیان اسلام که اشتباه دیگران را اینجا به گردن میگیرن..بعضی غربزده های داخل کشور به تکاپو افتاده اند تا وجهه ی سپاه عزیز را که چهل سال حافظ جان و مال ملت هستن را با یک اشتباه که از بدنه ی دولت بود ، به چالش بکشند.وقتی تمام منطقه فعالیتهای هواپیمایی خود را در اون لحظه متوقف میکنند چرا دولت اینکار را نکرد مگه نمدونست شرایط جنگی رخ داده مگه عقل نداشتند که نبایستی پرنده ای در آسمان کشور فعال باشه؟ فقط فقط برای تخریب سپاه عمدا فعالیتهای هواپیمایی خود را متوقف نکردند
من الان اخبار اینتر نشرنال را مشاهد می کردم.زیر نویس می گذاشت اعتراضات دانشجویان دانشگاه امیر کبیر من می خواهم ببینم مگر وظیفه دانشجو که همیشه مدعی العموم باشد که تا تقی به توقی می خورد تجمع و شعار های هنجارشکنانه و وقتی هم به جرم ایجاد اخلال در نظم جامعه و تحریک بازداشت می شوند وزیر و وکیل است که دنبال آزادی آنها است تو را به خدا اجازه ندهید یکسری افراد ساده لوح که در کنارشان هم افراد نفوذی سریع حضور پیدا می کنند آرامش جامعه را به هم بزنند.
اولا مرگ بر دشمن
دوما وجدانا این مدیریته؟
یه تیر امریکا زده,چند نفر اونجا ترور شدن
۶۰نفر توی مراسم تشییع
۱۸۰نفر هواپیما
انصافا چی باید گفت؟!؟!؟
چرا کسی استعفا نمیده؟
ما که باور نکردیم کار سپاه باشد ولی حتی یک درصد هم که باشه سپاه خیلی حق به گردن مادارد ما باید متحد پشت سپاه بایستیم تنها ارگانی که فکر امنیت ماست و وطن فروش نیست مثل بعضی ها.
آخه سپاه از عمد ک نزده اون حافظ جانه مردمه،اشتبا بوده،شرایط جنگی بوده همه چی در اوج حساسیت بوده
رحمان
۲۳:۱۴ ۲۱ دی ۱۳۹۸
گل گفتی خدا عزتت بده برادر
ناشناس
۰۵:۵۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
شیر مادرت حلالت که گل گفتی
محمد
۱۸:۱۶ ۲۱ دی ۱۳۹۸
باید تمامی پروازها رو لغو می کردند مثل رزمایش ها که هیچ هواپیمایی حق نداره در اون موقع آن محل باشه خیلی ساده هست ولی کم کاری کردند و باید پاسخگو باشند.
1- یعنی سامانه پدافندی ما تفاوت موشک کروز و هواپیمای مسافربری را تشخیص نمی دهد؟
2-چطور میشود در بالاترین سطح آماده باش ، سیستم ارتباطی با اختلال روبرو شود ؟
3-چطور می شود در کشوری موشکی شلیک شود و از فرماندهان ارشد کسی اطلاعی نداشته باشد؟
امیدواریم پاسخ تمامی سوالات هر چه زودتر داده شود.
البته چیزی نشده که یه هواپیما افتاده
اصن همه چی تقصیر امریکاس
همینه که هست
غمگینم برای سربازان وطنی که بزرگت ترین جرمشان دفاع از امنیت ماست ...
من از امروز میخوام با جلیقه ضد گلوله تردد کنم
سوار هواپیما و کشتی و قطار و اتوبوس هم نمیشم
نسنجیده نباید سخن گفت هر انسانی در طول عمرش خطا از او سر می زند حالا ممکن است این خطا به فاجعه انسانی منجر شود باید بررسی شود و جلوی این خطاها گرفته شود نباید گفت گناه نابخشوندنی ،خداوند متعال همه انسانهایی که توبه کنند را می باشد حالا اگر این گناه عمدی نباشد مطمئن باشد حضرت زینب سلام الله علیها همه ای عزیزان را شفاعت می کند من دیشب در عالم خواب دیدن کسی صدا می زند "همه اینها را زینب کبری می بخشد" مطمئن باشید چون سردار قاسم سلیمانی برای حضرت زینب جانفشانی کرد حضرت زینب هم کم نمی گذارد.
امروز همه رسانه ها درس بزرگی گرفتن و اونم این که هیچ وقت هیچ خبری رو سریع اعلام نکنن که شایعه و کار دشمن خارجی است و حداقل یک مقداری وقت بگذارند به احترام مخاطبانشان و درباره اش تحقیق کنند و به وظیفه خود عمل نمایند.
با تسلیت این اتفاق
یک سری سؤالات پیش می آید
مثل :
اینکه دقیقاً مسئولیت اجازه پرواز با چه کسی است؟
بعد اینکه بنده به شخصاً از سردار حاج زاده تشکر می کنم
همه چیز به گردن گرفتند
در حالی که فقط اشتباه شلیک موشک می توان گفت مسئولیت ایشان است
ایشان مسئول اجازه پرواز نبودند
اما همه چیز قبول کردند
خدا کند مسئولین مربوطه چنین شجاعتی داشته باشند و اشتباهات خودشان قبول کنند
نه اینکه شخصی که مسئول حفظ امنیت کشور است بیایید تمامی
مسئولیت های مختلف دیگران قبول کند
... حکمت خداست الله علم
نظیر این در جنگ اسرائیل و اعراب زیاد اتفاق افتاده که خود یک کشور هواپیمایی خودی را زده اند. حتی در آمریکا و روسیه با سیستم راداری پیشرفته اتفاق افتاده است.
هواپیمای به اون بزرگی با چشم غیر مسلح کاملا نمایانه
مطمئنن یک حمله بوده است برای بد نامی سپاه و به اسم سپاه
اما چرا سپاه نگفته شاید بخاطر حفظ آبرو بوده چون خودش هم غافلگیر شده .
پس عوامل عمدی در کار هست و این معما را باید کشف کنید و جنایتکار را به سزای اعمالش برسانید.
#من_دفاع_میکنم_از_افسر_پدافند
باعث و بانی اصلی سقوط اخیر پرنده اوکراینی، آمریکاییها بودند که با ترور حاج قاسم فضای آسمان منطقه را در حساسترین زمان خود قرار داده و عاملِ اول خطای انسانی در سقوط بوئینگ ۷۳۷ شدند
شیرینی انتقام بد جوری به کاممون تلخ شد راست گفتن دوره آخر الزمان فتنه های عجیبی رخ میده
جنگ نرم شروع شد...جنگی که تلفاتش به مراتب بیشتر از جنگ سخته..
سلیمانی بودن باید تو سختی نمود داشته باشه ،تو خوشی ک میلیون میلیون داشتیم...
# با—سپاه—می مانیم
#من—سلیمانیم
جوابشوتونو بلافاصله داده .
اون از حاج قاسم اینم از دویست تفر دیگر.
میخوان بگن نا میتوتیم شما جرات ندارید .
باید سیستم راداری ما آنقدر پیشرفته کنیم تا فرق بین هواپیمای جنگی و غیر جنگی را در پست ترین ارتفاع تشخیص دهد و حداقل برد تشخیص راداری ما به ۵۰۰ کیلومتر ارتقاء یابد و نیز باید سیستم ماهواره بومی دائمی در فضا داشته باشیم تا از چنین خطاهایی مهلکی جلوگیری کند
من نمیدونم به چه دلیلی تحقیقات هوا فضای کشور برای دستیابی به ماهواره فوق پیشرفته هواشناسی، ارتباطاتی و نظامی در این دولت تعطیل شده است
جه بسا اگر مثل دولت قبل روی ماهواره کار می شد اکنون به جای رادار های زمینی که قدرت تشخیص ضعیفتری نسبت به ماهواره نظامی دارند از ماهواره کاملا بومی کشور برای ناوبری و هدایت پرواز استفاده می کردیم و هیچ وقت این اشتباه مهلک پیش نمی آمد
پس باید از گذشته تلخ عبرت گرفت و با جذب نخبه ترین دانشجویان الکترونیک و مخابرات و هوافضای کشور به سرعت به سمت ماهواره فوق پیشرفته کاملا بومی حرکت کنیم و ظرف مدت دو سال به ماهواره های سه منظوره کاملا بومی دائمی دست پیدا کنیم
▪️ بنزین گران میشود. قریب به ۳۰۰ نفر کشته میشوند. رئیسجمهور مسئولیت را به گردن نمیگیرد. عذرخواهی نمیکند.
این خطای انسانی قابل گذشت نیست.
سازمان هواپیمایی کشوری با پدافند هوافضای سپاه همکاری نزدیکی نداشته اند؟؟!!
و چرا نقشه پروازها و ساعات پرواز را پدافند سپاه نداشت؟؟!!
و مگر رادار ها فرق بین یک پهپاد و یا موشک کروز و یا هواپیما را نمیفهمند؟؟!!
و.....
جواب مردی که بی همسر شد فرزندش رو از دست داد چی؟
جواب دختری که بعد از ازدواج برای خودش کاخ ارزوهاشو ساخته بود چی؟
جواب نخبه ای رفت خارج درس بخونه که ادم بهتری برای بشریت باشه رو کی میده؟جواب اشک مادرشون رو کی میده؟
خانواده هایی که تو پرواز بودن برای خودشون ارزو و امید داشتن به نظرتون اشتباه انسانی کسی رو قانع میکنه؟
بعد از این اتحاد بزرگ ملت،کام مردم به شدت تلخ شد و مطمئنن بخششی در کار نیست و هیچکس نمیتونه بپذیره
چرا منع پرواز در آسمان ایران اعلام نشده؟
دلیل قطع ارتباط هواپیما باید تحقیق شود فقط به گمانه که برخی سامانه ها موجب اختلال شدند بسنده نشه. چرا باید ارتباط هواپیما با بیرون قطع بشه به هر دلیلی؟
چه کسانی به مسوول واحد پدافند گفته که هواپیما موشک کروز است؟
به نظر من آن کسی که موشک را شلیک کرده فقط به فرمان و بهترین کار را انجام داده و با علم به اینکه هواپیما موشک کروز است شلیک کرده و باید رصد کننده ها و فرمان دهنده های پدافند جوابگو باشند؟
به هر حال جان عده ای انسان گرفته شده و نباید چنین اتفاقی تکرار و عوامل این اشتباه باید شناسایی و رسانه ای شوند.
گذشته از این اتفاق تلخ اگر واقعا هواپیما موشک کروز به سمت تهران بود باید چه اقدامی انجام میشد و بر این اساس باید قضاوت شود و خاطیان واقعی که موجب قطع ارتباط هوا پیما و اطلاع غلط دادن مجازات شوند.
طرف میزد یا نمیزد هواپیما سقوط میکرد.
یابی تدبیری وناکاربلدی مسعولین
دوما وجدانا این مدیریته؟
یه تیر امریکا زده,چند نفر اونجا ترور شدن
۶۰نفر توی مراسم تشییع
۱۸۰نفر هواپیما
انصافا چی باید گفت؟!؟!؟
چرا کسی استعفا نمیده؟